Inte se igenom akvarium???

Itchie

Trådstartare
Har fått en lite flippad idé om att "bygga in" ett akvarium i badrumsväggen när vi bygger om. Vill kunna se fiskarna från två håll - alltså från toaletten OCH från vardagsrummet på andra sidan väggen. MEN jag vill inte att gästerna i soffan ska kunna se mig genom akvariet när jag sitter och skiter. :D Vad kan man göra för att stoppa genomsikten? Går det att göra en barriär med växter och/eller stenar, rötter etc, eller hindrar man vattencirkulationen för mycket? Finns det någon film (typ sådan man har till fönster) som gör att man kan se fiskarna från båda håll, men inte det som finns bakom akvariet? Tips emottages tacksamt! :bow:

Sv: Inte se igenom akvarium???

Det måste ju vara tillräckligt stora hål i "mellanväggen" för att fiskarna ska kunna ta sig igenom, och där lär ju folk kunna kika. ;)

Fixa två akvarier bakom varandra med bakgrund till varje :D

Skulle nog bli lite pinigt att kunna se från toan även om man inte ser in kan jag tänka mig, iaf om man är sådär inbillningssjuk som jag... :angel:

Oj, tänkte inte på att det kunde vara jobbigt att se UT från toan, eftersom det då naturligtvis känns som att man blir sedd själv :eek: :o även om så inte är fallet...

Vargdotter: "Det måste ju vara tillräckligt stora hål i "mellanväggen" för att fiskarna ska kunna ta sig igenom, och där lär ju folk kunna kika." Jo, men vattnet och glaset bryter ju ljuset lite också så det blir lite förvrängd bild åtminstone... :angel:

Kan man inte sätta en dubbel bakgrund mitt i akvariet med "grottor" för fiskarna att simma igenom, maskerade med lägligt placerade stenar/rötter så man inte ser igenom? :idea:

Säg inte att min galna idé inte går att genomföra?!? :confused: :crazy: :( :angel:

FLER FÖRSLAG FÖR FIS(K)ENS SKULL!!! :bump: :banana: :bow:

Det måste väl inte vara "öppet" åt båda håll hela längden på akvariet? Om akvariet är 1,5 m långt kan ju öppningen mot vardagsrummet vara 0,8 (resten tät vägg) och det mot badrummet i andra ändan tex 0,5 m och kanske tom så vinklat att man i stort sett bara ser badrumsdörren från vardagsrummet? Då får dessutom ev skygga fiskar två hörn de kan "gömma" sig i och där det går att plantera tätt och luta nivån på botten utan att det ser konstigt ut. Öppnar man t ex 1 m åt båda håll är det bara en liten bit som behöver delas av med skiva.

Ja, det var ju också en bra idé! :bow:

Fler förslag? Tror ni det hade kunnat fungera med en bubbelridå? Kanske inte i akvariets hela längd, men en bit?

Här kommer ett svar från nån som har ett inbyggt akvarie i badrumsväggen. Faktiskt skitkul :p ställe att ha det på, praktiskt med tanke på slabbet och när vi väl får in hörnbadkaret så kan man vara där inne läääänge.
Men vi har inte vardagsrummet på andra sidan - det är ett saltvattenakvarie 2m *60*70 och all underlig utrustning som krävs till gör att baksidan inte är så vacker. Gubbens första ide var dock ett där man såg från bägge håll.

I ditt fall
Ba*k to Nat*re modulerna går säkert att bygga en snygg mellanvägg med där man kan ha flera dolda kanaler, modell överlappning.
Låter som en kul ide.

Luff skrev:
Här kommer ett svar från nån som har ett inbyggt akvarie i badrumsväggen. Faktiskt skitkul :p ställe att ha det på, praktiskt med tanke på slabbet och när vi väl får in hörnbadkaret så kan man vara där inne läääänge.
Men vi har inte vardagsrummet på andra sidan - det är ett saltvattenakvarie 2m *60*70 och all underlig utrustning som krävs till gör att baksidan inte är så vacker. Gubbens första ide var dock ett där man såg från bägge håll.

I ditt fall
Ba*k to Nat*re modulerna går säkert att bygga en snygg mellanvägg med där man kan ha flera dolda kanaler, modell överlappning.
Låter som en kul ide.

Hehe, not alone... Thank you! :bow: :bow: :bow:

Jag har en jättenkel lösning!!!
Sätt ett draperi inne i badrummet som du kan dra för, så ser ingen in.
När man är ensam hemma spelar det ju inte någon roll om man ser in i badrummet... Eller när man ligger i badet och så. Men på toaletten vill även jag sitta utan insyn....

Billig lösning..... :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 913
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 239
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Tant Acka
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur