Invänjningsperiod för hösilage

malinsky

Trådstartare
Förrådet av hö börjar sina och jag ska få silaget hem idag.

Hur ser er invänjningsperiod för silage ut? *kliar mig i huvudet och undrar om jag måste köpa mer hö...*

Sv: Invänjningsperiod för hösilage

Nu ger ju jag hö året om men en invänjningsperiod av nytt foder bör ta minst 2 veckor så att floran i grovtarmen hinner ställa om sig.
//marti

Jag försöker vänja in på ett par veckor ungefär. Men ibland har man ju ingen möjlighet till det utan får byta snabbare/tvärt. Det har aldrig varit något problem för min häst, men jag ger då alltid någon form av magstabiliserande medel 1-2 veckor(helst Probimin, men mag/tarm eller likn. funkar ju också).

Mag/tarm finns att köpa på granngården, men det som funkar absolut bäst och som blir billigast är probimin. Säljs av veterinärer och kan även beställas här:

http://www.top-speed.se/present.htm

Ringer man o beställer så skickar dom omgående, mail däremot verkar dom inte svara på..
Jag har sån tur att jag bor 5 min. däremot, bara att åka förbi och köpa:)

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?