Isabergsritten

Karlina

Trådstartare
Nu är det bara 5 veckor kvar till Isabergsritten! I år har vi fått äran att ha ett inofficiellt SM för juniorer på 80km, alltså för ryttare 18år eller yngre. Detta är ett test från förbundets sida, om det faller väl ut så kanske det blir ett "riktigt" SM för juniorer nästa år! Guld/Silver/Bronsmedaljer utdelas samt fler fina priser! Så anmäl er nu ungdomar! :banana:

Fina priser väntar i de andra klasserna också för alla övriga ryttare. Dessutom har vi DM för distrikt Halland i 80km klassen och de har också lovat fina priser!

Sv: Isabergsritten

Det måste väl finnas fler under 18 år som är kvalificerade för "SM"? Tråkigt om inte klassen blir av, Distanskomittén sponsrar med graverade medaljer i de tre valörerna och fler fina priser utlovas! 2 anmälda hittils, måste bli 5 st för att det ska bli en klass!!!!

Nä det är en anmäld och en som anmält sej fel om hon inte har en annan ryttare till sin häst.

Jag kommer och rider DM för Halland på 80 km! Synd att inte fler tar chansen!! Hallands Ridsportsförbund har beslutat att ge 4000 kr i premier- om det blir 5 startande från Halland. Vid färre så halveras premierna. Dessutom täcke, medalj o rosett!

OM någon planerar att efteranmäla sig till Isabergsritten vill vi gärna ha en hint om det under morgondagen:o Det är endast är 25 anmälda i nuläget och vi överväger att ställa in ritten om det inte blir fler:(

Jag haller tummarna för att ni ska slippa ställa in. Jag hade gärna velat rida Isaberg men tyvärr fungerar inte datumet alls :(

Med all respekt för att det kan kännas tröstlöst att lägga ned allt arbete med att anordna en ritt för så få anmälda vill jag ändå lägga fram några argument på "makronivå" för att ni ska köra på. De redan distansfrälsta bedriver ju ett långsiktigt arbete med att locka fler ryttare till sporten och en absolut förutsättning för att detta skall gå är att det skall finnas tävlingar på nära håll vilket sänker tröskeln för nya ryttare att pröva på deltagande, och att seriöst satsande ryttare skall kunna fullfölja den tävlingsplanering de satt upp redan innan säsongen (då de exempelvis planerat hur de ska kvala för längre sträckor senare på säsongen). Om ritter ställs in på grund av få anmälningar kommer detta således att leda till en ond cirkel med färre ryttare och ännu fler inställda tävlingar.

Jag och min häst är inte riktigt redo än så jag kan inte själv bidra med en efteranmälning men jag hoppas att ni kämpar på och bestämmer er för att inte ställa in tävlingen. Sporten förtjänar det!

Jag haller med om varenda ord du skriver, men jag tror att det är ekonomin som bestämmer.. Det kostar väldigt mycket att arrangera en distansritt och anmälningsavgifterna maste täcka dessa kostnader. Om klubben har ekonomiska resurser sedan tidigare sa tycker jag att man kan ta en förlust ett ar, av skälen du anger...

Vi har precis tagit beslut om att vi kör ritten:bump:. Det har trillat in ytterligare några anmälningar och vi hoppas på några till under nästa vecka så vi passerar magiska strecket 30st för att inte gå back.

Det är tredje året vi arrangerar ritten, vi gick med förlust första året och jämnt upp förra året. Argumentet om att man vill starta på nära håll verkar inte gälla här, det finns väldigt gott om distansryttare inom 10 mils radie men ett fåtal av dem väljer vår ritt. Till nästa år kommer vi byta datum om det går, annars blir det ingen ritt alls. Det kanske helt enkelt är så att det är en nedgång av antalet starter totalt iår, då både Rimboritten och Simlångsritten har haft ett ganska tunt nationellt startfält, eller så är det tidpunkten vid semestern som är fel.

Jag tycker att de nationella klasserna har blivit utarmade på bekostnad av det "nya" stjärnsystemet. Vilket är synd. Om man inte har ambitionen eller ekonomin att tävla utomlands finns det ju egentligen ingen anledning att tävla i de dyrare stjärnklasserna.

Bra beslut och lycka till!

:bump: Toppen att ritten blir av! Hurra för er! Och ett DM för Halland blir det också, för vi är 3 anmälda och det är ju minimiantalet.

Jättetråkigt att det är så svårt med startande, men det är kanske som du skriver, Karlina, att det är datumet det hänger på. Det är ju en riktigt bra tävling i övrigt, och bra banor och tävlingsområde och allt, så det vore verkligen synd om ni slutade arrangera, och tråkigt att det ska falla på antalet startande.

Jag red Isabergsritten förra året och har bara gott att säga om allt! Från uppstallnings- och boendemöjligheter, till bana (ljuvlig!) och arrangemang överlag (ert positiva och hjälpsamma bemötande inte minst!). Att jag inte kommer i år beror enbart på att jag ville prova en annan ritt som ligger för nära i rittschemat....

Får jag, som bor riktigt bra till och har nära till många superfina och bra ritter, (bland annat er ritt) önska så hade ett datum i september för Isabergsritten suttit fint :) (utifrån att övriga ritter ligger kvar i nuvarande plan även nästa år förstås).

Hade ingen aning om att det fanns många distansare i trakten! Är född och uppvuxen i Gislaved men aldrig hört talas om någon distansintresserad. Tränade själv för distans ett tag (startade dock aldrig) , trodde närmaste var Simlångsdalen.

Lite mer reklam i närområdet vore bra! Kände inte till Isabergsritten heller innan jag av en slump fick syn på en tråd här på forumet för något år sen.

Ställer gärna upp och hjälper till om det behövs :)

Du kan säkert komma och hjälpa till (kolla med Karlina hon är tävlingsansvarig) eller bara komma och titta. Själlv ska jag rida T80km. Jag sjäv bor i Gnosjö så jag har nära och bra, kul med en tävling nära en.
Om du vill ha ridsällskap någon gång så är det bara att höra av dig.

Jag bor i Skara, det blir lite väl långt kanske :p
Men jag kommer och kollar (om jag inte ska jobba...), så bara säg till om ni behöver hjälp!
Liten rödhårig tjej, kan ha någon mössa eller nåt på mig så ni vet vem jag är :p

Och vi hade längtat och planerat semester och allt för att rida 50 km på Isaberg, men nejdå, sparksår och lymfangit... Hoppas på nästa år!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka