islandsexperter titta hit!

Fille

Trådstartare
Hej! I sommar kanske jag ska ha en islandhäst på lite utbildning. Jag har ridit islandshäst i flera år samtidigt som jag har ridit storhäst oxå (äger ju ett fbl nu). Men jag känner mig inte speciellt duktig inom islandshästens gångarter osv. Hästen är under inridning nu, vi har börjat sitta på honom skritta några steg osv. Det värsta är att denna häst är verkligen Rädd! Det är inget ledarskapsproblem eller liknande som vissa skulle påstå. Under hela veckan som varit har vi jobbat med hästen ca 4 timmar om dagen. Han kom från island för ca 2 år sedan. Men under den tiden har saker och ting gått lite snett. Det går bra att sitta på honom, han springer inte iväg eller liknande.

Men i varje fall vill jag ha lite tips om hur jag ska rida i sommar. Jag hade tänkt att rida engelsk dressyr så att alla grunder sitter, han ska kunna bära sig själv i dom tre grundgångarterna. När det funkar så ska jag börja samla ihop honom som förberedelser inför tölten.
Jag tänkte rida för "vanlig" instruktör till en början, sen övergå till islandsinstruktör.

Kom gärna med massor av tips på hur man på bästa sätt utbildar unghäst (islandshäst). Jag har tillgång till fin natur, ridhus, paddock, "ovalbana" (den är inte byggd för att vara till just islandsridning men det är en oval bana med bra sand som man får rida på ;) ), bommar, hinderstöd, ev tömkörning (men han är väldigt bakskygg just nu så jag vet inte om det är så bra), longering.m.m.

Även bra tips på hur man lär hästen galoppfattningar önskas!! :D

Tack på förhand!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama