Isis med eksem - men...

Gimlan

Trådstartare
kollar efter en isis just nu. Har ett anta provridningar inbokade MEN mest intressant verkar en men eksem... (typsikt, jag hade bestämt mig för att det inte skulle bli nån sån).
I alla fall enligt ägaren så går hästen otäckad och blir bara smörjd med en specifik salva och det skall hästen klara sig med. Kliar sig lite i svansen och längst ner i manen.
Skall man ge sig in på ett sånt riskprojekt? Jag har egentligen ingen lust att behöva ha en häst täckad hela sommarhalvåret. Mest för hästens skull, har möjlighet att få den täckad varje dag. Jag har aldrig hört talas om en eksemhäst som klarar sig utan täcke, så kan detta verkligen stämma? Eller har hästen helt enkelt VÄLDIGT lindrig eksem?

Sv: Isis med eksem - men...

Det finns de som klarar sig utan täcke, men då går de ofta på ställen där det finns mycket lite knott. Vi har till exempel flyttat våra hästar från ett stall i skogsområde till ett mitt ute på slätten där det blåser mycket. Exemhästen gick tidigare helt inpackad i täcke med huva och magplatta från maj till oktober, på nya stället klarar han sig fint med att ha täcket på bara under varma och vindstilla dagar.

Om det inte är så att du letar efter något mycket speciellt som bara den hästen med exem har, så tycker jag du ska fortsätta leta. Det finns många bra hästar ute på marknaden just nu, till en rimlig peng. Lindrig exem kan förvärras vid miljöombyte eller andra stressmoment!

Usch, gud, jag vet. Men jag VILL liksom köpa med hjärtat (fast hade inte min bästis hindrat mig ett antal gånger så hade jag köpt värsta tänkbara hästar, blir kär i alla hästar som det är lite synd om).

Och så vill jag köpa NU. Arrrgh, köpa häst är SVÅRT.

Min förra isis hade lindrigt eksem. Han fick det tredje året jag hade honom.
Jag tvättade och smorde honom. Bytte täcke, tvättade täcke samt lagade täcke. Provade så mycket som fanns men inget hjälpte.
Sen började jag att tvätta honom med vanlig grönsåpa och smorde in honom med kylbalsam. Det hjälpte.
Men han gick med täcke från april-nov.
JAG skulle aldrig gå på att köpa en eksemhäst. Det är jobbigt och dyrt.
Men visst, säger ditt hjärta JA, ja då ska du gå på den känslan.
För stämmer bara persomkemin så är eksem bara en liten sak.

Lycka till!

Jag håller med Popcorn! Känns det rätt så köp h*n! Jag skulle dock inte köpa en exemhäst, även om exemet är lindrigt...

Min foderhäst har exem, och hon hade lindrigt exem när hon var hemma hos sig, men nu när hon bor här så har hon ganska mkt exem... Jag smörjer varje dag, 3 ggr om dagen, men hon kliar, och kliar, och kliar... Det är väldigt besvärligt! Och även om hästen du vill köpa har lindrigt exem nu, så kan det ju faktiskt bli värre året efter :/...

Men känns det rätt så känns det rätt!

Lycka till med hästköpet!

Gör inte samma misstag som jag, snäll!

Jag köpte häst i sep -08 med lindrigt exem. Nu har det blivit värre pga av mördarknotten som vi har där stallet är.

Jag köpte honom med hjärtat :love: Föll pladdask på en gång och bekymrade mig inte alls för exemet.
Men nu så ja, jag älskar hästen över allt annat men det är JOBBIGT.
Pengarna rinner iväg under täckes säsongen. Det är tillräckligt dyrt att ha häst som det är.
Köp inte en exemhäst, det finns så många andra fina hästar.

Bor du i Karlskoga? Var ska du ha hästen?

Här är ett helvete för eksemhästar på många platser.

Det finns inget "lindrigt eksem" i en knottrik miljö.

Du kommer ångra dig GRUVLIGT om du köper en eksemhäst (Jag skulle inte ha råd att ta emot en gratis, det kostar multum med tid, specialbyggen, utrustning, medel etc över tio-tjugo års tid) och din tilltänkta häst skulle få det bättre hos någon annan som bor i ett schysstare landskap än Värmland.

Vill du rädda sjuka eksemhästar det är synd om så flytta i så fall till kusten först!

Köp inte på dig problem!!

Maila mig gärna om du behöver hjälp.

/Tim med islandshästar i Fisksjön

Jag måste hålla med ovanstående talare - även om man vill köpa med hjärtat så är det inte kul att köpa på sig problem, tyvärr. Fundera på hur mycket tid du vill lägga på pyssel runt en eksemhäst - varje dag.

Problem brukar dyka upp iaf med en häst som är frisk på alla sätt från början (säger hon som fått fånghäst...).

Vi har några hästar med eksem i stallet och varje sommar är det smörja, täcka, laga täcken flera gånger i veckan, ta in tidigt för att komma undan (dvs mer mockning) kliande hästar, irriterade hästar... Alla älskar vi de hästarna, men det är mycket jobb så det måste man fundera över om man vill ta på sig!

Ojoj, okej, ingen eksemis för mig. Vill inte plåga djuret jue. Har skickat mejl till dig. STORT TACK för varningen.

Skulle ALDRIG köpa en eksemhäst. Läser jag annonser och det står eksem, slutar jag helt enkelt att läsa.
Varför köpa ett problem när man kan köpa utan problem?!!

Ja ta rådet från Silverkedjan...hon kan och vet.
Och dessutom så blir jag lite förundrad över att om man köper en häst med hjärtat så är eksam ett litet bekymmer!!?? En eksemhäst har/är ett helvete....antingen har den eksem eller inte...lindrig eksem finns inte.
Min har inte eksem och jag skulle aldrig i livet köpa en "eksemsjuk" häst.

Jag har ingen eksemkunskap sen tidigare så det var ju därför jag tog råd från Buke och nu kommer jag ovänligt och bestämt säga nej till hjärtat när det sneglar mot en eksemhäst.

Har man självinsikt nog att veta att man är för otålig och hjärtstyrd är det ju inga problem :laugh:

Då undviker man helt att titta på importer eller hästar med eksem. Inte ens på annonsbilderna :cool:

Gimlan, vill du ha lite tölt att jämföra med i rumpan är du välkommen ut och rida olika typer av hästar hos mig. Det är ofarligt, för de är INTE till salu :idea:

Haha, jo, de bitarna av mig själv är jag väl medveten om så jag ser till att bli övertalad till det motsatta när hjärtat hittar på nått bus. Ni skulle bara veta vilka stackare jag tittat på - och (tack och lov) blivit hindrad från att köpa...

Och ja, jag kommer gärna ut nån gång! Kan behöva lite tips av en som är gammal i gården.

Klokt av dig att avstå. :bow:

Jag vart kär i en häst en gång, hade hon på prov och allt men lyckades till slut avstå.
Hon var gudomligt söt, hade kanonstam, kanongångarter = klockren tölt med vinkellyft, storhäst trav och galopp, fin skritt - you name it.
MEN Hon hade spatt. :cry:
Och det var grymt jobbigt att avstå kan jag lova, hade grym ångest för det.
Men det kändes bäst, jag hade helt enkelt inte råd att köpa en sjuk häst.

Och inte alls så långt efter det träffade jag hästen med stort H, såg honom i en trist hage mitt i vintern och vart kär! :love:
En tid efter det vart han min och jag har aldrig ångrat det en sekund.
Han har kanske ingen vinkellyftstölt ännu men jag älskar han ändå :)

Just nu känns det bara som att jag ALDRIG kommer hitta Hästen. Har dessutom haft en sån en gång tidigare i livet, ni vet, kärlek vid första sekund och så flera roliga år med underbar kommunikation och massa kärlek.

Klart du kommer hitta HÄSTEN! Men det är som med kärlek, anstränger du dig för att hitta den rätte så dyker h*n aldrig upp;)
Mitt tips är att du åker runt till uppfödare och försäljningsstall där de har flera hästar till salu, och provrider olika typer av hästar. Då faller du nog för någon så småningom.
Lycka till!

hej

mitt råd är att följa dina egna val. Men tänk på att det krävs mycket extra omsorg för exemhästar, men någon måste ju ta hand om dom också... tyvärr...finns såååå många av dom men bäst att de kommer till något ställe med havsbete. vi har dock fjäll.

jag har exemhästar och en hade när jag köpte han redan. Jag visste att det var mycket pyssel men det är det iaf med en häst.

jag smörjer en gång om dagen, täcke på ute och så går dom in när det är mycket på kvällarna. I ridningen visar dom inget, dom är precis som vanligt. Dom är ute dygnet runt när det funkar.

och lindrigt och inte det tror jag finns. för det är inte bara jag som har exemhäst i detta område, mina har lindrigt och en annans har MYCKET! beror nog på knott, skötsel, tid och pyssel....

Jag vill påstå motsatsen, att lindrig inte finns. Eksem är eksem, graden handlar om omhändertagandet, situation, miljö, stress, mm.

Vår ena häst har eksem, i folks ögon lindrig sådan. Varför, jo han har inga symptom i de flesta fall men det har hänt att han fått det. Personligen vet jag att han inte har lindrig eksem, för skulle jag lägga ner den omvårdnad han får och bara låta honom gå där med täcke på så skull han snart klia sig blodig. Så är det.

Jag vill påstå motsatsen, att lindrig inte finns. Eksem är eksem, graden handlar om omhändertagandet, situation, miljö, stress, mm.

Vår ena häst har eksem, i folks ögon lindrig sådan. Varför, jo han har inga symptom i de flesta fall men det har hänt att han fått det. Personligen vet jag att han inte har lindrig eksem, för skulle jag lägga ner den omvårdnad han får och bara låta honom gå där med täcke på så skull han snart klia sig blodig. Så är det.

jo men det var ju det jag menade, att det blir vad man sköter det till. Men nu sköter jag och kompisen våra på precis samma sätt, smörjer varje dag, tvättar dom några gånger i månaden, har täcke på ute, tar in på natt vid mycket knott osv... hennes har mycket mer än min! så jag vet inte ja... men som sagt tror mest det beror på skötsel av dom men även lite andra faktorer eftersom man ser så olika på hästar fast dom behandlas på samma sätt..
jag vet inte ja men man lär sig hela tiden.
iaf är det mycket stök med detta men det funkar för min i vardagen iaf.

Liknande trådar

Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 144
Senast: sthu
·
Hästvård Jag har hittat en helt underbar ponny som verkligen skulle passa oss helt perfekt. Snäll, trygg, pigg, väluppfostrad, perfekt höjd...
Svar
19
· Visningar
1 796
Hästvård Jag har en islandshäst som varit i Sverige i tre år och skyddats med täcke. Jag tycker inte att han kliar sig nämnvärt och det finns...
Svar
5
· Visningar
1 248
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård uootäckte i år att min häst fått eksem så har köpt eksemtäcke (Rambo sweet itch hoody) och smörjer honom varje dag med MTG olja. Har...
Svar
11
· Visningar
1 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka