Irländsk Varghund

Q

Qwyxz

Irländsk Varghund är en ras som har precis ett sådant temperament, som jag söker hos en hund. Självklart skiljer sig temperamentet också mellan individer inom rasen, men överlag verkar de ha ett underbart temperament :love:

En Irländsk Varghund är en lugn hundras, som är vänligt mot allt och alla (andra hundar, djur, barn o.s.v.).
Det är en familjehund, som älskar social kontakt (gillar att umgås med människor).
En Irländsk Varghund är inte "vaktig" av sig men håller ändå "tjuvar" borta p.g.a. sin storlek.
Rasen klarar av längre promenader utan problem (dock ej den första tiden).
Det är en sällskapshund och ingen brukshund eller liknande, som ständigt behöver mental aktivering (självklart bör man även aktivera varghundar med kanske lydnad, spår o.s.v. men inte på samma nivå, som t.ex. en Schäfer).

Hundrasen passar mig utmärkt men det finns dock ett problem...Rasen är drabbad av en hel del sjukdomsrelaterade problem samt kort livslängd.
Vad ledsen man blir...Här har man hittat en perfekt hundras och sedan får man veta detta...

Kolla bara på dessa tabeller:

Högst dödlighet:
1 Irländsk varghund
2 Grand danois
3 Sankt Bernard
4 Berner sennenhund
5 Dobberman
6 Leonberger
7 Newfoundland
8 Greyhound
9 Boxer
10 Pyrenéerhund

Kräver mest veterinärvård för sjukdomar/skador:
1 Boxer
2 Irländsk varghund
3 Grand danois
4 Dobbermann
5 Airedale terrier
6 Berner sennenhund
7 Riesenschnauser
8 Rottweiler
9 Flatcoated retriever
10 Skotsk terrier

Tabellerna är kopierade från: http://www.expressen.se/husdjur/1.702998

Sv: Irländsk Varghund

Kan inte annat än att hålla med, har alltid velat ha irländare men när statistiken är så horribel och hundarna inte blir det minsta gamla så är det tyvär inget alternativ.

Det har du rätt i... de är underbara..om man en gång haft en varghund så saknar man alltid varghund när det är tomt i huset..

Men de ÄR sjuka.
Vår första varghund blev 7,5 år men var hjärtsjuk från 3års ålder.
Vår andra blev 7 månader (förlamad i bakdelen´)
Vår sista blev 4,5år´(skelettcancer)
Så jag älskar varghundar men är väldigt osäker på om det blir några fler vargar för min del.....:cry:

Jag har drömt om en varghund senaste 10 åren, men inte vågat köpa p.g.a. sjukdommarna :o. Får dras med ett gäng Cardigans istället- bland det friskaste raser man kan hitta :p

Leta upp ngn mindre vinthundsras som du gillar och som inte förekommer i de där listorna då ;)

Små hjorthundsvalpar är bland det sötaste på fyra ben.
De där långa, taniga, lurviga och supervingliga benen... :love:

Jättegoa hundar, vet tyvärr inte så mycket om sjukdomar hos dem men tror att de är ganska så friska i alla fall. Uppfödaren till min ena hund har hjorthundar, de är för stora (fast de blir små när de kryper ihop precis som alla vinthundar) och luktar liiite för mycket hund för mig men då är jag ju van mina whippets. De luktar oftast ingenting, men mer på sommaren då de rullar sig utomhus och blir "hundiga".

:love:
http://hem.passagen.se/hjorthundklubben/bettty2.jpg
:love:

http://hem.passagen.se/manticorns/bilder/index_dog.jpg

Oppdretter_ad_lite.jpg

Senast ändrad:

Lite OT men bara undrar vad som gör boxrar sjuka?
Det har jag velat ha en, de är så fina!

det kanske inte är den största anledningen, men den erfarenhet jag har haft av boxrar är att det har ofta ofta problem med leder.
dessutom, som alla hundar med platt nos, så förekommer problem med luftvägarna och andningen.

Hej!

Vill bara tala om att mycket sjukdomar kan undvikas om uppfödarna satsade mer på aveln med friska hundar och inte satsade fullt så mycket på storleken.
Min varghund är nu 8,5 år och mår alldeles ypperligt bortsett från några pålagringar på kotorna som brukar ge problem med stelhet vintertid.
Ur hennes kull lever idag 6 av 7 hundar än vilket måste betyda att hennes uppfödare gjort ett kanonjobb!

Skall ni köpa en varghund så kolla uppfödarna och se om de är villiga att prata om ev. problem de haft och fråga hur de ser på dessa problem/ försökt göra något åt det.

Scintillas utanför Göteborg är otroligt seriösa och ärliga, men de tar inte heller så många kullar (en per år) vilket gör att de har tid och energi över för både valpar och valpköpare!
Men de har hundar som det är värt att vänta på!!

Du som undrade över sjukdom hos boxer så har de väldiga problem med hudtumörer, ögonproblem och hudsjukdomar.

är skotsk hjorthund sjuk av sig?

Jag har inte hört om någon sjuk hjorthund, men så har jag inte heller varit i kontakt med så många hjorthundar eller hjorthundsfolk.
Men kolla på rasklubbens hemsida, där brukar det finnas statistik att kolla på. Då kan du ju jämföra med andra rasers sjukdomsstatistik.

Frågan är om det inte finns friskare individer på Irland där rasen är vanligare?
Att importera från Irland är inte särskilt svårt heller då det är en ö och därmed inte har några sjukdomar. Valparna därifrån behöver inte ens vara vaccinerade vid ankomst till Sverige enligt tullen.

Behöver du hjälp med en import kan jag hjälpa dej. Min fd granne på Irland är uppfödare av just varghund.

är skotsk hjorthund sjuk av sig?

Ingen av de riktigt stora hundraserna blir ju särskilt gamla. Exakt hur det står till med statistiken på hjorthunden vet jag inte, men det är inte en kärnfrisk ras utan drabbas även den av "storhundsrelaterade" sjukdomar. Jag vet att cardiomyopati förekommer liksom en del del tumörsjukdomar. Medellivslängden brukar räknas till åtta år. Tikarna blir äldre än hanarna (för att de ofta är mindre kanske?), jag vet några som har blivit 11-12 år.

Svårigheten är dock att få tag i en hjorthund, de är inte så vanliga i Sverige.

Borzoien är dock en frisk stor hundras. Frisk, men pga storleken blir det inte en jättegammal hund. 10-12 år brukar man väl räkna, även om det finns exemplar som blir både 14 och 15 år.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060
Övr. Hund Ni som har riktigt stora raser (berner sennen, grand danois, borzoi, irländsk varghund mfl) hur löser ni det i praktiken? Hur åker...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 557
Senast: ChristinA
·
Övr. Hund Här kommer en lista från ett försäkringsbolag. De som har avdrag, är de friskaste raserna, de som har tillägg, är de mindre friska...
2
Svar
26
· Visningar
5 231
Senast: Gnist
·
M
Övr. Hund Vill veta allt om Irländska varghundar! Någon som kan hjälpa mig? Någon gång i framtiden, när jag är självförsörjande och har tiden och...
Svar
3
· Visningar
919
Senast: GaurdianAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Uppdateringstråd #2