Först rakar du så noga du kan, viktigt. (Hår som är kvar bränns, det gör jätteont!) Sen kör du med maskinen. Sen väntar du ett par veckor innan du gör om proceduren. Däremellan kommer du i början att få raka som vanligt, men vartefter kommer du att märka att håret kommer tillbaka allt långsammare och sen inte alls. Men som sagt, det tar tid, hår växer ju i omgångar och du måste behandla varje cykel innan du får full effekt.

Men om jag rakar bort först, hur vet jag då var jag ska skjuta? Trodde man skulle ha håret kvar så man visste var man skulle sikta. Bra att jag har noll koll på vad jag köpt haha.

Även om du hade haft håret kvar (aj) så hade det inte ramlat av direkt, det är det hårstrå som ligger inne i hårsäcken som ska komma sen som du behandlar, inte det hårstrå som redan är utväxt.
Men allt det där står i manualen som kommer med :up:

9 ggr? Oj!
Jag har funderat på att lasra men trodde typ 3 ggr var standard?
Nej, men kära nån, på 3 ggr har du kanske kommit dit där håret växer saktare och blivit något glesare. Många salonger har en garanti dock, typ max 10 betalande ggr, har du fortfarande hår efter det så blir behandlingarna gratis. Värt att kolla upp innan man väljer salong.

Jag har vanlig skandinavisk hårväxt och axillerna på mig tog 11 ggr, men jag betalade bara för 8 då salongen hade garanti. Fiffi har tagit fler behandlingar, men jag gjorde en brasiliansk.

Jag hade aldrig köpt en IPL. Jag har lasrat allt hår jag inte vill ha på kroppen med olika metoder och IPL är lätt den som gör mest ont. Den nya SHR med kylsystem är klart bäst. Den känns inte ens. Blir knappt varm. Och den tar även ljusa hårstrån.

Jag rekommenderar ingen IPL.
Jag tyckte knappt IPL kändes, stack lite men absolut inte ont.

Nej, men kära nån, på 3 ggr har du kanske kommit dit där håret växer saktare och blivit något glesare. Många salonger har en garanti dock, typ max 10 betalande ggr, har du fortfarande hår efter det så blir behandlingarna gratis. Värt att kolla upp innan man väljer salong.

Jag har vanlig skandinavisk hårväxt och axillerna på mig tog 11 ggr, men jag betalade bara för 8 då salongen hade garanti. Fiffi har tagit fler behandlingar, men jag gjorde en brasiliansk.
Jag har inte varit i kontakt med någon salong utan bara kollat runt på internet, har verkligen inte fått uppfattningen om att det krävs så många behandlingar. Blir ju svindyrt!

Jag hade nästan bestämt mig för att lasra bikinilinje + nedre delen av benen men om det blir så omfattande så vet jag inte. Kanske skulle köpa en sån där för hemmabruk då :)

Jag är dock smärtkänslig så IPL kanske inte är grejen för mig :nailbiting:

@MiniLi , som jag skrev innan, det är inte håren som är utväxta nu som behandlas, de är de som kommer att växa upp framöver. De växer ju i omgångar, därför man behöver göra om behandlingen. Det har inte med någon salongs behov av att tjäna pengar att göra, det är bara biologi. Man måste ta det i omgångar.

Det är därför man tjänar på att köpa en egen IPL-maskin, men då får man ju göra jobbet själv också. Mer jobb - lägre salongskostnad. Sen vet jag inte om deras maskiner är mer effektiva, jag har inte provat.

Axillerna?
Blev du helt hårfri på de 11 behandlingarna?

Jag har inte varit i kontakt med någon salong utan bara kollat runt på internet, har verkligen inte fått uppfattningen om att det krävs så många behandlingar. Blir ju svindyrt!

Jag hade nästan bestämt mig för att lasra bikinilinje + nedre delen av benen men om det blir så omfattande så vet jag inte. Kanske skulle köpa en sån där för hemmabruk då :)

Jag är dock smärtkänslig så IPL kanske inte är grejen för mig :nailbiting:

Det är sjukt dyrt och du har inga garantier för att håret inte kommer tillbaka. Om du tex blir gravid, byter p-medel ed kan allt hår komma tillbaka igen.

Jag har en Philips Lumea och jag älskar den! På mig fungerar den klockrent eftersom jag har ljus hy och mörka hår. Om man bara är noga med att raka ordentligt innan så gör det inte speciellt ont, möjligen lite värre på känsliga ställen de första gångerna men ju mindre hår som kommer tillbaka desto mindre ont gör det. Kan varmt rekommenderas!

Jag har en liknande IPL-maskin men den fungerade inte på mig. Jag har superblek hy och kolsvarta, tjocka hårstrån så jag är den ultimata kandidaten egentligen.

Jag har haft den i över fyra-fem år och gjort långt över tio-femton behandlingar på samma ställe (och köpt otaliga nya lampor) men nä. Tror jag märkte skillnad på ett fåtal ställen (tex bikinilinjen minns jag, men där har nog en ny cykel hårstrån växt ut för jag slutade med just bikinilinjen och sen har jag börjar äta p-piller med mkt östrogen så då minskade min hårväxt pga det). Märkte ingen effekt på de ställen där jag verkligen ville ha effekt. Typ under armarna ingen skillnad alls.

11 ggr?! Men alltså de flesta salonger jag har tittat på skriver ju att 4-6ggr är det vanligaste, sen att i vissa fall så kan det behövas fler gånger. Känns ju lite som falsk marknadsföring isåfall om det är vanligare med 10-talet gånger. Jag har funderat på att ta bort på salong, men är ju inte sugen på att behöva gå så många gånger...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka