Irriterad av beröring under magen...???!!

L

lenamulen

Har ett sto som ändrat beteende. Har börjat visa rejält missnöje när man borstar, stryker, torkar eller spänner gjord ( vilken som helst; sadel, täcke, sele) under magen. Är i övrigt som vanligt. Sammankopplar det inte med sadeln eftersom reaktionen kommer av all kontakt med magen. Är det någon som varit med om detta symtom? vad kan det bero på? åtgärdsförslag?
Kan tillägga att hon har fri tillgång på ensilage, vatten samt går på lösdrift.
// synd att hästen inte kan prata..:confused: :confused:

Sv: Irriterad av beröring under magen...???!!

Hur länge har hon varit så här?
Det kan ju bero på tex brunst eller att hon fäller tidigt..

Men jag håller med dig; ibland är det synd att dom inte kan prata!

Tycker det låter som att hon har ont i magen... Vad får hon att äta mer än hösilage?

Låter som muskelspänningar tycker jag..

Kolla länken, välj häst och gå in på "Triggerpunkter" - klicka på "12. Pectoralis posterior"

www.wicer.se

Ja, eller hur? Sadeln kan ju ha klämt på en viss punkt som orsakar smärta som nu även känns i andra sammanhang? Är det smärta på en viss punkt eller visar hon bara att hon inte vill att du tar i magregionen?
Vårat sto var hemskt kinkig med de regionerna förut, och det var ingen punkt som var öm som man kunde hitta, hon ville bara inte bli pillad där :crazy:
Testa att klämma igenom och kolla om hon är rädd för ev smärta eller om hon har ont på en viss punkt?

Yamaha skrev:
Hur länge har hon varit så här?
Det kan ju bero på tex brunst eller att hon fäller tidigt..

Men jag håller med dig; ibland är det synd att dom inte kan prata!
Hon har varit så till och från (mest till) sen i somras. Men inte påverkad i övrigt i allmäntillståndet. Har åxå funderat på om det har med brunst och hormoner att göra ( en bland många funderingar).

manina skrev:
Tycker det låter som att hon har ont i magen... Vad får hon att äta mer än hösilage?
Hon äter korn, mineraler, vitlök och kalk. Hon hade symtomen även när hon inte fick annat foder alls. Ibland får jag för mej att hon är sprängmätt ( äter mycket i fri tillgång..), häromdagen tog balen slut och de var utan ett tag= troligen inte lika mätt. Då var det som vanligt, ingen reaktion när jag vidrörde magen. Men det är ju svårt att säga: - gumman, ät lite mindre. Ska ge jäst, tänker att hon kanske känner sig uppblåst eller att tarmfloran är ur balans. Ska även konakta vet. och resonera lite.

skuggi skrev:
Ja, eller hur? Sadeln kan ju ha klämt på en viss punkt som orsakar smärta som nu även känns i andra sammanhang? Är det smärta på en viss punkt eller visar hon bara att hon inte vill att du tar i magregionen?
Vårat sto var hemskt kinkig med de regionerna förut, och det var ingen punkt som var öm som man kunde hitta, hon ville bara inte bli pillad där :crazy:
Testa att klämma igenom och kolla om hon är rädd för ev smärta eller om hon har ont på en viss punkt?
Hon reagerar när jag tar mellan frambenen, under hela magen och även i juvret. Där har hon annars alltid tyckt att det är skönt.
Jag har haft sadelbryderi och provat två olika sadlar under symtomperioden. Hon reagerar inte bara när jag spänner sadelgjorden men hon kan ju ha haft ont av något och nu är hon rädd för det som du säger. När jag stryker och borstar så slutar hon vara irriterad efter ett tag. Ska kolla om nåt ställe är värre.

Hej!
Är inte alls insatt i det här med "triggerpunkter" och sånt, men funderade också lite på om det kan ha med sadeln att göra. Känner nämligen igen "symtomen" från min ponny, där orsakade en sadel med dålig passform att han fick väldigt ont i hals- och bogregionen och reagerade väldigt starkt för all typ av beröring där. När orsaken till problemen uppdagades fick han i det akuta skedet b-vitamin injicerat, skulle vara smärtlindrande på något sätt... Hoppas att det löser sig med din häst!

Sirpafinnen skrev:
Låter som muskelspänningar tycker jag..

Kolla länken, välj häst och gå in på "Triggerpunkter" - klicka på "12. Pectoralis posterior"

www.wicer.se
Hej! vilken informativ och bra sida.. Det är inte ont vid beröring på enbart pectoralis posterior utan under hela magregionen. De tokiga är att hon , jag kan nästan säga, aldrig, haft bak öronen förr, men nu kommer det ju flera gånger när man sköter henne. Jag måste hitta orsaken eftersom det är tydligt att något är galet. :confused:

Smalle skrev:
Hej!
Är inte alls insatt i det här med "triggerpunkter" och sånt, men funderade också lite på om det kan ha med sadeln att göra. Känner nämligen igen "symtomen" från min ponny, där orsakade en sadel med dålig passform att han fick väldigt ont i hals- och bogregionen och reagerade väldigt starkt för all typ av beröring där. När orsaken till problemen uppdagades fick han i det akuta skedet b-vitamin injicerat, skulle vara smärtlindrande på något sätt... Hoppas att det löser sig med din häst!
Ja tack! har haft henne i 1,5 år och i början hade hon riktigt dålig sadel som klämde rejält. Red inte med den, fick så tag i en dressyrsadel som gjorde att hon breddade sig och växte ur den:crazy: , men det var ju iofs positivt. Efter den provade jag en som hon inte alls kunde slappna av i och visade att den inte var bra. Sen barbacka med padd tills nu för ett par månader sedan en freeform och hästen är ( i ridningen) förvandlad! hon kan skritta luungt, och sänka huvudet, vilket har varit svårt då hon hade de klämmande och knäppa sadlarna. Hon är känslig och lättavläst.

Vad roligt att höra att ni har hittat en lösning på sadelfronten! :) Vet ju av egen erfarenhet att det inte är det lättaste... Men iallafall, bara för att jämföra lite till med min ponny: Han kan fortfarande vara sur och arg när man klappar/borstar/öht vidrör halsen och bogpartiet, speciellt i fällningstider. Grejen var den att han liksom fick ont i "huden", just i detta område satt inte påverkan främst i musklerna. Varken vet eller homeopat visste varför, en teori var att han spände sig vilket orsakade smärtan. Dock blir det stadigt bättre och bättre, och han är kollad av vet så att det inte ska ha någon annan orsak. Men som sagt, reaktionerna på beröring i detta område har inte gått över helt och hållet än, trots att det är cirka 1½ år sedan hans problem behandlades och orsaken åtgärdades. Så det skulle ju kunna vara något övergående på din häst också! Har du provat om b-vitamin hjälper? Min ponny får b-vitamin och tar inte bort hans reaktioner helt, men det är ändå klar skillnad med/utan b-vit. Jaja, bara lite funderingar! Lycka till!

Senast ändrad:

Hon får b-vitamin vid fällning & pälssättning höst och vår. Hade symtomen i höst när hon satte päls..

Djurjouren skrev:
Magnesiumbrist
Berätta mer om magnesiumbrist!!! vad kan jag ge henne för att vara säker på att hon får lagom med magnesium??

Jag kan vara benägen att hålla med Djurjouren, magnesiumbrist är mycket underskattad. Faktum är att just den bristen kan ge de mest konstiga beteenden, en av mina hästar vibrerar bara vid brist på Mg och nästa får tokspel och springer. Det är också en sådan häst som studsar när man rider vid brist på Mg, och hennes brunstfasoner blir mycket mera påtagliga än normalt.

Håller med om att det kan vara magnesiumbrist. Mitt sto började bli lite kinkigt för ett halvår sen. Irriterad när jag drar gjorden och känslig under magen och på sidorna. Fick tips här om extra magnesium och har gett det några veckor nu. Hon har blivit bättre :banana: så nu är det OK.
Hon blir fortfarande grinig när jag lägger mot skänklarna men det handlar nog om att försöka slippa jobba. :angel:

Har bytt mineraler nu till ett som ska vara komplett så får se om det räcker. :)

har ni kollat så hon inte har sand/jord eller liknande i magen??

bara en tanke.

Måste bara hoppa in o fråga om det här med Magnesium, det låter intressant. Vilka produkter finns det i handeln som enbart eller till största del innehåller Mg? Jag har ju ett sk helfoder men man vet ju inte, det räcker kanske inte i a f. Jag vet också att vi hade problem i stallet för många år sen, vi har flyttat tillbaka till mitt föräldrahem nyligen, med någon typ av brist i vattnet p g a att vi måste använda ett slag filter. Fråga mig inte varför men vi måste ha detta filter för att rören inte ska paja! Tänkte att det kanske kan vara just Mg som saknas och behövs?

Normalt sett finns ju magnesium i grovfodret, i de flesta fall räcker det till när man samtidigt fodrar med helfoder. För att veta precis krävs ju en satt foderstat, jag upplever att man lätt glömmer just biten magnesium mycket till förmån för kvoten Ca/P.
Freefarm tex tar ju inte upp den i sin foderstat, däremot kan man se den på SLU foderstatsida.

För oss så är det i år så att grovfodret innehöll halva mängden magnesium, mot det vi hade förra året. Jag har köpt ett rent fodertillskott med enbart magnesium, där 1 skopa ger 3,3 gram och i runta slängar fattades det ca 3 gr så det blev ju bra.

Jag ger också en fodertillskott som heter Horse Powder, det är magnesiumbaserat men räcker ändå inte till att fylla behovet. Ja, då skulle man ge väldigt stora mängder fast det är ju onödigt att ge mer av annat hästen inte behöver.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Hästvård Min häst hade under oktober månad sex förstoppningskoliker som hon blev behandlad för, orsaken var förmodligen att hon drack för dåligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 694
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Hannah0407
·
G
Träning Min "foder"-ponny (D-ponny) är ganska ofta lös i magen och jag vet inte vad det beror på. Han står på och ägs av en ridskola och går...
Svar
4
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka