AnnaKarinA

Trådstartare
Har av en tidigare ägare till min häst fått berättat för mig att mitt sto haft problem med ischias. Har själv aldrig haft problem med henne på något sätt, men är nyfiken på detta med ischiasen så jag kan vara beredd på vad det är, om det skulle komma igen.
Så, berätta allt. Hur visar sig det på era hästar? Vad har de problem med? Hur behandlar man?
Tack! :bow:

Sv: Ischias

Om man har en Ischiashäst kan man oftast finna en ländryggsproblematik och nästan lika ofta haft en långvarig rörelsestörning som visat sig som ett gångartsproblem.

CarolaLind skrev:
Om man har en Ischiashäst kan man oftast finna en ländryggsproblematik och nästan lika ofta haft en långvarig rörelsestörning som visat sig som ett gångartsproblem.
Människa, du är underbar. Hade du inte varit av fel kön hade jag friat. :D
Kotknackaren var här för en månad sen och böjde och bände, hon var låst i hela ländryggen (vilket jag märkt). Jag hade även tyckt att hon gick med korta stumma steg, mot vanligt, och efter han var här tycker jag att hon känns mycket bättre. Dock sa han att hästar inte har ischias, utan kan ha liknande problem.
Träffade nyss på en tidigare ägare, hon berättade att hästen haft problem med ischias och med det problem med bakknäna. Hon hade märkt av hennes problem då hon haft problem med galoppen, men: mamman är travare och hennes dåliga galopp kan ju lika gärna komma därifrån, vad jag kan tycka. Hästen galopperar utan problem när hon är vältränad och musklad, men i nuläget (hon kastade föl och höll på att stryka med i våras, efter det vilade hon hela sommaren och vi har kommit så lång i vår start att hon började få trava lugnt för två månader sen... ) slängtravar hon hellre. Och så kan man ju undra varför, ischias eller stamtavlan, liksom....
Först trodde jag ju hon skulle DÖ i fång, jag tror tom. jag skickade något förvirrat pm till dig.... :D

Så, berätta mer!!! ;) :D

Ingen aning, och ingen aning, typ. :D Jag har ju aldrig upplevt att hästen haft problem, utan stod som ett frågetecken när förra ägaren sa att hon haft jätteproblem med det. Men när kiropraktorn var här var hon låst i ländryggen, och då kan det ju vara så som Carola beskriver. Han stretchade och knådade, och efteråt tyckte jag hon kändes mycket annorlunda, mot innan.

Okej, ja kanske det skulle vara värt att ta ut kiropraktor hit också då... Hittar ingen bra info nånstans när jag googlar :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka