Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Jag lyser med min frånvaro här :angel: Nu är Sölvi flyttad till min väns gård på landet och han har varit där i drygt en vecka. Under fyra dagar fasade vi in honom i min kompis flock med 5 valacker. Det gick förvånansvärt bra med tanke på att min vän har en rätt tuff valack som ledare i flocken, och S är ju rätt "störig" och brukar svansa efter de flesta. Men med min väns valack fick han ge sig och nu verkar det vara lugnt i flocken. Han har fått en kompis i en äldre valack som förlorade sin kompis för en månad sedan. De brukar hänga tillsammans nu :love: En annan valack är bästa klikompisen och S behöver inte oroa sig för att hålla koll på för mycket, det fixar ledarvalacken. Det största han behöver oroa sig över är hur man ska gå på plastmattorna i hagen, han måste tänka efter varje gång :rofl:

1000004030.jpg

Jag är så lättad över det här! Nu ska han få vila i en månad totalt och bara njuta i hagen. Kanske att vi leker lite med klickerträning eller tar en promenad i skogen när jag är där. Mitt lilla troll :love:
 
Jag åkte också av S för ett par veckor sedan, eller jag kastade mig av. Första gången jag åker av honom och det var minst sagt ett nederlag. Och jag slog mig rätt rejält då jag landade på hårt packat grus. Min vän fick sitta upp dagen efter och min medryttare red även ett par dagar efter det och S skötte sig bra då. Själv har jag inte suttit upp på honom än då jag fick kassera min hjälm (min andra hjälm var redan hos min vän på landet), men jag har ridit andra hästar i alla fall nu när S vilar. Jag får känna efter sen när jag sätter igång honom, känns det inte som att jag når fram till honom ska jag verkligen fundera på att sälja. Fy fan vad det tar emot :( Men jag ska ge det en chans till.
 
Har du också testat HW Rambo? Det finns väl iaf ett flugtäcke i den serien. Nu kan ju min plutt i princip bara ha HW ponnytäcken men jag tycker det är stor skillnad i rymlighet över bogen mellan ex Rambo och Amigo!
Det har jag inte, och bara ena av Amigo-varianterna. De är ju tyvärr lite dyra för att köpa och prova. Jag ska se om jag hittar några i bekantskapskretsen jag kan låna och prova.
 
Det har jag inte, och bara ena av Amigo-varianterna. De är ju tyvärr lite dyra för att köpa och prova. Jag ska se om jag hittar några i bekantskapskretsen jag kan låna och prova.
Om du inte hittar just ett flugtäcke att prova så tror jag det går bra att testa vilket som från Rambo men med samma frontknäppning som flugtäcket. Jag upplever att de är rätt så lika i fronten oavsett typ av täcke :)
 
Om du inte hittar just ett flugtäcke att prova så tror jag det går bra att testa vilket som från Rambo men med samma frontknäppning som flugtäcket. Jag upplever att de är rätt så lika i fronten oavsett typ av täcke :)
Jag trodde det samma om Amigo. Men regntäcken är perfekta och flugtäcket för trångt :(

Amigos discfront funkar inte alls heller vilket är lite irriterande.
 
Jag åkte också av S för ett par veckor sedan, eller jag kastade mig av. Första gången jag åker av honom och det var minst sagt ett nederlag. Och jag slog mig rätt rejält då jag landade på hårt packat grus. Min vän fick sitta upp dagen efter och min medryttare red även ett par dagar efter det och S skötte sig bra då. Själv har jag inte suttit upp på honom än då jag fick kassera min hjälm (min andra hjälm var redan hos min vän på landet), men jag har ridit andra hästar i alla fall nu när S vilar. Jag får känna efter sen när jag sätter igång honom, känns det inte som att jag når fram till honom ska jag verkligen fundera på att sälja. Fy fan vad det tar emot :( Men jag ska ge det en chans till.
Vad var det som hände när du kastade dig av? Det kanske känns lättare med att sälja om du hittar en ny trygg kanske lite äldre häst som passar dig bättre, om du vill fortsätta äga häst vill säga :) Både så du får komma till din rätt som hästägare och S komma till sin rätt som häst. Det är ju en tråkig situation som kan vända väldigt fint, som jag, min häst, och hans förra ägare är exempel på också - nu insåg hon inom några få veckor att min häst inte funkade för henne och köpte en annan (medans min fick stå hos importören) men det är jag ju väldigt glad för för han är perfekt för mig. Jag träffade henne senast igår och hon är så glad i sin fina häst och så glad för mig hur fint det går för mig med min, det är inget nederlag att bestämma att man kan ha roligare med en annan häst! :heart
 
Jag åkte också av S för ett par veckor sedan, eller jag kastade mig av. Första gången jag åker av honom och det var minst sagt ett nederlag. Och jag slog mig rätt rejält då jag landade på hårt packat grus. Min vän fick sitta upp dagen efter och min medryttare red även ett par dagar efter det och S skötte sig bra då. Själv har jag inte suttit upp på honom än då jag fick kassera min hjälm (min andra hjälm var redan hos min vän på landet), men jag har ridit andra hästar i alla fall nu när S vilar. Jag får känna efter sen när jag sätter igång honom, känns det inte som att jag når fram till honom ska jag verkligen fundera på att sälja. Fy fan vad det tar emot :( Men jag ska ge det en chans till.
Jag undrar också vad det var som hände? Att åka av - eller kasta sig av - behöver inte vara ett nederlag. Den häst jag hade i 18 år och köpte som oinriden 4-åring har jag ramlat av, kastat mig av, blivit avkastad och allt däremellan... Skit händer, och det händer mer om man har en ung häst eller om man själv är oerfaren. Det behöver inte betyda att det är kört, men det är klart att man blir försiktig ett tag efteråt och behöver lite tid för att återställa sitt självförtroende. Backa lite, ta lite hjälp (som du gör och har gjort) och ge det tid... Och kanske inte en utan flera chanser till? (säger jag som är kroniskt envis)
 
Jag undrar också vad det var som hände? Att åka av - eller kasta sig av - behöver inte vara ett nederlag. Den häst jag hade i 18 år och köpte som oinriden 4-åring har jag ramlat av, kastat mig av, blivit avkastad och allt däremellan... Skit händer, och det händer mer om man har en ung häst eller om man själv är oerfaren. Det behöver inte betyda att det är kört, men det är klart att man blir försiktig ett tag efteråt och behöver lite tid för att återställa sitt självförtroende. Backa lite, ta lite hjälp (som du gör och har gjort) och ge det tid... Och kanske inte en utan flera chanser till? (säger jag som är kroniskt envis)
Och @Cavallo. Det var att han drog igen, den här gången på ridbanan. Hade ridit ett lättare pass, inte så kort men rätt så lågintensivt. Jag hade inte stängt grinden till ridbanan utan tänkte att han vill ju inte dra därifrån när alla kompisar är runtom (ridbanan är liksom mitt emellan alla hagar). Men ja, när jag nästan precis skulle avsluta drog han mot utgången och när jag styrde honom bort från den slog det slint och han drog. Han blev inte rädd för något och alla de andra hästarna stod bara och glodde. Och när han drar drar han ju ordentligt liksom. Så när jag sen kände att han var på väg att dra ut från ridbanan slängde jag mig av. Om han nu skulle dra från hästkompisarna var ju chansen stor att han skulle dra in i stallet och då ville jag inte sitta kvar på. Men drog han in till stallet och maten? Nä han drog till andra änden av gården och ställde sig och åt gräs i trädgården :meh:

Men ja, jag känner inte att jag kanske blev rädd primärt. Utan mer förbannad på situationen. Jag kunde ha rett ut det där bättre och gett oss bättre förutsättningar. Men det är lätt att vara efterklok. Men det är ju just därför jag också vill ge det fler chanser.
 
Idag beställde jag ett flugridtäcke, och en fluhguva som man fäster på tränset, tänkte typ hela förra sommaren att jag behövde dessa men så blidde det aldrig av, använder ni sånt? Jag satsade samma jag hade tänkt på förra året då, HKM med fransar (459:-), testar storlek 135 för hans vanliga HKM flugtäcke i 125 är för litet. Flughuvan fästs i sidostyckena, har öron, och hål för pannluggen 😊
 
Men ja, jag känner inte att jag kanske blev rädd primärt. Utan mer förbannad på situationen. Jag kunde ha rett ut det där bättre och gett oss bättre förutsättningar. Men det är lätt att vara efterklok. Men det är ju just därför jag också vill ge det fler chanser.
Sådär är det nästan alltid när något gått fel tycker jag - man ser plötsligt allt man borde gjort men inte gjorde, eller föralldel INTE borde gjort men ändå gjorde. Med det sagt så hade jag också tyckt att det var jobbigt att ha en häst som plötsligt sticker "utan anledning", jag är lite för feg för att vilja ha det så i längden. Så förstår både tanken på att sälja och på att ge det fler chanser :)
 
Jag åkte också av S för ett par veckor sedan, eller jag kastade mig av. Första gången jag åker av honom och det var minst sagt ett nederlag. Och jag slog mig rätt rejält då jag landade på hårt packat grus. Min vän fick sitta upp dagen efter och min medryttare red även ett par dagar efter det och S skötte sig bra då. Själv har jag inte suttit upp på honom än då jag fick kassera min hjälm (min andra hjälm var redan hos min vän på landet), men jag har ridit andra hästar i alla fall nu när S vilar. Jag får känna efter sen när jag sätter igång honom, känns det inte som att jag når fram till honom ska jag verkligen fundera på att sälja. Fy fan vad det tar emot :( Men jag ska ge det en chans till.
Jag brottandes länge med en häst som var väldigt både känslig och reaktiv, jag har lärt mig massor, både om hästar och ridning, men i efterhand hade jag haft roligare om jag gett upp tidigare.
 
Jag hade en häst som vi brukade skämta om att hon kunde höra en get skita 3 km bort och bli rädd för.
Kunde gå i godan ro för att från ingenstans tända till och skena iväg. Även i paddocken.
Inte så att hon sprang ut från den eller sökte sig till andra hästar.
Jag minns inte hur långt hon sprang men har för mig att jag kunde stanna henne ganska snabbt. Paddocken sprang hon nått varv i.
Jag var aldrig rädd och ramlade aldrig av.

Har inget svar att ge mer än att för oss gav det sig med tid till viss del. Lite flykt satt i ändå. Satte aldrig upp en oerfaren på henne.
 
@crazyrabbitlady Det blev ett Top Reiter-eksemtäcke som mitt nya, nu velade jag mellan storlekarna men beställde hans vanliga storlek 125, eftersom det är ett islandsmärke så hoppas på ok passform för honom, jag rapporterar tillbaka när det kommit fram! Blev ju också det häftiga nya camo-trycket :D (Med viss oro att jag vill ju inte han ska smälta in i omgivningarna om han skulle komma lös på asfaltsvägarna men kunde inte låta bli när det var så snyggt :banana:).
 
@crazyrabbitlady Det blev ett Top Reiter-eksemtäcke som mitt nya, nu velade jag mellan storlekarna men beställde hans vanliga storlek 125, eftersom det är ett islandsmärke så hoppas på ok passform för honom, jag rapporterar tillbaka när det kommit fram! Blev ju också det häftiga nya camo-trycket :D (Med viss oro att jag vill ju inte han ska smälta in i omgivningarna om han skulle komma lös på asfaltsvägarna men kunde inte låta bli när det var så snyggt :banana:).
Jag hoppas och tror att han syns ute på vägarna även med camo-mönster nu i sommar - om han skulle komma lös ❤️

Det är ju lite overkill för mig, jag behöver ju mer flugtäcke än eksemtäcke.
 
Jag hoppas och tror att han syns ute på vägarna även med camo-mönster nu i sommar - om han skulle komma lös ❤️

Det är ju lite overkill för mig, jag behöver ju mer flugtäcke än eksemtäcke.
Hade han mycket besvär av flugor förra sommaren? Men def lite ott med trä-över-huvudet-munderingen om det inte är befogat så det fattar jag 🤪 Dessutom skulle jag klassa denna som en av de dyraste versionerna, detta är lätt hans dyraste täcke så jag hoppas det inte går sönder på en gång sen 🙏
 
Hade han mycket besvär av flugor förra sommaren? Men def lite ott med trä-över-huvudet-munderingen om det inte är befogat så det fattar jag 🤪 Dessutom skulle jag klassa denna som en av de dyraste versionerna, detta är lätt hans dyraste täcke så jag hoppas det inte går sönder på en gång sen 🙏
Nä. Men denna hagen verkar vara värre på det sättet. Så jag vill ha möjlighet att lägga på ett som ligger bra på honom.
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
103 949
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
69 991
Senast: Sel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 444
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 746
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp