inte riden på 4år!

W

wallerie

ska förhoppningvis få hem en häst på 8år över sommaren, han är verkligen jätte snäll och lätthanterad men har inte ridits på fyra år! han har i princip bara ridit inns och sedan och ställts av :crazy:
ägaren ska börja rida lite nu sedan ska jag få provrida. men nu undrar jag vad detta kan ha för nackdelar?
jag ser verkligen fram emot att kunna lära honom ett och annat men kan det påverka ngt om hur längesedan det var någon red honom??:confused:

tack för svar av er bukare!:p

Sv: inte riden på 4år!

Hej!

om ägaren rider igång honom så är det ingen fara sen, så länge man tar det lungt och alltid ser till så att hästen kan lösa upgiften på ett enkelt sätt.

lycka till med hästen:)

Nackdelen som jag ser det är att senor och ligament behöver stärkas, då hästen i princip inte har arbetat i sitt liv.... Ska du bara ha hästen över sommaren och sen lämna tillbaka eller? Du får nog räkna med en ganska lång skrittperiod....ut i terrängen och skritta både på och utanför stigar...

Nackdelen som jag ser det är att senor och ligament behöver stärkas, då hästen i princip inte har arbetat i sitt liv.... Ska du bara ha hästen över sommaren och sen lämna tillbaka eller? Du får nog räkna med en ganska lång skrittperiod....ut i terrängen och skritta både på och utanför stigar...

ägaren ska sedan sälja honom, så efteråt blir han nog riden lika mkt.
han är fint muskelerad och verkar vara i fin form och så annars, (ingen övervikt som dom flesta avställda hästar brukar få efter ett tag:angel: )

Min uppfattning är att det kan vara svårt att få hästen att hålla för arbete hela livet. Eftersom att den inte blivit riden ordentligt sina första år så har den aldrig stärkt senor och ligament på samma sätt som en normalt skolad häst hade gjort.
Viktigt är nog att tänka på att hästen i kroppen egentligen bara är 4 år och inte ska ridas mer än du hade ridit en 4 åring.
Kan nog vara lätt att man "stressar" fram arbete eftersom att man tycker att hästen är ändå så gammal.

Med lugn och tålamod går det förhoppningsvis bra. Lycka till!

min häst hadde med ståt en lång tid å dom sa det tar lika lång tid att få upp hästen i bra form å uthållighet så länge den ståt utan att blivit tränad, då fick jag ett jätte bra råd utav veterinären han sa skritta först 10 minuter sen så ökar du på med 10 , 20 , 30 osv å hon hadde väldigt fina muskler efter de å jag gå oxå med min häst varge dag i skogen å det gorde ytterligare lite mer träning för hon har fått upp sina muskler som hon skulle ha haft från början men lycka till ! :D

men att ägaren ska rida honom sen för att sälja honom gör vär det inte ok för dig att rida honom hårt innan?!?! Om han inte är riden på så många år som du skrev, så är det nog som ujent96 skrev. Det är ju inte bara synliga muskler du tränar, utan många delar inne kroppen, ligament, senor och säkert andra saker! En lång igångsättning är viktigt!! Använd skogen nu när sommaren kommer, ut och skritta, mys! och i slutet av sommaren hade jag räknat med att hästen börjar vara "igång" för snart "vanlig" ridning!
Detta för att minska risken att den går i sönder, kan den ju iofs göra ändå, så lite riden som den är så är det ju ingen som vet om den håller för nåt alls egentligen!!
Lycka till :)

Jag har oxå en 8 åring som stått i 3 år som jag ska sätta igång i sommar, kul. Han reds mycket som unghäst och tävlade lite, sen när jag blev gravid lämnade jag honom till min tränare som hade han ett år, sen fick han "fång"? trodde vet så jag tog hem honom, men det var nog ingen fång för han har gått hemma 3 år utan återfall på bete, Så nu tänkte jag sätta igång honom igen...men man blir ju lite feg.. har ju själv inte ridit på 4 år... Men jag ska ta det lugnt.. skritta mycket, bara korta pass.
Skriv gärna hur det går för dig så kan vi ju peppa varandra lite:angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 584
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar