Irriterad i ögonen av flugor

L

Lollo_ok

Förra sommaren gick min häst på bete i nästan 2 månader. När jag tog hem honom igen hade han gult kladd i ögonen, som jag antog berodde på flugor. eftersom han brukar bli sådan varje sommar funderade jag inte så mycket på det utan torkade runt ögonen med vatten och bommul (det har fungerat alla andra år).

Nu till problemet, detta var i början av augusti (m.a.o fortfarande mycket flugor), de andra hästarna i stallet (som också var nyinflyttade) började också få kladd i ögonen. Endel hävdade att min häst hade smittat dem :crazy:och tyckte att jag skulle köpa ögonsalva... villket jag inte tyckte var någon idée eftersom vanligt vatten hade funkat tidigare :confused:(varför krongla till det). Hur som hällst blev alla bra i ögonen när flug sesången var slut. Men så här i effterhand funderar jag på hur det igentligen är:

-Smittar ögon inflamation som orsakats av flugor?
-Kan det ha varit någon annan ögon sjukdom?
-Gjorde jag fel som vägrade köpa salva? Han blev ju bra?!

Tacksam för era svar och erfarenheter!

Ps. I sommar har han flug huva så jag hoppas slippa problemen helt Ds.

Sv: Irriterad i ögonen av flugor

Hej... Ja har haft samma problem i ngr år me min häst. Nu i vintras blev min häst sjuk, när ja kom upp i vinterhagen kunde han knappt andas:(. Ringde vetr o hon konstaterade att han hade början till kvickdrag, o detta hade då mkt o göra med hans rinnande ögon. Han har haft klegg o rinnande ögon sen ja köpte honom( 8 år sen). Nu fick han mkt medi o ögonsalva, o fick inte stå inne på stall utan fick bygga en box i lösdriften. Inte äta vanligt hö utan bara ensilage...O vilken toppen häst ja fick, han blev frisk o trivs toppen ute i sin lösdriftsbox:) Det me rinnande ögon o mkt klegg kan va kroniskt, o ja de kan bli mkt värre på sommaren.
O ja de kan smitta av sig på andra hästar, även flugorna som flyger från en häst till en annan kan föra över smittan.
Hade ja varit som du hade ja kontaktat en vetr o bett om en ögonsalva. De gjorde susen på min häst, han har jättefina ögon denna sommaren:)
OBS!! Va uppmärksam på flughuvorna dom e inte helt säkra mot flugor. Min häst hade en sån för ngr år sen o flugorna tog sig in under huvan o bara satt där o åt på hans ögon. Hästen kan ju inte skaka bort flugorna om dom kommer in under!! Ja kör alltid me dom vanliga flugskydden som hängen o dinglar;)
Hoppas du fick lite tips:)...Lycka till:bump:

Mina hästar kan också få ögoninflammation, då ger jag dem ögonsalva Noviform ( för människor) som jag köper på apoteket, funkar jättebra på hästarna. Har alltid det hemma för när det behövs så är det ju givetvis på helgen det händer någonting. Den är inte dyr och lång hållbarhet i obruten förpackning, när den är öppnad är hållbarheten 1 månad. Ögoninflammation är smittsam så givetvis ska du behandla din häst så de andra inte blir smittade!

Ja ögoninflammation smittar, när vi människor får det ska man tex. inte använda samma handdukar i badrummet, sova på samma kudde (hur ofta man nu gör det) och så vidare. Det smittar lätt!
Någon annan nämnde Noviform, och jag kan också tipsa om det. Kan användas på både människa och häst, och det får ögat att bli friskt snabbt.

KL Flughuva är det bästa skyddet mot flugorsakade ögoninflammationer.
Smittar inte till ett öga som inte redan är irriterat.
Noviform är OK om man verkligen är säker på att man inte fått ett hornhinnesår(vanligt o hur många kan avgöra det?).
PL

Bara en fråga:
Vad händer då om det skulle vara ett hornhinnesår och man använder Noviform? Blir det sämre då?

Sara

Har man tur läker det ändå men det är inte vad jag skulle skulle kalla en adekvat behandling.
PL

Okej. Tack för svaret!

Sara (som ska titta extra noga i ögat nästa gång det rinner lite)

Tack för alla svar!!! Ska genast till apoteket och köpa salva.

Till Petra72: På villket sätt var ögoniflamationen kopplad till kvickdraget??? Fanns det någon koppling eller missuppfattade jag dig?

Tack för alla svar!!! Ska genast till apoteket och köpa salva.

Till Petra72: På villket sätt var ögoniflamationen kopplad till kvickdraget??? Fanns det någon koppling eller missuppfattade jag dig?

Hej igen, ja kanske va otydlig..Sorry:confused:. Nej ögonen e inte direkt kopplat till kvickdrag men som min häst som då e allergisk mot dam o liknande som finns i stall så sätter de sig oftast i ögonen. Sen har detta utvecklats mer o mer, då början till kvickdrag. Men som vi människor så finns där ju en koppling mellan ögon, näsa o hals...samma på hästar!!. Utvecklas bara sig i olika takt. Hoppas du blev lite klokare nu:)...MVH!!!

Tack, då tror jag att jag förstår. Din häst fick alltså ögon inflamation p.g.a allergin i första hand? Ska hålla koll på min hästs ögon nu när jag flyttar till nytt stall. Klegg i ögonen kan ju vara en bra indikation på dålig luft kvallitet (fast jag tror inte det är någon fara i det nya stallet eftersom det var jätte luftigt :love:). Det fick mig att tänka på att min häst faktiskt fick lite hosta förra sommaren när jag stallade in hästen (och ögonen blev faktiskt värre när han flyttade in i det nya stallet). Kom aldrig fram till vad hostan berodde på... men den förvann efter ett par veckopr i ett nytt stall....

Ska ta och köpa en tub Noviform :idea: och ha hemma om han skulle bli irriterad i ögonen igen p.g.a flugorna. men än så länge funkar flug huvan!!!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 231
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur