Irisinflammation

supercassie

Trådstartare
Har någon här erfarenhet av häst/hästar som råkat ut för irisinflammation?

I mitt fall gäller det irisinflammation som följd av slag/tryck mot ögat. (Hästen är galoppör och fick en hårdpackad klump från banan slungad mot ögat från framförspringande häst).

Hästen fick behandling snabbt med salva och droppar, men var vid behandlingstillfället helt blind på ögat (enl vet, förmodligen tillfälligt).

Hur länge har ni behandlat med salva?
Hur länge med antiinflammatoriskt?
Hur lång tid tog det tills hästen var symptomfri?
Har ni haft återfall efteråt?
Har hästen synnedsättning efteråt?

Sv: Irisinflammation

Är det alltså en akut skada på själva iris, som sen blivit inflammerad ovanpå själva skadan? förlåt, fattar inte riktigt så därav frågan så jag förstår rätt vad det är för skada det handlar om. :)

Ja, enligt vet. Efter lysning kan man se det som att det är en akutskada, men med långa efterverkningar. Jag är skitdålig på ögon ( min expertis sträcker sig att jag kan blåsa ur dirttrackögon, se till ögonhinnor, och ge ögonsalva)

Har fortfarande inre ångest över att jag " lät " det här hända henne

Inser att jag inte svarade ordentligt... Första och största skadan är på iris och hornhinnan

Vet inte hur stor skadan är, det beror nog på det. Samt att hästen snällt låter sig behandlas, jag har sett en häst som blev halvblind pga den var väldigt svår att få i salvan och dropparna.

Min hade fått sand i ögonen för ett tag sen, rullat med hela huvudet i geggan var nog orsak, och det syntes en tydlig reva i hornhinnan, det läkte på ett par dagar, men hon är ganska bra att behandla. Ögon läker fort om skadan är liten och mansätter in behandling snabbt är det enda jag vet. Inget bra svar kanske på det du undrade.
Grejen är att få rent och behandla snabbt, var rädd om ögat, inget blåst o drag utan skydda ute. Man kan täcka över eller ha en blinkers som man täcker helt enkelt ena ögat på när man leder hästen ute.

När det inte läker bra brukar tydligen vara när hästen är svår att behandla och man inte får in salvan och dropparna ordentligt. Det är otroligt viktigt att behandlingen fungerar annars kan det bli bestående skador (vita fläckar )

Håller tummarna för din häst!

Hur länge har ni behandlat med salva?
Hur länge med antiinflammatoriskt?
Hur lång tid tog det tills hästen var symptomfri?
Har ni haft återfall efteråt?
Har hästen synnedsättning efteråt?

Min unghäst fick hornhinnesår/skada på ett öga i hagen.
Märkte det att hon blundade och att det rann.
Skadan var ca 1cm bred.
Först behandlades hon hemma med salva och ögondroppar. Skulle stå inne i en vecka med en "ögonlapp"

Blev inte bättre.. snarare sämre så jag tog henne till klinik efter 3-4dagar

Där visade det sig att hornhinnan var påväg att punkteras..
Där fick hon en slang instucken i ögenlocket så att medecinen droppades automatiskt i ögat.

Hon låg inne en vecka på kliniken.

Nu ca ett år senare har hon ett litet "ärr" i ögat
Hon har blivit undersökts efter ocg ingen synnedsättning alls.

Inser att jag inte svarade ordentligt... Första och största skadan är på iris och hornhinnan

OK då fattar jag bättre :)
Jag har ingen erf. av skada på iris. Men har haft svårare hornhinne skada på häst. Iris ligger ju innanför hornhinnan och är en central del av ögat, så är det skada på bägge så självklart är det en ganska stor skada.

som flera skrivit så är ögon skador ngt av det j-ligaste man kan ha som hästägare i fråga om skötsel, just för att det är så minituöst viktigt och att behandlingen brukar innebära femtielva gånger om dagen osv. Nu är det ju en löphäst du har så jag tippar på att sån behandling är relativt lätt i jmf med ngns vanliga hobbyhäst - ni har personer och personal i stallet hela dagarna och då blir det inte lika jobbigt med behandlingarna.

vad får den för behandling medicinskt?

I de fall jag själv har erf. med lite större hornhinne skador har hästen läkt ihop, men det har tagit tid och varit meckigt. Ingen har fått synproblem som följd, men som sagt, skada på iris har jag ingen erf. av och tror det som med alla skador, beror lika mycket på som vanligt, exakt hur stor skadan är och vad som inträffat/hur åsamkan är på iris osv osv.

Vad säger veterinären? Denne står väl tvärs över gårdsplan dessutom hoppas jag på :D

Tack för alla svar!

Mackan: skadad vet jag egentligen inte om iris är, men eftersom hon kallar det irisinflammation så antog jag att den är skadad på sitt sätt. Hornhinnan såg man ju att den var skadad direkt efteråt, nu ser den dock mycket bra ut, tycker jag.

Hon får fucithalmicsalva och antiinflammatoriska sprutor just nu.

Vet. Säger att det är bara att behandla behandla behandla, och att de oftast läker helt sålänge man sätter in behandling snabbt (vilket vi ju gjorde). Hon vågar ju inte lova något såklart.

Ja, vårt stall ligger faktiskt allra närmast kliniken på banan. :D

tycker det låter som ni har optimal läge ur alla aspekter. Om vetten säger det den säger och utifrån ert läge, så lär det vara väldigt positivt! Ni har ju verkligen guldläge som sagt ;)

hoppas på det. Den här hästen ligger mig extra varmt om hjärtat, älskar hennes långa aktion, hennes coola sätt och framförallt hennes trav (det är man ju inte bortskämd med när det gäller löphästar).

Lekte med henne i boxen idag, och hon kan omöjligt vara helt blind på höger fortfarande... även om hon är mer spooky från det hållet än vanligt, så ser hon definitivt mig (eller så hör/känner hon och jag önsketänker).

OT så var det länge sedan jag såg din fina...alldeles för länge. bilder i fbl-tråden snart?

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 886
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 149
Senast: Hemi
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 682
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!