Isabeller som ändrar färg

Druvan

Trådstartare
Jag undar en sak av ren nyfikenhet: vad är det som gör att en isabell/palomino ändrar färg? Dotterns ponny var mörkgul när vi köpte honom förra vintern. Denna vinter är han plötsligt ljusgul, nästan vit! En kompis köpte en quarter som också ändrade färg, fast tvärtom. Den var ljusgul vid köpet och förvandlades sedan till mörk isabell (ser nästan fux ut).

Våran ponny har bara flyttat tre mil, så det kan inte bero på att han bytt landsända. Han var mager med proteinbrist och behövde avmaskas när vi köpte honom, efter det har han fått extra proteiner och vitaminer. Kan det spela in??

Då:
25268002.jpg

Nu:
30299569.jpg

Sv: Isabeller som ändrar färg

Men, vilken liten sötnos :love:.

Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga men det finns säkert nån färgexpert som har koll på det där.

Men han har ju lika tjock vinterpäls på båda bilderna, och det skiljer bara ett år mellan bilderna :)

2008
25792817.jpg

2009
30432895.jpg

Senast ändrad:

Jag trodde att det var bara skimmlar som ändrade färg men såg i en annan tråd där det var en isabell som med åren blev skimmel??:eek:
Konstigt. Kan det stämma? Någon som vet?

Ni har inte möjligen ändrat kön på honom?

Jag vet en vackert gyllene isabellhingst som efter kastrering som tvååring fick en "blaskig" gräddfärgad nyans.

Nja, han blev kastrerad för ca fyra år sedan (och är 12 år gammal).

Han kan inte ha kopparbrist? Kopparbrist leder till pigmentförslust pga. att det behövs till melanintillverkningen. Svarta hästar blir gråaktiga och rödbruna blir blekgula p g a bristen på melanin. Men man ska inte ge koppartillskott utan att ha bristen konstaterad eftersom ett överskott kan göra att andra metaller inte kan tas upp (ex. järn, zink.) Lika som att överutfodring av zink o järn kan leda till kopparbrist. Så det måste finnas en balans. En tanke bara.

Om du tittar i din ponnys päls, så kan du se att färgen sitter längst ut på stråna. Det verkar som att foder och allmänt välmående påverkar färgen.
Vanligtvis blir isabeller ljusare på vintern, då de håren är väldigt ljusa.

Det fanns en isabellfärgad havblodshingst som hette Dragon, som på sin ålders höst såg ut som en mycket mörk fux med grå man och svans. Han mörknade betydligt med åldern.

Fast fuxar ändrar färg dom med. Min 2 fd fuxar var superfina och knallröda på vintern, för att sedan bli lite dassigt rödaktig på sommaren. Dom var verkligen eldröda under vintern. Så tjusigt.

Och blacka hästar kan med växla färg! Min egen har gått från musblack till gulblack till olika nyanser av beige för att nu börja bli musblack igen. Han är 15 år, kastrerad sen sju-åtta år tillbaka.
Jag kan inte svara på vad det beror på, men antar att det har med miljön att göra på något sätt.

Jag hittade min häst vackert guldfärgad i slutet av september. När jag skulle hämta hem honom 3 veckor senare hade han fått sin vinterpäls. Och var då gul/beige/grå blaskig. Hade jag inte känt igen hans fina ögon skulle jag trott att jag va lurad.

Detta har upprepat sig varje år sen 2002.
Problemet va när han skulle få sitt pass... Vilken färg har han?:angel:
Men det står isabell med mörk svans....

* Jenny *

En non seson palomino ändrar färg efter årstid och blir också mörkare och mörkare i sommarpälsen (om det funkar lika på häst o ponny)

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har ändrat färg nu under vintern. Han har gått från ganska ljus fux till att bli väldigt väldigt mörk, ser mörkgrå ut med...
Svar
3
· Visningar
1 396
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka