Internetforum istället för tränare?

Speedway

Trådstartare
Nu har jag länge suttit och förundrats över hur vanligt det verkar vara att inte ha någon tränare till hjälp med att lösa diverse ridproblem. Är det så vanligt som jag uppfattar det eller har jag fått en skev bild genom att läsa på diverse internetforum?

Hur tänker ni som inte tar hjälp av tränare och vilken anledning har ni till att inte göra det?

Sv: Internetforum istället för tränare?

Har också den uppfattningen om att många inte anlitar någon tränare för diverse problem. Hör själv till dom som inte anlitar någon tränare mer än 3-4 gånger/år.

Skulle verkligen vilja göra det mer men med det jobb och dom arbetstider jag har så är det svårt att få det att passa med tider och och så har vi flyttat runch mycket och sen har jag en häst som är lite speciell att köra i transport så det har helt enkelt inte blivit av.

Kanske hade gått nu när jag varit hemma och varit mammaledig.

Men när jag jobbar så börjar jag oftast vid 4-5 på morgonen och slutar runt 15 på dagen. Efter jobb så ska ev, sonen hämtas hem och sen vänta på att sambon ska kommma hem och vi ska äta. Vid sju kanske jag är i stallet, ibland lite tidigare och kan börja mocka, rida, sköta och fodra hästarna. Sen hem och duscha och umgås lite med sambon innan läggdags.

Visst det går säkert att klämma in någon tränning i veckan, men nu har jag inte någon större krav på mina hästar än att vi ska ha kul och trivas ihop ocn jogga runt i skogarna och lite sånt. HAr inte heller nå större problem med ridningen och trännigen av den jag rider mest av hästarna.

Klart det är effektivare med tränare, men jag tycker det är bra att kunna få lite input på saker man funderar över. Rider för tränare med ca 1 gång i månaden, men däremellan kan man ju diskutera med folk som haft liknande probelm. Som att man tar upp saker med bekanta irl också om man behöver bolla lite. :)

Visst det går säkert att klämma in någon tränning i veckan, men nu har jag inte någon större krav på mina hästar än att vi ska ha kul och trivas ihop ocn jogga runt i skogarna och lite sånt. HAr inte heller nå större problem med ridningen och trännigen av den jag rider mest av hästarna.

I ditt fall kan jag förstå att det inte finns något stort behov av tränarhjälp. Har du tagit hjälp av internetforum för att lösa problem och hur har det funkat? Eller är det vid dom tillfällen som något problem uppstår som du använder tränare?

Klart det är effektivare med tränare, men jag tycker det är bra att kunna få lite input på saker man funderar över. Rider för tränare med ca 1 gång i månaden, men däremellan kan man ju diskutera med folk som haft liknande probelm. Som att man tar upp saker med bekanta irl också om man behöver bolla lite. :)

Då använder du internetforum som ett komplement till tränare och för mig är det en helt annan sak. Det är ju mer ett sätt att vidga sina vyer på.

Jag tänkte nog mer på personer som överhuvudtaget inte har hjälp av tränare men som har uppenbara problem som de inte själva vet hur de ska lösa.

Jag förundras över samma som du.
"Hjälp jag kan inte få ner min häst i form" ("få ner" o "gå i form" är btw uttryck som gör en lite mörkrädd :crazy: )
"Hur ska jag få min häst att trava?"
"Varför stannar inte min häst fastän jag drar i tyglarna och skriker??"
ploppar ju upp här varje vecka, så det är nog vanligare än man vill tro.
Sen finns det ju också en himla massa dåliga eller rentutav usla tränare här i landet, så det räcker ju inte med att hitta en tränare - man måste också vara kritisk och fråga sig själv och andra kunniga i sin omgivning om man får den utveckling man vill ha med den hjälp man får.

Personligen kan jag inte se nöjet i att traggla och försöka utan hjälp och aldrig lyckas - man tränar ju mot någon typ av mål och klarar man det inte själv måste man ta hjälp - eller hur?
Oavsett om målet är att tävla en viss klass, kunna rid ngn särskild rörelse eller att rida ut i skogen ensam osv.

Klart man kan tycka att det är dyrt osv - men precis som allt annat handlar det om val och prioriteringar!
Man kanske ska strunta i att köpa de där tretorn-stövlarna, dyon-tränset eller vad det nu är och lägga pengarna på träning istället...

Bara lite tankar från mig. Hittar man en riktigt bra tränare kan man klara sig med att träna mer sällan om man får så bra hjälp att man vet vad man ska träna på emellan träningstillfällena, så den som är billigast/gång kanske inte är det i längden ändå.

Jag tror att många inte törs. Att det är där skon klämmer

Och det kan vara i olika varianter. dels att vissa är väldigt rädda allmänt för att göra fel. Tidigare ridlärare kan ha varit elaka ( hade jag som barn ett par stycken) Men som vuxen har jag inte haft det :D Men i början had ejag dåligt självförtroende och bad de jag kände som kunde mer än mig i början

Men jag var rätt ödmjuk och lekte inte "Dressyrryttare" utan såg mig som novis

De som leker Dressyr ryttare - riskerar ju verkligen att få en "realitycheck" och det vill de ju inte ha...

Sedan finns det ytterligare varianter vi människor är ju olika...

Det finns en hel drös som inte gillar magkänslan för många Dressyrtränare- Det känns fel

Men de brukar leta alternativ

Skulle jag få nå problem med ridningen så då brukar jag ta ut en tränare för att få hjälp med ev. problem.

Sen sitter jag och läser ganska mycket i böcker och här på buke om folk som har diverse problem med sina hästar och skulle jag få nå litet problem så kan jag prova lite själv först för att se om jag kan rätta till det själv. Men oftast kommer tränaren ut då jag vill att det ska bli rätt. Har en kompis som är kanon duktig som också brukar vara ute och hålla lite lektion för mig och kommer med lite tips och ideer.

Knapplån.

Jag tror att det är förhållandevis få som inte tränar alls men många som tränar sällan och kanske bara några gånger om året. Då hinner problemen bli stora mellan gångerna samt att man inte har en speciellt nära relation till sin tränare.

Jag tror många tränar men som PF skriver så är träningarna för dåliga och man får inte hjälp med det som behövs. Man vågar inte fråga, och om man vågar frågar får man inte den hjälp man behöver så det skiter sig i alla fall. Många barn/ungdomar har desutom föräldrar som är helt ovetande och för snåla för att betala träningar - även om det hade varit en god investering ur säkerhetssynpunkt. Antalet hästägare som kommer direkt från ridskolan har ju ökat dramatiskt de senaste åren! När jag köpte ponny (med okunniga föräldrar) så var det ju helt förbaskat självklart att det fanns annan vuxen, hästkunnig i min närhet som hjälpte till samt att det fanns en instruktör som hjälpte till med ridningen. Det är inte självklart längre. Å andra sidan så tror jag att om bukefalos hade funnits på 70-talet hade trådar om "hur får jag stopp på min ponny" varit ÄNNU vanligare :).

Jag tränar för sällan - i medel en gång varannan vecka. Men om jag får problem ringer jag min tränare och bollar. Då har jag i alla fall en plan att arbeta utifrån till vi ses igen.

Jag har inte ridit för tränare på över ett halvår. Innan dess hade jag en period då jag tränade varannan vecka men annars har det varit väldigt varierande under åren..
Att jag inte tränar nu beror dels på att jag flyttat ifrån min tränare och ännu inte har hittat någon ny.

Sen har jag inte samma mål med ridningen nu som förr. Nu rider jag när jag har tid och lust bara för att det är roligt. Rider en del dressyr hemma men utan några långsiktiga tränings/tävlingsmål.

Stöter jag på problem nu så löser jag det själv. På ett eller annat sätt.
Dels så var min förra tränare väldigt bra och lärde ut en hel filosofi som jag än idag använder och har stor hjälp av. "Vad skulle **** sagt?"
Jag har ju även ridit en hel del lektioner osv under åren och kan därför tillämpa annan erfarenhet på nya problem. Det finns en uppsjö av diverse övningar någonstans i minnet som man kan plocka fram vid behov.
Sen har jag även insett det funkar bra att låta hästen vila sig i form. Stöter vi på problem går det ofta att lösa genom att skippa ridningen under några dagar. När jag sedan sätter mig upp nästa gång är han så taggad att allt går som en dans :p

Jag har vänt mig till bukefalos en del om jag stött på problem. Ser inget konstigt med det egentligen..
Precis som att jag kan fråga vänner om råd så kan jag fråga andra hästmänniskor. Sen att man får ta svaren med en nypa salt är ju en annan sak.

En tränare är självklart bra att ha om man vill utvecklas eller till och med utvecklas snabbt, Men sålänge man har någon form av grund att stå på och mest är nöjd med den nivån man är på så är det knappast något måste.

Just dessa frågeställningar reagerar jag oxå på! särskilt om man har en egen häst, hjälp, man blir mörk rädd ibland.

Men att ställa frågor här som komplement till träningar är ganska intressant, särskilt då man får svar av ngn som har liknade problem eller liknande häst typ.

Om jag ser till flera av ponny-tjejerna i stallet så tränar de flesta bara hoppning. Dessa hoppträningar verkar alltid vara i grupp. Det är alltså inget ställe där man tar upp ett problem som inte är hopprelaterat. Dessa tjejer har föräldrar som är ganska okunniga angående hästar och ser således ingen vits med att barnet ska rida för en dressyrtränare eftersom barnet är hoppintresserat.

Sedan finns det den kategorin som tycker att hästen kostar mycket nog som den gör, de köper varken dyr utrustning eller lägger pengar på träning, men har förstått att hästen nog ska se ut på ett visst sätt när man rider den (kröka på nacken) och frågar då här.

Om jag ser till mig själv så håller jag just nu på att sätta igång min häst efter en lång konvalecens och rider således bara mycket korta pass, och det känns lite onödigt att ta ut en tränare för en lektion på 10 minuter. Vi har en hel del problem för tillfället (hästen vill bara springa fort och jag har tappat ryttarmusklerna -sitsen), men jag väljer att jobba med dem själv. Står man inte på en större anläggning så att det går att samordnaträningen med andra ryttare så är det svårt.

ska man dra det lite längre så kan jag ibland störa mig på att det tycks finnas någon allmän uppfattnig om att det skulle vara synd om en häst som inte tränas och utvecklas.
Tex det här med att man ska "ta tillvara på potentialen". Det är ju helt galet. Skulle hästen bli lyckligare av att man tar tillvara på dennes potential?
Eller att det fasas så mycket över mindre duktiga ryttare. "ta hjälp av tränare". Säkert i all välmening men varför måste alla träna?
Jag tror inte att hästen bryr sig.
Ibland känns det som om det gör mer ont i betraktarens ögon än någon annan stans :p

Kanske helt ot men jag tycker att det är en intressant spinnoff.

ska man dra det lite längre så kan jag ibland störa mig på att det tycks finnas någon allmän uppfattnig om att det skulle vara synd om en häst som inte tränas och utvecklas.
Tex det här med att man ska "ta tillvara på potentialen". Det är ju helt galet. Skulle hästen bli lyckligare av att man tar tillvara på dennes potential?
Eller att det fasas så mycket över mindre duktiga ryttare. "ta hjälp av tränare". Säkert i all välmening men varför måste alla träna?
Jag tror inte att hästen bryr sig.
Ibland känns det som om det gör mer ont i betraktarens ögon än någon annan stans :p

Kanske helt ot men jag tycker att det är en intressant spinnoff.

I det fallet tycker jag nog att man ska tänka efter lite. Många av de trådar som kommer upp handlar ju om problem som, om de får fortgå, kan leda till allvarliga skador på både ryttare och häst.

Alla behöver såklart inte träna tre gånger i veckan för elittränare, men det kan nog vara klokt att ha någon som kollar av med jämna mellanrum att man inte sitter och gör något totalt tokigt. Sitter man och skaver i sin ensamhet blir det lätt att man lägger sig till med ovanor.

Och en del trådar av typen "han bromsar inte när jag tar i tyglarna", det kan ju bli rent ut sagt livsfarligt om man inte får hjälp på rätt sätt.

Men man ställer väl inte en fråga om hur man kan/ska lösa ett problem om man inte vill ha hjälp? Många saker kan vara svåra att svara på om man inte kan se ekipaget "live" och därav tycker jag att det svaret kan vara mycket befogat i många fall.

Jag tycker mest att jag ser trådar där folk vill ha råd om hur de ska lära sig rida hästen i form, hur man utför diverse rörelser osv.
Självklart vet vi alla att hästar håller bättre om de rids i balans men det behöver inte betyda att det kommer leda till lidande eller allvarliga skador bara för att hästen inte rids helt "korrekt".
Jag skulle gärna höra exempel på dessa problem som kommer leda till allvarliga skador?
För jag har nog helt missat dessa trådar.

Såklart att man lägger sig till med ovanor. Men vilka är dessa ovanor som tydligen påverkar hästen så negativt?

Nu pratar jag alltså om hur hästen påverkas. Alltså om hästen på något sätt far illa av denna "dåliga" ridning.

Säkerhet är lite annorlunda.

Men man kan väl vilja ha hjälp med något specifikt problem utan att känna att man vill rida för en tränare?
Då är det väl jättebra att man kan ställa frågor här?!

Men man kan väl vilja ha hjälp med något specifikt problem utan att känna att man vill rida för en tränare?
Då är det väl jättebra att man kan ställa frågor här?!

Ja, det är alldeles super att kunna ställa frågor och få andras synpunkter men frågan är om det helt och hållet kan ersätta tränarhjälp för de personer som uppenbarligen har stora problem att lösa? Det tror inte jag.

Jag tycker att det är jätteintressant att läsa om hur andra gör i olika situationer och jag lär mig mycket på det men det är ändå min tränare som lär mig mest eftersom hon ser vad jag och hästen gör.

Jag tror inte heller att det kvalitetsmässigt kan ersätta tränare utan min poäng ligger mer i att även om det finns problem, som man kanske vill ha lite tips med, så behöver det inte betyda att häst eller ryttare far illa.
Det här med att rida för tränare är inget livsnödvändigt.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: Tuvstarr
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 948
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama