S

smiling_sun

Någon som vill berätta lite om ischias på häst för mig? Hur ser man det och vad görs åt det? Hur får hästarna det och hur förebygger man det?

Sv: Ischias

smiling_sun skrev:
Någon som vill berätta lite om ischias på häst för mig? Hur ser man det och vad görs åt det? Hur får hästarna det och hur förebygger man det?

Menar du fästingsjukdomen Ehrlichias?

smiling_sun skrev:

Enligt min ET så har min häst haft "ischias-liknande" smärta i sitt högra kors förra året pga en muskelskada.

Det som hände var att när hästen spände sin rygg och rumpa, t ex när hon höjde huvudet för att spana efter nåt. Så fick hon "ischiashugg" i rumpan och hon fick panik, reste sig eller sprang baklänges.

Eftersom jag själv haft ischiassmärta så kan jag tänka mig hur ont damen haft det :crazy:

Dock var det väl inte riktig ischias, utan min pålla hade en muskelskada i korset pga en sträckning. Vid riktig ischias ska det ju läcka ut diskinnehåll ur en disk i ländryggen. Detta innehåll ska "fräta" på nervrötterna för just ischiasnerven. Det är i alla fall så det funkar på människor, borde funka på samma sätt på en häst. Kan även tänka mig att bortsett från ren smärta i ländrygg och rumpa så borde hästen även vara halt på ett eller båda bakbenen. Beroende på om det är enkelsidig eller dubbelsidig ischias.

OBS! Detta är enbart min egna teorier baserade på min egen upplevelse av påverkan av ischiasnerven pga "läckande" disk.

/Lizzie

Om du tittar i tråden "kissing spine" på galoppforumet så ger BJÖRKIS en beskrivning på hur man själv kan kolla om hästen har ischias.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Nån som har haft problem med hälsenorna. Haft ont i flera månader nu, Får ingen hjälp av sjukvården. Känns som om de blivit för korta...
Svar
1
· Visningar
335
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama