Irriterat öga

A

armando16

Min häst har till och från i några dagar haft problem med ett öga. Det varar inte, det rinner inte, men han står med det halvstängt ibland. Jag har kollat och försökt se om det är ngt i ögat, men hittar inget. Vet kommer ut för vacc på torsdag, tänkte då be honom kolla på det om det inte är bättre då. Vad kan jaggöra? Kan jag spola med ngt? Badda?

Sv: Irriterat öga

Att hästen håller ögat "halvstängt" är ett tydligt symptom på smärta och ev ökad ljuskänslighet. Om ögat inte rinner finns viss risk att det är en djupare inflammation, vilket kan vara allvarligt.

Vid lindrigare konjunktiviter; ögoninflammationer, kan man försöka hjälpa hästen genom att spola fysiologisk koksaltlösning i ögat flera gånger per dag. Detta hjälper hästen att rena och hålla borta bakterier.

Om man är det minsta osäker bör man kontakta veterinär. En ögoninflammation kan också vara ett hornhinnesår, en djupare inflammation eller något annat betydligt allvarligare än en "vanlig" konjunktivit. Tyvärr kan det gå ganska snabbt med ögon, på ett dygn kan ögat ha gått från behandlingsbart till "amputerbart". Det sistnämnda är inte så vanligt, men det förekommer. Ofta hade det gått att förhindra med tidigt insatt behandling.

Sv: Irriterat öga

Min häst har till och från i några dagar haft problem med ett öga. Det varar inte, det rinner inte, men han står med det halvstängt ibland. Jag har kollat och försökt se om det är ngt i ögat, men hittar inget. Vet kommer ut för vacc på torsdag, tänkte då be honom kolla på det om det inte är bättre då. Vad kan jaggöra? Kan jag spola med ngt? Badda?

Min häst hade ungefär likadant... han stod med halvöppet öga från och till och helstängt ibland. Rann ur ögat någon dag men inte hela tiden. Jag blev lite osäker, så jag tog ut veterinären idag. (Hände i fredags) och hon hittade ett ganska stort sår på hornhinnan, som jag har fått behandling till nu. Salva och pupillvidgande, och även smärtstillande Finadyne... Så jag skulle ta ut en vet för att vara på den säkra sidan.

Jag såg heller ingenting, men när de hade på den där vätskan så såg man ett stort grönt fält där såret var.

Ha en bra dag!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: Jeps
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 489
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv