Isiga boots?

Lunketuss

Trådstartare
Vårt fullblodsvallack måste ha boot på i hagen när han är broddad för han brallar å trampar sig, men bootsen är alldeles fulla med isklumpar när man tar in honom på kvällen, dom är stenhårda, har flera olika modeller/material och det är lika på alla. Han verkar inte bry sig men finns det nåt knep/ide´ så dom inte blir så fulla med is?

Sv: Isiga boots?

Kan inte ha dom vanliga gummibootssen för han får skav av dom i karlederna därför har vi bytt till dom andra.

Då fastnar det lika mycket snö/isklumpar ändå och hur skulle man få fast fårskinn så att det sitter fast på gummiboots nån längre tid? :confused: Funkar bra annars mot broddtramp och han verkar inte ha nåt emot isklumparna men bäst vore ju om man kunde fixa så att det inte bildas isklumpar runt karlederna.

är man händig är det inga bekymmer alls. Jag uppfattade det som det fastnade is under bootsen, inte runt karlederna.
Köp skydd istället, finns speciella hagskydd som går ner över hovarna.

Nja, det finns egentligen inget att göra åt det om man inte byter till gummiboots.

Jag har samma problem, har en häst som måste ha skydd + boots i hagen på frambenen och eftersom han trampar sönder bootsen på löpande band också när han har brodd så vill jag inte investera i kombinerade skydd. Köper hellre boots för en hundralapp lite oftare och gråter inte när de går sönder.

Jag har gett upp. Har neopreneboots med konstläder på utsidan. Minst två par och byter vid insläpp (ingen service på det så han har dem på sig i boxen med, men då får han på sig ett torrt par innan kvällen).

Min får också skav av gummiboots men har aldrig fått det av att det är snö/is i karlederna. Så jag kör på såhär under vintern.

Har provat många oloka modeller. Köpte några på Hööks som såg ut som blommor= som olika lager som ligger neråt omlott över varandra (svårt att förklara hur dom ser ut), har även såna av konstläder, raka som trattar ner över hoven, men stallägaren som släpper ut tycker dom är svåra att sätta på, har likadana "trattar" men mjuka, dom vänder sig upp och ner i djupsnön så dom ser verkligen ut som trattar runt benen. Tänkte om man kan testa att ha mjuka "trattarna" underst och vanliga gummiboots utanpå på frambenen:crazy:Tror att det är av gummit han får skav. Nu messa dom från stallet att ena framdojan åkt av igen:mad: Spralligt fullblod, trampar sig med brodd bak o fram så flyger dojorna, i vår kommer jag få leta boots i hela hagen, hittar dom inte i snön när dom åkt av:D

finns gummiboots med fårskinn att köpa!
annars har davies oftast bra boots, neoprene på insidan o plastklädd på utsidan, snurrar inte o blir inge is + mer stöttåliga sas.

Kan inte ha dom vanliga gummibootssen för han får skav av dom i karlederna därför har vi bytt till dom andra.

Prova mjukare gummiboots, eller naturgummiboots. Eller flappboots. Jag bytte just vintertid pga isen, och efter idogt letande hittade jag ett par som superskavkänsliga fbldamen kunde ha. Kanske kan du betala en slant för att få på boots på morgonen? Då minskar ju skavrisken.

Funkar inte det är det bara att leva med isen.

Har köpt ytterligare en sort, ska i kväll ut och se hur det ser ut/funkar, om stallägaren inte vill sätta på så lovar en stall kollega:love: som åker förbi stallet på väg till jobbet att hon kan åka och sätta på honom så slipper jag åka, bor 2,2 mil åt andra hållet, tur man har så snälla stall kollegor. Måste ha nåt som hålls nere fast han pulsar i djupsnö, skyddar så han inte trampar av sig framskorna och att han inte får skav, får väl strunta i isen viktigast att skorna inte trampas av, blir varm å öm direkt, sen kan man inte rida på en tid efter att han fått på skon.

tycker inte det är nåt större problem, det är ju längsmed kanten det blir is och det är knappast farlig för hoven att ha en isig boots på sig. runt karleden kommer det värme från hästens ben så där blir det ingen is.

jag kör med vanliga horze neoprenboots året om.

Vårt fullblodsvallack måste ha boot på i hagen när han är broddad för han brallar å trampar sig, men bootsen är alldeles fulla med isklumpar när man tar in honom på kvällen, dom är stenhårda, har flera olika modeller/material och det är lika på alla. Han verkar inte bry sig men finns det nåt knep/ide´ så dom inte blir så fulla med is?

Har också såna "blom" boots i neoprene som det blir is runt karleden på, men eftersom jag bara har dem på när jag rider får det vara, det är ju "rund" is så det verkar inte skava. Kanske man skulle kunna sy vanlig plast (tjock plastpåseplast) runt själva toppen på bootsen (som ett kantband) så att isen inte får fäste?:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Det blir is över hela bootsen, stora stenhårda klumpar på insidan men han har inte fått skav av dom, tror han får skav om jag syr med plast. Ska testa dom jag köpte i dag och se, är förhoppningsis inte så lång tid kvar med is å kyla å andra sidan så är ju leran värre. Kanske det är leran å gummibootsen i kombination som gör att han får skav? När jag tänker efter så var det ju nästan inge snö förra vintern utan mest lera å blött och det var då som han fick skav på vänster fram i karleden, är väldigt lerigt vid grinden och där står dom gärna å vill in på kvällen, är även lerigt vid skjulet och vattenkaret, är skapligt i den kuperade hagen annars men dom måste ju alltid gå igenom leran hur dom än gör. Inte lätt att veta hur man ska göra.

Min häst måste också ha boots i hagen eftersom han inte riktigt håller koll på sina ben. Det finns ju så mycket annat att hålla koll på ;-)
Gummiboots funkar inte alls eftersom dom går sönder efter han har gått typ 5 steg. Men neoprenboots funkar hyfsat. Har 2 par hemma just nu. Ett par som jag köpte i augusti och efter 3 tävlingar så var det ganska många hål i dom :P men dom funkar fortfarande. och ett par hela som jag fick i julklapp.

Till våren får jag gå i hagen å leta boots, kommer nog att ha ett par kassar :devil:, en dag var alla 4 borta, hittade 2 st, dom andra hittade jag ej, satte på nya och sprutade på Anti bit (tyckte det var konstigt att alla 4 var borta plötsligt när ALLA setat på i nån vecka) nu om jag glömmer att spruta på nån dag så brukar nån vara borta, tror att det är nån annan häst som busar och drar av dom :confused:
Verkar konstigt, men om alla 4:a sitter på vissa dagar/vecka å plötsligt en dag är alla 4:a borta, verkar lite konstigt:D borde vara nån som drar av honom dom?

Hjälper det mot att han trampar av sig skorna fram när han brallar å busar? Och att han kliver med broddar bak så han får broddskador i kronranden bak? Det vore ju kanon om det skulle funka med kotringar, mycket enklare och inte så "inpackat" men trodde inte det hjälpte med det?

KL

har också boots i hagen pga att han inte ska trampa av sig, men när det är så mkt snö som denna vinter hjälper inte bootsen i vilket fall, för snön puschar upp dem, så man kan lika gärna ta av dem och låta dem gå utan under snö perioden. Gör alltid det, för att slippa iskanter i karleden som kan skava och besvära. För mig är det inga problem då han sällan trampar av sig numera. snön skyddar ju lite i sig för självtramp också, dvs det är inte lika smidigt gjort för dem att komma intill och trampa av.

centaur: hur kan du inte få is i karleden för att karlederna är varma menar du? det är ju just därför det blidas isklumpar just där.....

Lunketuss: nej - kotringar hjälper INTE mot trampskor. Kotringar är till för att skydda mot tramp i karled, inget annat.

Trodde inte heller att kotringar skulle hjälpa, dom hjälper väl mot balltramp å sånt. Bootsen som är av läder/konstläder lite hårdare håller sig ganska bra nere, känns som om dom är bättre än inget alls:crazy:, dom som är mjukare dom vände sig upp som strutar (stallägaren såg genom fönstert och undrade vad det var han hade på benen:D) I går var ena borta igen, hitta den inte, till våren blir det att plocka tappskor, sulor å boots i hagen, 4:e grimman var trasig i går, vet inte hur många gånger grimmorna setat runt halsen på hästen(har säkerhetsgrimmor). Ser hur vårat fullblod står och nafsar å småhoppar o försöker trigga igång dom andra (som inte vill busa) sen lessnar dom väl och då är det våran som råkar illa ut, aldrig dom andra. 4 täcken sönderbitna, 4grimmor, i går en grimma sönder, en boots borta och svanssnöret på täcket sönderdraget, dom andra inget trasigt:eek: Hotat med att våran ska få gå ar i sjukhagen om han inte lugnar ner sig:devil: Ska prata med stallägaren att han inte ska ha grimma i hagen, men hon vill ha det om dom nu skulle ta sig ut eftersom strömmen inte funkar lika bra nu med all snö på trådarna.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en shettis på tre år med superbra hovar, hårda och bra form på. Han verkar inte öm eller så, men nu är det bara is i hagen så...
Svar
4
· Visningar
1 516
Senast: Ajabaja
·
Hästvård Som tråden lyder har min häst fått mugg igen. Han har klarat sig ett år snart men nu har han åkt dit igen. Jag tänkte höra vad ni har...
2
Svar
27
· Visningar
4 063
Senast: lomuxx
·
Hästvård Luddig rubrik kanske men behöver lite andra tankar i det här. Hästen har i hela sitt liv gått barfota och fick skor i våras. Han var då...
Svar
11
· Visningar
3 026
Senast: axel
·
Hästhantering Tänkte höra med er här om ni har några tips eller knep på hur jag/vi kan lösa ett problem: Jag har en valack som stått på boxvila och...
Svar
5
· Visningar
2 077
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025