ip-adress?

Sv: ip-adress?

Nej. En IP-adress är uppbyggd enligt XXX.XXX.XXX.XXX (siffror).
 
Sv: ip-adress?

Nej, det är ett DNS-namn.
Men bakom namnet döljer sig en IP-adress!
Du kan med ett enkelt kommando se adressen!
Starta en kommandoprompt och skriv "tracert dns-namnet" utan "" och istället för dns-namnet skriver du namnet du vill kolla.
Då ser du att ip-adressen är 193.10.216.89 + att du ser alla router-hopp.
 
Sv: ip-adress?

Tack för ditt svar!
Har jag alltid samma IP-adress oavsett vilken dator jag är inloggad på här i skolan? (Nej, jag satt inte på skolan kl 22.19 i förrgår, DNS-namnet var utskrivet i en gästbok jag skrivit i tidigare och jag blev nyfiken på vad det innebar)
 
Sv: ip-adress?

Fast det kan jag ju kolla själv genom att skriva i gästboken från en annan dator.
Nu när jag tittar på DNS-namnet ser jag att det måste vara datorn och inte jag som identifieras. Jag är student på ing men satt på hlk. 02 kan möjligen betyda våning 2?
Det här måste utredas. Nu sitter jag i samma datasal igen (eller salen intill?), ska testa med en annan sal nästa gång. :)
 
Sv: ip-adress?

jo, det är datorn och inte användarna på datorn som identifieras. Vet ett annat forum där en student lyckades bli bannad så en annan student på samma skola inte heller kunde komma in på det forumet för att skolans ip-adress var bannad! :eek:
 
Sv: ip-adress?

Inte helt ovanligt. Jävligt jobbigt när sånt händer. Vår förra skola blev bannad från en sveriges största hårdvaruforum. :(.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626
IT & mobiler Har konstaterat att min azozdator är alldeles för tung och bökig att bära runt på till skolan. Behöver något smidigare, men vad? Vill...
Svar
17
· Visningar
733
Senast: Mirre
·
Fritid Hej, Jag vill boka hotell, men kommer att ha en ny adress när vi kommer och ska bo där. Men jag är skriven på min gamla adress en vecka...
Svar
2
· Visningar
734
IT & mobiler Vet inte vad som hände, men jag lyckades precis ändra bakgrundsfärgen från vit till svart på google sökrutan på mobilen och hela...
Svar
4
· Visningar
356
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp