Intervall träning

Shatoo

Trådstartare
Hej,

Behöver lite tips.

Hur har Ni lagt upp intervall träningen för Era dressyrhästar för att bygga kondition?

Hur långa intervaller i varje gångart, alltid på tygeln, hur hårt pressar ni osv. Alla tankar Ni har kring detta är varmt välkommet!

Är Ni mer insatta i detta som puls-mätning, spjälkning/förbränning, ATP osv så får Ni gärna gå in på det med o förklara.

Sv: Intervall träning

Jag brukar intervallträna min påg på lite olika sätt.

Vi har ett fält som är ca 500 meter långt. Där galopperar jag nästan hela fältet saknar ner till skritt och rider en volt sen är det tillbaks igen i samma galopp och saktar där av till skritt och lägger en volt. Sen tar jag ett varv i den andra galoppen. Sen kör jag den övningen 4-6 gånger så att jag jobbat igenom bägge galopperna ett par gånger.

Den andra versionen har vi längre sträckor att köra på och den kör vi ofta på stranden. Vi galopperar ca 1 km saktar av till skritt och bytar galopp sen kör vi 1 km till. Vi fortsätter så här tills hästarna visar att de har fått upp mjölksyrenivån och börjar bli trötta. Då avslutar vi med en lååång avskrittning.

Den tredje är egentligen mer träning av musklerna för där fattar vi galopp rider 10 meter gör ett enkelt byte och kör 10 meter gör ett enkelt byte och kör 10m och så kör vi någon kilometer. Jäkligt jobbigt men nyttigt.

Jag hade gärna kört intervall i backe men tyvärr är det ett platt landskap så man får hitta på andra lösningar.

Sv: Intervall träning

Lite beroende på kondition men enkelt så brukar jag börja med; 5 min galopp, 5 min skritt, 5 min galopp osv. Första gången kanske 4 repetioner, nästa gång 5. Efterhand ökas det till 7 min och när hästen är i riktig topptrim (som typ har hänt 1 gång, haha) 10 min.

Första gången brukar jag känna efter, när hästen börjar bli matt tar vi en repetion till. Hästarna måste fortfarande orka springa, det är ju inte meningen att man ska ta ut dem totalt utan det är ju långsiktig konditionsträning.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 895
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hej alla ni dressyrnördar därute! Jag behöver er hjälp! Jag har varit hoppinriktad de senaste 5 åren och innan det red jag på div. olika...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben