L
Lollo_ok
Förra sommaren gick min häst på bete i nästan 2 månader. När jag tog hem honom igen hade han gult kladd i ögonen, som jag antog berodde på flugor. eftersom han brukar bli sådan varje sommar funderade jag inte så mycket på det utan torkade runt ögonen med vatten och bommul (det har fungerat alla andra år).
Nu till problemet, detta var i början av augusti (m.a.o fortfarande mycket flugor), de andra hästarna i stallet (som också var nyinflyttade) började också få kladd i ögonen. Endel hävdade att min häst hade smittat dem och tyckte att jag skulle köpa ögonsalva... villket jag inte tyckte var någon idée eftersom vanligt vatten hade funkat tidigare (varför krongla till det). Hur som hällst blev alla bra i ögonen när flug sesången var slut. Men så här i effterhand funderar jag på hur det igentligen är:
-Smittar ögon inflamation som orsakats av flugor?
-Kan det ha varit någon annan ögon sjukdom?
-Gjorde jag fel som vägrade köpa salva? Han blev ju bra?!
Tacksam för era svar och erfarenheter!
Ps. I sommar har han flug huva så jag hoppas slippa problemen helt Ds.
Nu till problemet, detta var i början av augusti (m.a.o fortfarande mycket flugor), de andra hästarna i stallet (som också var nyinflyttade) började också få kladd i ögonen. Endel hävdade att min häst hade smittat dem och tyckte att jag skulle köpa ögonsalva... villket jag inte tyckte var någon idée eftersom vanligt vatten hade funkat tidigare (varför krongla till det). Hur som hällst blev alla bra i ögonen när flug sesången var slut. Men så här i effterhand funderar jag på hur det igentligen är:
-Smittar ögon inflamation som orsakats av flugor?
-Kan det ha varit någon annan ögon sjukdom?
-Gjorde jag fel som vägrade köpa salva? Han blev ju bra?!
Tacksam för era svar och erfarenheter!
Ps. I sommar har han flug huva så jag hoppas slippa problemen helt Ds.