Inte skälla på tomten

fejt

Trådstartare
Jag undrar hur man kan träna för att minska skällande och spring längs staketet när gående, cyklister eller andra passerar?
Han har hittills aldrig fått vara ensam ute eftersom vår gård inte är inhägnad. Nu ska den bli det. Vi kommer att vara tillsammans med honom ute. Men ibland hämtar man ju saker, sätter på kaffe och dyl.
Idag har han varit med mig i långlina då jag skrapat och målat grind. Varje gång det kommit förbi någon har jag matat med korv med hopp om någon slags skvaller. Det har ju fungerat idag men jag vet inte om det är en passande metod för det här.
Min tanke är att han får berätta med ett par skall att någon kommer förbi, att jag ska tacka och sedan ta över ansvaret. Hur gör man?

Jag undrar hur man kan träna för att minska skällande och spring längs staketet när gående, cyklister eller andra passerar?
Han har hittills aldrig fått vara ensam ute eftersom vår gård inte är inhägnad. Nu ska den bli det. Vi kommer att vara tillsammans med honom ute. Men ibland hämtar man ju saker, sätter på kaffe och dyl.
Idag har han varit med mig i långlina då jag skrapat och målat grind. Varje gång det kommit förbi någon har jag matat med korv med hopp om någon slags skvaller. Det har ju fungerat idag men jag vet inte om det är en passande metod för det här.
Min tanke är att han får berätta med ett par skall att någon kommer förbi, att jag ska tacka och sedan ta över ansvaret. Hur gör man?

Ja det låter väl bra om det funkar? Är korv av tillräckligt högt värde? Monster skvallrar med frisbee, vilket har fördelen att han letar reda på den och kommer rusande med den i munnen - så kan till och med en riktigt trög matte fatta vad han säger. :D

Haha jag läste också tomten som i jultomten :rofl:
Ang. din fråga så jobbas det med samma problem här hemma. Tage kommer dock inte enda ner till vägen vilket är skönt ;) Men jag brukar bara säga Nej bestämt och sen Gå och lägg dig, som han börjar bli bra på. Vår tomt är indelad i olika hagar iom att vi har massa djur så det är rätt ofta som han inte kan ta sig till mig fast att båda är ute så därför har jag inte skvallrat med honom. Han ska ju helst skälla till om någon kommer på uppfarten så vill inte träna bort det helt heller :)

@Monstermom
Jag måste variera belöningen. Korv dög nog idag eftersom han hade fullt upp med att fundera över vad det var han gjorde rätt den här gången.
Menar du att Monster kommer rusande med frisbeen om det går förbi nån och du inte är där?
Suveränt! :up:

Haha jag läste också tomten som i jultomten :rofl:
Ang. din fråga så jobbas det med samma problem här hemma. Tage kommer dock inte enda ner till vägen vilket är skönt ;) Men jag brukar bara säga Nej bestämt och sen Gå och lägg dig, som han börjar bli bra på. Vår tomt är indelad i olika hagar iom att vi har massa djur så det är rätt ofta som han inte kan ta sig till mig fast att båda är ute så därför har jag inte skvallrat med honom. Han ska ju helst skälla till om någon kommer på uppfarten så vill inte träna bort det helt heller :)

Jag kan inte sluta skratta åt den där utskällda tomten själv nu :D

Vår tomt är stor och öppen och nästan hela går längs en väg som på vintern trafikeras av skolbuss, brevbärare och bonde men nu har sommargästerna kommit och det är ju spännande och ovant såklart.
Du påminde mig om att jag måste, måste börja träna gå och lägg dig. Det har han ingen aning om vad det betyder.

@Monstermom
Jag måste variera belöningen. Korv dög nog idag eftersom han hade fullt upp med att fundera över vad det var han gjorde rätt den här gången.
Menar du att Monster kommer rusande med frisbeen om det går förbi nån och du inte är där?
Suveränt! :up:

Jupp.

... om det inte är något alltför spännande då... :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 928
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Vi har en sheltiehane på 7 månader. Han har kommit in i en självständigare fas nu och vi måste formulera en strategi för att få honom...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 364
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 516
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka