IR- diabetes typ 2. Vetenskapens värld.

axel

Trådstartare
Se programmet som sändes igår o lär även gällande hästen. Kanonbra program för alla- ny forskning.

Gäller bantning o få fungerande metabolism via motion o då inte enbart skritt.

Högintensiv mkt kort intervallträning ger bättre effekt!

Se programmet:)

Sv: IR- diabetes typ 2. Vetenskapens värld.

Det verkar intressant. Nu ser jag i stort sett aldrig på TV så jag är inte riktigt med på vilket program du menar och hur jag hittar det? Kan du inte länka till det? Google visar massor av möjligheter men inget med gårdagens datum.

Utan att ha sett det så gissar jag att det är SVT och SVT Play.

Nu ser jag i stort sett aldrig på TV så jag är inte riktigt med på vilket program du menar och hur jag hittar det?

Inte jag heller. Jag har ingen TV och hittar inte programmet på SVT Play.

Högintensiv mkt kort intervallträning ger bättre effekt!

Det finns onekligen tecken på att lågintensiv träning inte ger någon märkbar effekt på insulinkänsligheten:

http://horsetalk.co.nz/news/2010/07/003.shtml

“Eight horses were exercised. They followed a low intensity exercise programme for four weeks followed by higher intensity exercise for a further four weeks.
. . .
Despite the weight loss, the researchers found no improvement in insulin sensitivity, when measured two days after their last exercise session.”

Detta är inte så konstigt om man beaktar skillnaden mellan aerobisk och anaerobisk metabolism. Behovet av glukos ökar drastiskt vid anaerob träning eftersom endast glukos då kan användas som energikälla. När energibehovet ökar aktiveras AMPK eftersom mängden ATP och kreatinfosfat minskar samtidigt som mängden AMP ökar.

Precis. De gjorde försök på människa med aerob träning o fann det anmärkningsvärda resultatet på endast 3 min / v. i 4 v. sammanlagt 12 min träning. Ja det sant! man har egentligen satt upp studien på 6 v.

Glukogenet o även blodfetter tas upp o används som det är tänkt o inte ansamlas i lever mm. Mkt större förbränning som gör att ämnesomsättningen blir bättre.

fortsättning följer även nästa vecka i samma program.

Vet nu ej om detta var en repris.

Det finns onekligen tecken på att lågintensiv träning inte ger någon märkbar effekt på insulinkänsligheten:

http://horsetalk.co.nz/news/2010/07/003.shtml

“Eight horses were exercised. They followed a low intensity exercise programme for four weeks followed by higher intensity exercise for a further four weeks.
. . .
Despite the weight loss, the researchers found no improvement in insulin sensitivity, when measured two days after their last exercise session.”

Detta är inte så konstigt om man beaktar skillnaden mellan aerobisk och anaerobisk metabolism. Behovet av glukos ökar drastiskt vid anaerob träning eftersom endast glukos då kan användas som energikälla. När energibehovet ökar aktiveras AMPK eftersom mängden ATP och kreatinfosfat minskar samtidigt som mängden AMP ökar.

Jag har läst artikeln du länkar till men vet inte om man kan dra slutsatsen att endast lågintensiv träning inte påverkar insulinkänsligheten. Sedan framgick det inte hurdan insulinkänsligheten var före studien. Det hade varit intressant att veta om hästarna som deltog var IR. Men det står kanske om man läser hela studien.

Jag vet att jag har läst studier där insulinkänsligheten ökar även vid lågintensiv träning. Men jag minns inte om de mätte ett tag efteråt. Jag är med på hur du menar med aktiveringen av AMPK. Frågan är kanske om detta fungerar hos en IR häst?

Har inte sett programmet ännu, men är detta ett engelskt program, om en studie med just högintensiv träning, där de ex cyklar extremt intensivt?

I så fall har jag sett det för något år sedan kanske. Men det programmet handlade i och för sig om den genetiska påverkan, där vissa genotyper fungerade utmärkt på denna typ av träning, andra genotyper inte.

Gick in och kollade på SVT Play och undrar om det är vetenskapsvärlden sommar Du menar och myten om träning? I så fall är det ett gammalt program, slutsats se ovan. Programmet visas två dagar till för Er som vill se det.

Senast ändrad:

Axel, det går ju inte att diskutera om vi inte vet vilket program du menar.
Kan du inte länka till det?
Jag får upp en hel del olika program som handlar om samma ämne men har inte tid att se alla.

Har inte sett programmet ännu, men är detta ett engelskt program, om en studie med just högintensiv träning, där de ex cyklar extremt intensivt?

I så fall har jag sett det för något år sedan kanske. Men det programmet handlade i och för sig om den genetiska påverkan, där vissa genotyper fungerade utmärkt på denna typ av träning, andra genotyper inte.

Gick in och kollade på SVT Play och undrar om det är vetenskapsvärlden sommar Du menar och myten om träning? I så fall är det ett gammalt program, slutsats se ovan. Programmet visas två dagar till för Er som vill se det.
Jo det är samma program.

Generna spelade bara roll i hur du tillgodogör dig träningen som med syresättningen. Ir blev bättre oavsett.

Jag vet att jag har läst studier där insulinkänsligheten ökar även vid lågintensiv träning. Men jag minns inte om de mätte ett tag efteråt. Jag är med på hur du menar med aktiveringen av AMPK. Frågan är kanske om detta fungerar hos en IR häst?

Det är kanske denna artikel som du har läst:

http://forskning.equinfo.se/#post173

Där framgår också att intensiv träning ger bättre resultat.

Man kan säga att motion/träning har två positiva effekter på IR-hästar. I princip verkar all träning leda till förbättrad insulinkänslighet. Dock har träningsmängd och intensitet en stor betydelse vilket också framgår av den studie artikeln hänvisar till samt flera andra studier.

Det finns en annan effekt som är intressant för IR-hästar och det är insulinsvaret efter en måltid rik på glukos. En IR-häst som tränas har kanske svårt att prestera utan tillskott av glukos eftersom glukos är den enda energikälla som kan användas för anaerobt arbete och det kan också vara svårt att tillgodose hästens energibehov med enbart grovfoder. Frågan är då om man kan ge en IR-häst i träning t.ex. havre för att tillföra glukos utan att insulinhalten i blodet går i taket och orsakar laminitis/fång.

Det har visat sig att glukostransportören GLUT 4 kan påverkas på annat sätt än genom insulin i samband med träning. Om detta fungerar skulle man därför kunna utfodra en IR-häst med ett socker- och stärkelserikt foder efter träning utan risk att hästen ska drabbas av laminitis.

Det verkar dock som att detta bara fungerar om träningen sker på en intensiv nivå, dvs. anaerobt. Här är en studie där detta inte fungerade:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12405662

“the 48 min of light work performed 1 h before a meal did not affect glucose or insulin responses to the meal”

Det finns således mycket som tyder på att lätt träning inte ger denna effekt. Om träningen däremot sker anaerobiskt finns det studier (dock inte på hästar tror jag) som inte visar ett märkbart förhöjt insulinsvar om glukosrikt foder/mat ges omedelbart efter intensiv träning.

Jag skulle personligen inte rekommendera att ge havre till en IR-häst efter endast ett lätt träningspass.

Senast ändrad:

Tack, har bara ögnat igenom sammanfattningen.

När jag läser den så känns det som att denna studie är den första, sedan har man i reportage testat om dessa samband gäller för alla. Det borde finnas en studie även på detta.

Och vad man kommer fram till är att högintensiv träning inte har samma effekt på alla, utan det är styrt av genuppsättning, dock var det väl förbränning/ämnesomsättning/viktnedgång som var det primära att studera. Vissa får väldigt bra effekt, andra, som reportern, får inte samma effekt/väldigt liten, om än någon effekt, av högintensiv träning jämfört då med traditionell träning.

Skall läsa de andra Du länkade till.

Det är bla dessa artiklar jag har läst

Wattle, O. och Pollitt, C.C. (2004) Lamellar Metabolism. Clinical Techniques in Equine Practice 3, s.22-33. och Powell, D.M., Reedy, S.E., Sessions, D.R., Fitzgerald, B.P. (2002) Effect of short-term exercise training on insulin sensitivity in obese and lean mares. Equine Veterinary Journal 34,s.81-84.
Men det var ett tag sedan och jag har inte tagit del av alla nya studier.

Jag har också läst detta med att muskelarbete kan aktivera AMPK som sedan då kan aktivera AS160 och göra det möjligt att sätta fart på GLUT4 för att få in sockret i cellerna utan insulin. Men vad jag förstår så är man lite osäker på hur det fungerar? Jag har ingen lust att testa det på min IR ponny.

Men jag förstår hur du menar med att det ger mer effekt vid intensiv träning. Jag tycker dock att det är viktigt att påpeka att även lättare träning ger resultat. Det blir ju extra viktig för den som har en IR häst som nyligen har haft fång och inte kan motioneras.

Senast ändrad:

Vad jag kan förstå av det jag har läst så finns det åtminstone två mekanismer utöver insulin som stimulerar glukostransport. Här är en kort sammanfattning av ett av fenomenen på engelska:

“The effect of exercise on muscle insulin sensitivity is mimicked by hypoxia and by treatment of muscles with 5-aminoimidazole-4-carboxamide-1--D-ribofuranoside to activate AMP-activated protein kinase.”

”Hypoxia” är syrebrist vilket uppkommer först vid anaerob metabolism, dvs. det krävs intensiv träning för att aktivera AMPK.

En annan mekanism som stimulerar glukostransport är att kalciumjoner Ca++ avges från cellens endoplasmatiska nätverk vid muskelkontraktion. Denna mekanism fungerar både vid aerob och anaerob träning. Så allt muskelarbete/träning är bra för en IR-häst.

Sammanfattningsvis kan man säga att man känner till tre olika mekanismer som kan stimulera glukostransport via GLUT4; insulin, muskelkontraktion och syrebrist (hypox).

Hur det här med GLUT4 transportörerna fungerar vid träning vet man väl ännu inte exakt. Normalt finns GLUT4 inuti cellerna (i cytoplasman). De måste aktiveras för att förflytta sig ut till cellmenbranet så att de kan hämta och föra in glukos till cellerna. Normalt är det insulin som aktiverar GLUT4 transportörerna. Vid träning/muskelarbete kan dock GLUT4 aktiveras på annat sätt t.ex. via AMPK.

En hypotes är att styrkan hos signaler i cellen varierar, dvs. det finns områden där signalen är stark och områden där signalen är svag. Det skulle då krävas en högre insulinkoncentration i blodet för att få GLUT4 transportörer som befinner sig i områden med svagare signal att förflytta sig till cellmembranet. En ökad insulinkänslighet skulle då bero på att fler GLUT4 transportörer omlokaliseras till områden med stark signal. Eftersom den ökade insulinkänsligheten som uppkommer på grund av träning kvarstår under flera dagar tror man att efter det att GLUT4 hämtat in glukos vid cellytan så omlokaliseras de till områden med stark signal, dvs. fler GLUT4 befinner sig efter träning i områden med stark signal. Med tiden återgår dock en del GLUT4 till områden med svag signal om träningen inte fortsätter.

Inte världens bästa förklaring precis men detta är ju som sagt bara en hypotes. Det är fortfarande mycket som man inte vet.

Visst är det intressant med hur det fungerar. För ett par år sedan skrev jag ett arbete på en kurs i molekylärbiologi. Det handlade just om GLUT4 och hur de är lokaliserade i cellen och hur de aktiveras och transporteras runt i cellen. Tyvärr har jag glömt en del. Det finns en del teorier om hur det går till. Då kom jag fram till att denna omlokalisering sker efter muskelinducerad insulinstimuli som ledde till en förflyttning av GLUT4 så att de kom till ett ställe där de lättare aktiveras av insulin. Texten handlade om GLUT4 i allmänhet och baserades på människor. Det är ju inte helt säkert att går till exakt på samma sätt hos hästar, kanske.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka