inte rida i regn?

Sv: inte rida i regn?

hej!
ja det är skillnad på islandshäst och ex ett halvblod

ställ ut en islandshäst och ett halblod i en hage se vem som klarar sig bäst ?`
islandshästar är "vindbitna" dom är uppfödda för att klara av hemska väderförhållande... kan juh säga att jag var på island i sommras där stod unghästarna framförallt ute dygnet runt oavsett väder solsken eller snöstorm. skulle du ställa ut ett halvblod eller något sådant i de vädret skulle hästen frysa fast...
jag klagar inte alls på storhästar och deras ryttare jag är själv innerst inne en stor häst ryttare har ägt en del storhästar med.

men som sakt de ända jag ville veta va om de va fel av stallägaren att lägga sig i o säga att hästen blir sjuk av att man rider det va de som gjorde mig arg att hon i princip förbjöd min medryttare för att de regnar o hästen kunde bli sjuk och som sakt...
medryttaren skulle juh ta in hästen o torka honom först

men va ja förstått hästen blir inte sjuk av att rida i blötan .:D

Jag HAR islandshäst. Och jag är grymt trött på alla som tror att det är en häst som tål allt och är lättfödd.

Domesticera hästen och du får ta konsekvenserna.

Hästar som INTE tränas och går ute har som allmänhet ett helt annat fettlager i pälsen som håller dem torrare så att regnet liksom rinner av. Rider du hästen så den svettas så syns det på väldigt många ett "sadelavtryck" i pälsen när det regnar t ex - för att detta skyddslager är borta. Det tar några veckor att få tillbaka vilket jag tycker man kan tänka på om man ställer hästen på vila, lösdrift etc.
Du kan aldrig jämföra hästar med skilda livsförutsättningar rakt av, det blir som att jämföra äpplen och päron.

Om du vill veta om stallägaren gjorde fel, så bör du ta detta direkt med denne och bemöta de argument som kommer fram.

En islandshäst som är BLÖT torkar för övrig inte på någon timme.

Jag har ett halvblod som aldrig blivit sjuk av att ridas i regn! Utan täcke!

Det låter som att din stallägare är överdrivet pjåskig eller har förmänskligat djuren.

Colombia_Girl skrev:
En liten tanke bara.... vilket väder är det på Island? Är det sol och sommar väder? Nej så klart inte. Det är ju förtusan blött och kallt för det mesta =)

Islänningarna har ju inte ens sina hästar uppstallade (jo om de är tävlingshästar då förstås) de tar in dem och rider oavsett om det är snööö eller regn el bägge =)

Klart att man kan låta hästen torka, inte så trevligt att lägga på en sadel om hästen är blöt. Men de gjorde hon ju?!

Kommer alla islandshästar i vårt land från Island?

Javisst kommer ALLA isisar från island (det hör man ju på namnet)!
Det kanske var en liten tankeställare, men men alla kan ju inte fatta allt ;)

suck! jag vill juh inte bråka ! utan ja ville bara få de att en häst kan inte bli sjuk ?!?!?!?!? fan åk hit o försök munhuggas med min stallägare då... de e inte så lätt.. säger man något som hon tar negativt riskerar man att åka ut.. o aj visst byta stall .. näe de e fullt överallt i trödje...
ne man kan vell inte gämföra... men igenligen häst är häst oavsett storlek och ras... men ett halvblod uppfött på island(om de nu hade varit möjligt) tror ja inte skulle klara sig särskillt bra som islandshästen gör! islandshästar är mer biten är ex halvblod /fullblod speciellt islandsfödda islandshästar och är de fel .. ja då säger du emot i princip alla "Kunniga" gubbar från island....

ja själva islandshästen kommer från island... men de kan juh vara födda här i sverige åxå
:)

alltså .. jag vill inte bråkas med någon o säga att jag har rätt för de vet man juh aldrig
JAG VILLE BARA VETA OM HON HADE RÄTT ELLER FEL !

så enkelt va de ... typ bara o svara ja el nej ... ? :P

så lugna ned nerverna era och sluta hetsa upp er för de här lilla .. :)
:love:

Colombia_Girl skrev:
Javisst kommer ALLA isisar från island (det hör man ju på namnet)!
Det kanske var en liten tankeställare, men men alla kan ju inte fatta allt ;)

va? vadå tankeställare :confused:
jag var ironisk men du fattade det eller?
jag fattar inte vad du menar.

skulle väl utvecklat såhär: "Kommer alla islandshästar i vårt land från Island?
Nej, många är födda här och har aldrig upplevt Islands klimat."

Har hästen en stor ligghall där alla kan gå ut och in, så sköter sig hästarna själva under regnperioden.
Hästar som islandshästar har tjockare hud, mer fett och mer päls och därav avdunstar regnet bättre så det kommer inte in på själva kroppen så hästen fryser...så visst är det skillnad från ras till ras.
Tro mig, det är bara vi mattar som är nojjiga och tror att hästen fryser.
Hästen kan genom att "burra" upp sig öka värme tillgången till kroppen osv...

Men hästar som är täckade eller rakade har inte samma fördel då håren inte har denna funktion...alltså är det vi som förstör för hästen att klara av olika klimat.

Och ska vi rida, ja då får hästen ha täcke, stå inne osv.

Jag är inte heller ute för att bråka, men för att ge min syn på saken. Och t ex att då jämföra med Island rakt av tycker jag blir lite fel - eftersom de hästar som rids eller tränas seriöst alls icke går ute svettiga.

Det är heller inte meningen att man skall behöva munhuggas, men har inte du eller din stallägare vettiga argument eller erfarenhet nog att LYSSNA på varandra i en dialog så blir tyvärr säkert inte detta det första ni inte kommer att enas om. Att köra på i sitt eget spår utan att lyssna på andra brukar tyvärr inte vara ett recept på framgång.

Att skriva på ett forum och ge SIN sida av saken och hoppas på medhåll är nog lite fel taktik. Du ger ju din version och trots detta har det kommit in flera olika synpunkter. Och även om du hade "fått rätt" här - vad hade det hjälp i verkligheten? Biter inte väl underbyggd argumentation bättre?

Visst är en häst en häst, det gäller även islandshästar. Men vilka "kunniga" gubbar är det jag säger emot? Har tränat för några islänningar här i Sverige, och det är täcke och stallning direkt efter passen. Inget konstigt i det. Även de anser att en blöt häst behöver torka snarast möjligt.

Sen beklagar många av dem att vi har så dåliga ytor och hagar, så hästarna får inte den uppväxt eller flockvistelse som t ex Island kan erbjuda då hästarna inte är i träning.

jag säger inte att jag vill ha rätt utan jag ville bara veta om hon hade rätt eller fel! men att nån låter nedlåtan mot mig är inte kul... visst jag e inte proffs på hästar.. det är ingen alla gör på sitt eget sätt. jag tar till mig de andra säger absolut men hon rentutav förbjöd min medryttare att rida och det kan hon inte göra snarare typ föreslå "du kanske inte borde rida när de regnar bla bla bla" ellerhur ?
skulle inte du bli väldigt irriterad om du blev förbjuden att rida din egen häst ?

o de e nog svårt för dig/er att förstå eftersom ni/du inte träffat min stallägare.
och jag tänker inte sitta o förklara för henne hur hon är heller :)
men som sakt tack för alla svar nu ska ja gå o em fodra hästarna !
hare

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 906
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 556
Senast: Yrja
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat