Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

1 juni flyttar min ena tjej för att bli sällskapshäst till en äldre hästdam. Det kommer bli så bra, men jag kommer sakna henne så mycket 😭
 

Bifogade filer

  • IMG_7736.jpeg
    IMG_7736.jpeg
    653,9 KB · Visningar: 34
Jag sitter och letar tävlingar, det är väldigt ont om såna på lagom nivå för mig. Jag har hittat 2 som är i relativt närområde, dvs google säger 1 h till ena och 1,5 till andra. Då räknar ju google med att man kör maxhastighet/inte har släp så det blir en del längre. Jag vet inte om jag vill åka närmare 2 timmar för en inofficiell tävling.

I stort sett allt annat är SM-kval och liknande.

Hur långt tycker ni det är ok att åka för att tävla? Om det bara är över dagen, för skojs skull eller för att träna mer på att tävla?
Jag brukar behöva köra ca 1,5 h till tävlingar, en bana ligger nästan 2 h bort och det tycker jag är på gränsen. Då kör jag bara över dagen och tävlar på låg nivå bara för skojs skull.
 
Jag brukar behöva köra ca 1,5 h till tävlingar, en bana ligger nästan 2 h bort och det tycker jag är på gränsen. Då kör jag bara över dagen och tävlar på låg nivå bara för skojs skull.
Tack.

Jag vet att det var otroligt lyxigt att stå 10-15 min från en stor tävlingsbana och halvtimmen jag har dit idag är jättebra det med. Jag behöver få lite perspektiv på vad som är vettigt att åka om jag ska till en annan bana.
 
Jag har suttit med precis samma bryderi, jag tycker kanske runt 1h till att börja med, och sen när man är mer bekväm och har rutin på hela grejen så kanske 1.5-2h känns helt ok.

Jag är ju i lite lustig sits med att både jag och hästen har extremt lite tävlingserfarenhet med de tre tävlingar vi varit med på, och endast har åkt till samma ställe varje gång, men samtidigt lyckades kvala till elittävlingar/nivå 1 på vår första och hittills enda officiella tävling :D Och jag vill ju utvecklas och inspireras av elitekipage på nivå 1 nu när jag kvalat, men då måste jag klara av att åka längre tex till Sundabakki 2+h bort, behöver samtidigt samla erfarenhet och då spelar det ju ingen roll om det är inofficiell tävling eller inte och skulle hellre då åka inom 1 h.
Tycker heller inte riktigt jag kan räknas in som "elitekipage" som gör det orättvist om jag åker på småtävlingar eftersom allt är så nytt för mig och min häst men jag vet inte hur andra ser på det?!:confused:
Finns det någon som är ca 1h timme bort för dig?

Jag tänker att så länge du börjar med svårare klasser än T8/V5 när ni är redo för det så kör. Du är ju dessutom Gaedinga-kvalad till nivå 1.

I vårt närområde finns ju en hingst som presterat bra på VM som en period tävlades av nya ryttaren i T8 och V5, ända tills ena delägaren sa ifrån att de inte hör hemma där.
 
Tack.

Jag vet att det var otroligt lyxigt att stå 10-15 min från en stor tävlingsbana och halvtimmen jag har dit idag är jättebra det med. Jag behöver få lite perspektiv på vad som är vettigt att åka om jag ska till en annan bana.
Jag vet inte om jag är en bra måttstock på "vettig" :p Och hade jag haft banor närmare hade det nog tagit emot mer att köra så långt. Nu är det liksom detta, eller inget. Det som verkligen tar emot är om det är en tvådagarstävling, och man råkar sladda in i en typ T7-final. Då brukar jag våndas ett tag, för att sen stryka mig. Det känns ofta för långt att köra sen dag till bara för 2 min på banan för vi inte kommer ha med toppstriden att göra. Det är synd! Det är så kul att rida final och verkligen något som vi behöver träna på.
 
Finns det någon som är ca 1h timme bort för dig?

Jag tänker att så länge du börjar med svårare klasser än T8/V5 när ni är redo för det så kör. Du är ju dessutom Gaedinga-kvalad till nivå 1.

I vårt närområde finns ju en hingst som presterat bra på VM som en period tävlades av nya ryttaren i T8 och V5, ända tills ena delägaren sa ifrån att de inte hör hemma där.
Vet inte vilken hingst du menar (men är fortfarande helt oinsatt i namn och vad för snack som går i tävlingsvärlden, måhända för att jag inte står på islandsstall, kände nu senast igen endast två från föregående tävling). Ja jag är ju nu egentligen inte intresserad av att satsa på sport, så jag tittar i huvudsak bara på tillfällen för att träna gaedinga vare sig officiell eller inte, det kommer en inofficiell gaedinga ~ 1 h bort om några veckor i Källäng.

Sen är jag såklart väldigt glad över att ha GHP som min träningsplats och lokalanläggning som faktiskt arrangerar stora tävlingar och små men man önskar såklart att ännu fler tävlingar arrangerades speciellt i gaedinga.
 
Tack.

Jag vet att det var otroligt lyxigt att stå 10-15 min från en stor tävlingsbana och halvtimmen jag har dit idag är jättebra det med. Jag behöver få lite perspektiv på vad som är vettigt att åka om jag ska till en annan bana.
Du har väl aldrig åkt iväg med din häst till tävling/träning ännu så egentligen behöver du ju inte se det som en lyx förlorad att det är dubbelt så långt till GHP nu, förut var det inte relevant för er och om du vill börja nu är det ju ändå inte långt alls 😊
 
I relaterade nyheter om att vara ute på vägarna med lille hästen har jag en ny transportdekal på beställning 🤩 Alltså jag är lite löjlig i hur roligt jag tycker det är att fixa med allt runtomkring som har noll med prestation att göra, men det gör mig glad så 😁
Det var t.o.m. en på senaste tävlingen som typ lite nedlåtande kommenterade mitt träns som har bling på tyglar och sidostycken, när jag skrittade förbi ”Oooooj vad mycket bling, sån ska jag också skaffa” men liksom ironisk ton, det såg jag att han inte alls tänkte skaffa…typ jaha är jag töntig för att ha bling eller 🤷‍♀️
 
I relaterade nyheter om att vara ute på vägarna med lille hästen har jag en ny transportdekal på beställning 🤩 Alltså jag är lite löjlig i hur roligt jag tycker det är att fixa med allt runtomkring som har noll med prestation att göra, men det gör mig glad så 😁
Det var t.o.m. en på senaste tävlingen som typ lite nedlåtande kommenterade mitt träns som har bling på tyglar och sidostycken, när jag skrittade förbi ”Oooooj vad mycket bling, sån ska jag också skaffa” men liksom ironisk ton, det såg jag att han inte alls tänkte skaffa…typ jaha är jag töntig för att ha bling eller 🤷‍♀️
Verkligen ta inte åt dig! Jag och min häst har kommit in i en rosa fas, så här i 45-års åldern. ”Folk” tittar som om man inte var klok, men nu är jag så gammal så jag skiter i det! Rosa mulle-schabrak fanns faktiskt inte när jag var 10….
 
Verkligen ta inte åt dig! Jag och min häst har kommit in i en rosa fas, så här i 45-års åldern. ”Folk” tittar som om man inte var klok, men nu är jag så gammal så jag skiter i det! Rosa mulle-schabrak fanns faktiskt inte när jag var 10….
Detta fattar jag! Det var bara för att det inte fanns ofodrat med hals som min häst inte fick ett Mulle-täcke när de kom häromåret 😅 Det blev bara en Mulle-t-shirt till mig 🤪 Sen jag köpte min häst är det lite av en euforisk känsla av att jag är som liten igen med min första ponny fast nu med egna pengar och ingen kan stoppa mig 😂🙈
 
I relaterade nyheter om att vara ute på vägarna med lille hästen har jag en ny transportdekal på beställning 🤩 Alltså jag är lite löjlig i hur roligt jag tycker det är att fixa med allt runtomkring som har noll med prestation att göra, men det gör mig glad så 😁
Det var t.o.m. en på senaste tävlingen som typ lite nedlåtande kommenterade mitt träns som har bling på tyglar och sidostycken, när jag skrittade förbi ”Oooooj vad mycket bling, sån ska jag också skaffa” men liksom ironisk ton, det såg jag att han inte alls tänkte skaffa…typ jaha är jag töntig för att ha bling eller 🤷‍♀️
Folk. Gillar man inte behöver man inte skaffa själv utan att kommentera.

Jag gillar ju färger och roligheter hur mycket som helst men drägglar även över träns från Baldvin og Þorvaldur som är hur fina som helst.

Liksom. Det finns nästan något för alla (jag tycker dock det är för dåligt utbud på snygga engelska nosgrimmor men det är ju en annan grej)
 
Folk. Gillar man inte behöver man inte skaffa själv utan att kommentera.

Jag gillar ju färger och roligheter hur mycket som helst men drägglar även över träns från Baldvin og Þorvaldur som är hur fina som helst.

Liksom. Det finns nästan något för alla (jag tycker dock det är för dåligt utbud på snygga engelska nosgrimmor men det är ju en annan grej)
Jag rider ju alltid utan nosgrimma så därför jag tycker det är lite kul med sidostycken eller tyglar som har något lite extra. Vill dock fortfarande ha Jamila Bergs pannband med stjärna, att ha med enkla sidostycken, men stjärnpannbandet sålde slut och verkar inte som de ska komma tillbaka 😒
 
Skrev till Jamila och fick svar direkt att tyvärr kommer inte fler stjärnpannband. Får man hålla lite utkik på begagnatmarknaden för ett sånt då kanske :up:
 
F314EB47-1179-46AB-84FE-FCB435EC7FCB.jpeg

Sådär perfekt försommarvarmt, vinterpälsen är ett minne blott och hästen och jag är i en så rolig utvecklingsfas 😊🌸🦄 Just nu vill tränaren att jag ska kunna flytta hästen diagonalt fram och tillbaka på ovalen, i fart, lol 😆 😂 Vi ska öva på den hemma i paddocken 😎
 
808668AC-812E-4AEA-AA12-4EB90E92C548.jpeg

Galoppen är… lite speciell 🤪 Har fortfarande de där springiga bakbenen och jag försöker lära mig att ge honom utrymme i bogarna (ser på när jag filmar hur jag håller och drar 😣), sidoförflyttning skulle ske också här och det var ännu svårare kan jag säga 😂 Vi kämpar!
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
104 992
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 130
· Visningar
74 671
Senast: Bapelsin
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 094
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 876
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp