Isiga boots?

Sv: Isiga boots?

Jag undrar oxå hur ni lyckas ha boots på? Jag har gummiboots, PCs som är öppna fram och Eskadrons tunnare med konstläderutsida. Oavsett hur jag spänner dem (hårt/löst) kommer det in snö under. Gummibootsen har typ en hel "kaka" runt hoven innanför bootsen, PCna har klumpar ända upp till karleden och Eskadron bootsen har minst, mer "platta" klumpar på insidan. Därför har jag nu enabrt Eskadronbootsen när jag rider och han går utan i hagen.

Kanske ska tillägga att jag rider I snön och hagen skulle inte bli nedtrampad på snö på en helt vinter med ett snöfall på hösten - hästen har alltid snö i dagens höjd att pulsa i.

Pratade med en tränare i går och hon sa att såna där mjuka, mjuka gummi med bred kant upptill som man trär på funkar bäst men dom fanns visst inte att köpa var som helst, hon trodde att det finns där dom säljer trav grejor, är det nån som vet vart det kan finnas i närheten av Södertälje/Stockholm?

Jag förstår inte riktigt frågan, hur det går i snön menar du? Eller hur det inte blir skav?

Jag har ju boots även nu, dock hjälper de ju sämre iom att de skjuts upp av snön, och ibland vänder sig 'ut och in'. Dock får de vara på ändå, för i gångarna och vid matplatsen där det är upptrampat så hjälper de ju, och sitter där/som de ska.

Is blir det däremot, inte så mycket i karleden det är sällsynt (har gummiboots, neoprene blir otäckt mkt is), däremot 'kakan' med snö/is innanför, och det blir isklumpar vid och kring kardborreknäppet. Herrn är helt oskavkänslig vad det verkar dock, och inte ens ett avbrutet hårstrå i karleden.

Sen, jag har ju sett honom på barmark komma galopperandes med yviga framben, och inte många sekunder bootsen är 'nere' och sitter helt som de ska då heller, men uppenbarligen gör de någon nytta, då de dels får bytas ut med jämna mellanrum då de trampats sönder, och det dels är mindre tappsko med boots (glömmer jag bootsen en dag kan jag nästan garantera tappsko dock, så brukar ha dem dygnet runt då jag är allmänt senildement på mornarna)

Jag förstår inte riktigt frågan, hur det går i snön menar du? Eller hur det inte blir skav?

Jag har ju boots även nu, dock hjälper de ju sämre iom att de skjuts upp av snön, och ibland vänder sig 'ut och in'. Dock får de vara på ändå, för i gångarna och vid matplatsen där det är upptrampat så hjälper de ju, och sitter där/som de ska.

Is blir det däremot, inte så mycket i karleden det är sällsynt (har gummiboots, neoprene blir otäckt mkt is), däremot 'kakan' med snö/is innanför, och det blir isklumpar vid och kring kardborreknäppet. Herrn är helt oskavkänslig vad det verkar dock, och inte ens ett avbrutet hårstrå i karleden.

Sen, jag har ju sett honom på barmark komma galopperandes med yviga framben, och inte många sekunder bootsen är 'nere' och sitter helt som de ska då heller, men uppenbarligen gör de någon nytta, då de dels får bytas ut med jämna mellanrum då de trampats sönder, och det dels är mindre tappsko med boots (glömmer jag bootsen en dag kan jag nästan garantera tappsko dock, så brukar ha dem dygnet runt då jag är allmänt senildement på mornarna)

Jag syftade nog snarare på att all den där isen som ryms innan för bootsen är tillräckligt med anledning för mig att slopa bootsen. Även om min heller inte verkar kunna få skav (mkt smidigt med sådana pållar :D). Det känns lika dåligt som att gå med blöta skydd i hagen en hel dag - lite våtvarmt omslag typ.

I ditt fall förstår jag ju om han trampar av skorna så tydligt mkt mer utan, då hade jag med behållt dem på trots isen :) Min verkar börja rätta till sig och kunna hålla bättre koll på benen, peppar peppar ta i trä så var det länge sedan tappsko.

fast om hästen står med is på hoven eller snö på hoven kvittar nog. :p det är inte direkt varm i snön heller.

sålänge hästen inte får skav av bootsen så är det ingen fara om det sitter lite snö och isklumpar vid nederkanten.

tycker snö är det värsta som finns när det gäller just att få broddtramp! :crazy: ser alltid mkt mer tramskador om det blir mkt snö.
tom min gammla häst som hade stenkoll på fötterna var tvungen att ha boots om jag skulle rida i snö, trampade sig alltid då. men aldrig annars.

Senast ändrad:

Lite kanske, men på min blir det mycket :p Dessutom torkar ben/hovar rätt fort (iaf de klippta paret, det är det som har boots), de är iaf inte pisseblöta hela vägen upp till kotan hela hagvistelsen. Min häst ägnar en del tid åt att stå o hänga i solen oxå :angel: Så i hans fall tycker jag inte det känns försvarbart att ha bootsen på. Dock vågar jag inte rida utan, men det gör jag ju inte i vanliga fall heller, och då är han ju lugn och har fast mark att skutta på :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en shettis på tre år med superbra hovar, hårda och bra form på. Han verkar inte öm eller så, men nu är det bara is i hagen så...
Svar
4
· Visningar
1 516
Senast: Ajabaja
·
Hästvård Som tråden lyder har min häst fått mugg igen. Han har klarat sig ett år snart men nu har han åkt dit igen. Jag tänkte höra vad ni har...
2
Svar
27
· Visningar
4 063
Senast: lomuxx
·
Hästvård Luddig rubrik kanske men behöver lite andra tankar i det här. Hästen har i hela sitt liv gått barfota och fick skor i våras. Han var då...
Svar
11
· Visningar
3 026
Senast: axel
·
Hästhantering Tänkte höra med er här om ni har några tips eller knep på hur jag/vi kan lösa ett problem: Jag har en valack som stått på boxvila och...
Svar
5
· Visningar
2 077
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025