Intervall/"snabbjobb"

Kissing Spine

Trådstartare
Hm... hur ska jag formulera detta. Jag har en d-ponny som jag pga KS har ridit intervallträning i galopp de senaste 4 månaderna. Han är alltså i en väldigt bra kondition och nu börjar jag känna att det är kul att köra något slags snabbjobb också. Kanske 1 g varannan vecka eller så, sen rider jag ju i olika tempon i intervallerna också.

Så som jag har gjort nu, har jag ridit två intervaller först à 5 minuter. Sedan ökat långsamt i den tredje för att gå på för fullt några hundra meter. Och sedan galopperat/travat av i 5-10 min samt självklart skrittat av.

Hur verkar detta? Hur gör ni när ni ska börja "rida fort"? Hur lägger man upp det i ridpasset? Alla tips mottages med tacksamhet :bow:.

Hur fort är "normalt" för en bra d-ponny galoppör?

Sv: Intervall/"snabbjobb"

Har bara några tips. Ta det lungt med att låta hästen gå i "full fart" i intervallerna. Varför? Dels inbjuder det till skador, dels är risken stor att du får en häst som pullar järnet i alla lägen och då kan du inte intervallträna längre.

Nej, alltså det handlar om atta snarare gå ett snabbjobb varannan vecka, än att ösa järnet i intervallerna :smirk:. Mest som uppvärmning de första två... Och att han ska pulla är lugnt, han är så himla van att vara ute och galoppera nu så jag har full kontroll *peppar peppar* :angel:. Och varför skulle det inbjuda till skador? Om hästen är väl uppvärmd och att man rider av den ordentligt sedan+ stretchar så kan jag inte se några problem :)

Kissing Spine skrev:
Nej, alltså det handlar om atta snarare gå ett snabbjobb varannan vecka, än att ösa järnet i intervallerna :smirk:. Mest som uppvärmning de första två... Och att han ska pulla är lugnt, han är så himla van att vara ute och galoppera nu så jag har full kontroll *peppar peppar* :angel:. Och varför skulle det inbjuda till skador? Om hästen är väl uppvärmd och att man rider av den ordentligt sedan+ stretchar så kan jag inte se några problem :)

Kroppen utsätts för större påfrestning vid snabbjobb varesig hästen är uppvärmd efter konstens alla regler eller inte så ökar skaderisken.

sant! det är inte bara inom bilkörning so "farten dödar"! Men visst är det kul att rida fort ibland och om man aldrig skulle göra nått som innebär en skaderisk så vet jag inte hur man skulle kunna hålla på med hästar? Den värsta skada min hingst(galopphäst) ådragit sig var i hagen.........

Men suck... :smirk: Det är väl klart att det är större risk att han blir skadad än om vi rider i skritt! Men vi skulle inte diskutera det, utan hur man bäst lägger upp ett snabbjobb! :) Att jag ska rida fort har inte med att göra att det är kul eller för att det ska vara omväkling. Det är för träning!

jo, och om du läser ordentligt så säger jag ju att man MÅSTE utsätta hästen för vissa risker för att över huvud taget kunna rida. Däremot så har snabbjobben sämre träningseftekt än ett lång canterjobb om du ska ha hästen till "vanlig" ridning. Snabbjobb ingår oftast inte i konditionsträningen av en galopphäst utan är just SNABBHETSTRÄNING. konditionen byggs med miltals av canter......

Jag vet, det var riktat till Topolino! Okej... Men jag rider ju väldigt mkt intervaller, man kanske kan säga att det är canter också... Eller? Jag har inte så stor koll där. Men hur gör ni galoppfolk när ni ska träna upp en häst då? :confused:

Canter = arbetsgalopp, olika tränare har olika tempon. Mina cantrar varannan dag nu när de tävlar, araben är en riktig arbetsnarkoman och cantrar utan vidare 4 km, istället för snabbjobb under tävlingsperioderna gör jag spritsar om ca 300 m för sk lungöppnare.

Alla tränare har olika syn på uppträning av sina hästar, så det finns väldigt mycket olika svar där.

Det var typ. så jag menade! Om du menar att du "spritsar" och rider på lite mer då? Eller? hehe... Mina intervaller är i ett normalt galopptempo kan man väl säga. Det är egentligen Arjan som får bestämma tempot och sedan rullar vi på i det.

Det är otroligt svårt att ge något specifikt råd om hur du ska lägga upp träningen eftersom intevallträning kan bedrivas i en oändlig mängd av varianter. Jag kan inte säga att jag är någon expert heller. :crazy:

Om du vill fortsätta intervallträna så är gäller det att skynda långsamt, använd tidtagarur så att du har koll. Öka tempot i små steg, minska längden på intervallerna och minska vilan mellan intervallerna. Vid minsta tecken på att hästen inte klarar det backa tillbaka rejält, annars blir det gråt o tandagnisslan!
När det börjar bli dags för tävling (innan dess är det ingen mening) vässas formen med korta intervaller i hög fart (nära tävlingstempo) med korta viloperioder mellan intervallerna (dock ska hästen ha chans att återhämta sig). Det är mycket noga med vilket underlag man rider på, en galoppbana eller motsvarande är att föredra, gärna en riktigt lång rakbana (typ 1600 m lång i svag uppförsbacke) så du slipper kurvor :d (nu drömmer jag:angel: ).

I praktiken är det väl så att det är väldigt få galopptränare som intervalltränar sina hästar eftersom det är ganska tidsödande och vanskligt att göra det med fullblod, inom travet är det däremot vanligt.

Senast ändrad:

Okej.. Jag blev lite klokare iallafall ;). Har kommit fram till att om jag ska rida fort ngn gång så blir det mest för att det är kul hehe... Det finns ju en travbana i närheten här, så ska rida dit ngn gång. Jaja, jag får väl fortsätta med mina intervaller! Öka tempot lite kanske...

I praktiken är det väl så att det är väldigt få galopptränare som intervalltränar sina hästar eftersom det är ganska tidsödande och vanskligt att göra det med fullblod, inom travet är det däremot vanligt.[/QUOTE]

Varför är det vanskligt med fullblod menar du? Har jag aldrig märkt och alla jag ridit har gått på banan också. Tidsödande däremot, det förstår jag. På Täby rids väl de flesta runt på banan mest i olika tempon, vad jag har förstått, men jag är inte insatt (rider fullblod men inte galopp utan hopp dressyr terräng)

Liknande trådar

• Låst
Ridning Jag har inte hittat en sån här tråd om äldre hästar, därför startar jag en! Jag är en halvblodskorsning som är 26 år. Skulle vara...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: cajo1312
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: sjoberga
·
H
Fälttävlan Ska ev. starta en terräng-tävling med min D-ponny arab den 23:e Agusti. Är helt ny på detta så skulle behöva lite allmänna tips på hur...
Svar
3
· Visningar
1 442
Senast: wickan
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka