Introducera ny katt med vuxen katt

Mirre

Trådstartare
Jag har en hona på 6 år, funderar på att ta över en bekants katthane (kastrerad) för att han ska få komma till någon som faktiskt tycker om honom :(
Han får det han behöver nu så omskött blir han ju, men ägaren vill inte ha honom och anser att han bara är till besvär. Det är världens goaste, keligaste katt. Hur snäll som helst. Men kan man skaffa en vuxen katt när man redan har en?
Min hona har alltid varit själv, jag har haft henne sedan hon var unge och hon är verkligen en riktig "mattekatt". Hon är jättesnäll och mysig hon också, men hur hon är med andra katter vet jag inte. När vi har vänner med hundar på besök så gosar hon med hundarna. Det har varit olika hundar och har alltid funkat bra.

Jag vet inte varför men jag kom och tänka på den här när jag läste rubriken:

:D Bengaler är så fina.
Det skulle ju kunna funka bra mellan min hona och den andra katten, men det vore ju hemskt om det inte funkade och katten fick byta hem igen.

När den nya katten kommer hem låter du honom kolla runt i hemmet utan att störas av katten som redan bor hos dig. Sedan låter du dem vara i varsitt rum med galler emellan. Då kan de se varandra, lukta på varandra och lära känna varandra i lugn och ro. När det är lugnt och de har varit särade i några dagar/någon vecka beroende på hur det går så ta bort gallret och låt dem bekanta sig med varandra under uppsikt. Prata inte, gå inte runt dem och greja inte med någon av dem utan låt dem vara ifred. Sätt dig på en stol, sitt stilla och var lugn. Dela på dem igen när du inte kan ha koll på dem.

Det kan bli lite fräs men det ska inte bli slagsmål på allvar. Då får man bryta. En sprayvattenflaska kan vara bra att ha till hands för att kunna bryta om det blir slagsmål på allvar. Se till att de har ställen att ta vägen så att de kan komma undan ifrån varandra. När det har blivit lugnt så kan du ha dem ihop hela tiden.

Vissa katter bryr sig inte alls om andra katter medans andra blir flyförbannade och ska slåss. Andra slåss en gång och aldrig mer. Tyvärr kan man inte veta hur katterna kommer reagera innan utan man får prova och hålla tummarna.

Om din hona inte är kastrerad så rekommenderar jag att du kastrerar henne först och låter henne läka ordentligt. Ju mindre hormoner som är i omlopp desto enklare blir det att introducera en ny katt.

Tänk på att du behöver fler kattlådor också. Minst tre lådor till två katter.

Lycka till!

Jag har en hona på 6 år, funderar på att ta över en bekants katthane (kastrerad) för att han ska få komma till någon som faktiskt tycker om honom :(
Han får det han behöver nu så omskött blir han ju, men ägaren vill inte ha honom och anser att han bara är till besvär. Det är världens goaste, keligaste katt. Hur snäll som helst. Men kan man skaffa en vuxen katt när man redan har en?
Min hona har alltid varit själv, jag har haft henne sedan hon var unge och hon är verkligen en riktig "mattekatt". Hon är jättesnäll och mysig hon också, men hur hon är med andra katter vet jag inte. När vi har vänner med hundar på besök så gosar hon med hundarna. Det har varit olika hundar och har alltid funkat bra.
Absolut. Introducerat flera vuxna för andra vuxna o aldrig nåt problem öht. Hane till hane tom.

Javisst går det fint! Jag har precis introducerat en vuxen katt till tre befintliga (flyttat en stallkatt inomhus). De hade bråkat när de träffat på varann ute så de var ju ovänner redan innan men tänk det har gått bra ändå! :)

Började med att låta honom bo in sig och så introducerade jag honom för min snällaste katt som aldrig bråkar med någon. De gick bra. En vecka senare öppnade jag så alla fick vistas i vardagsrummet. Det går jättebra, lite fräs ibland om någon kommer för nära men 99% lugnt. De hälsar och går sen vidare. Snart ska jag låta alla sova på samma rum, nykomlingen sover tills vidare i tvättstugan (de andra har sitt eget sovrum).

Bara ta tiden till hjälp och undvik att tvinga dem på varann så kommer det säkert gå jättebra. Räkna med lite fräsande i början och att det tar ett tag innan de blir kompisar. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 734
Senast: Eurydome
·
Övr. Katt Nu ska vi bli med katt, mannens syster med familj ska flytta och de kan inte ha sin katt med sig till sitt nya hem. De har frågat runt...
Svar
3
· Visningar
1 078
Senast: Lindon
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Tass
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka