Islandshäst endast för körning

Katur

Trådstartare
Hur skulle det bli? Jag känner att jag har tröttnat på ridningen allt mer nu under året som har gått. Ridningen känns inte alls rolig längre och just nu går jag bara promenader med min häst och rider ca 2 ggr i veckan max. Min andra häst som är en Shetlandsponny som jag kör 5 dgr i veckan känns det mycket roligare att hålla på med. Så jag tror inte att det är hästarna i sig utan ridningen jag har tröttnat på.

Men hur skulle de då bli om man endast körde min Islandshäst? Alltså gjorde om honom från ridhäst till körhäst? Eller är det bättre att sälja honom till någon som vill rida honom som gångarts häst? Eller ge honom en längre viloperiod tills jag känner mig ridsugen igen?

Han är inkörd sen förut och trivs att gå efter vagn.

MVH Maria

Sv: Islandshäst endast för körning

Vad är det som gör att ridningen inte känns rolig? Kanske kan den bli rolig med annan inriktning?
Trivs du och han med körningen så kör. Vill du att han ska rid/gångartstränas så kanske du kan skaffa en medryttare?

Trivs hästen med körningen så kör, självklart.

Min islänning älskar att dra vagn. Jag tror att hon tycker det är roligare än att ridas, faktiskt. Så varför skulle du inte kunna bara köra ett tag? Vem vet, ridlusten kanske kommer tillbaks med tiden!

min häst tycker det är jättekul att dra vagn:D hon tycker inte alls att det är lika roligt att bli riden, även om hon gillar det med. Så jag skulle absolut köra om hästen trivs med det. O som ngn sa tidigare, så kan du ju skaffa en medryttare som rider hästen, så kan ju du köra! O blir du sen sugen på att rida, så är det ju bara att hoppa upp vettja! :D

Han är inkörd sen förut och trivs att gå efter vagn.

Jaha, och vem är det så som drar kärran, sulkyn,vagnen?:confused: Är det månne ägaren som tröttnat på ridnigen:angel: , sorry kunde bara inte låta bli.;)

Hej! Tack för era svar! Ja en medryttare skulle vara bra att ha men de är ganska sällsynta att få tag i verkar det som här!? Min syster satte ut annons på sin Islandshäst att hon ville ha medryttare och de var ingen som hörde av sig. Då är hennes häst både pigg, trafiksäker, lätt töltad och mkt dressyr riden. Så det är ganska svårt att hitta en medryttare.

Min inriktning i ridning är "Isländsk" ridning. Har tävlat mkt med min häst och ridit kurser. Men just nu känns det inget roligt och har inte blivit av.

MVH Maria

Håller med på att kör och ha roligt. Det går att gångartsträna framför vagn oxå. I USA så har de börjat att tävla med islandshästar i körning på samma sätt som med tex morganhästarna. Skulle va roligt att se en vältränad islänning i ökad tölt framför en fin vagn.

Har vänner i Leksand som vill rida islandshäst, men kanske de inte vågar höra av sej? Eller ej sett annons?

ett sent svar men endock=)

Jag skulle köra och rida bara när jag blev sugen på att rida.
En häst grlömmer inte bort om den är inriden och riden i många år. Lite ringrostig kan den bli men efter att ha blivit riden ett tag igen ploppar allt upp igen..
Vet hästar som stått i 5-10 år och blivit ridna efter detta utan problem=)

Så är det köra du vill så kör och ha kul...

Jag ska köra in mitt sto är det tänkt för jag tycker om att köra/tolka=)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar