Islandshäst

eldione

Trådstartare
Behöver inte en 3 årig islandshäst lika mycket extra protein som en annan 3 åring?
Jag hörde nyss att islandshästarna inte behöver proteintillskott som andra hästar utan det räcker med hö. Tycker detta låter obegripligt eftersom dom växer dom med :confused:
 
Det skall vara ett väldigt bra hö om det skall räcka med bara hö. Liksom andra raser behöver växande islands-unghästar väldigt mycket protein.
 
Du tänker alldeles rätt, betänk att höet på island har skyhöga proteinvärde om man jämför med svenska förhållanden, där räcker det säkert oftast med hö.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 775
Senast: Kalkon87
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 956
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 514
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp