inte rida i regn?

S

strösslet

hej!
medryttaren till min häst skulle ned och rida i dag det har regnat hela dagen och hästen har stått ute i regnet (obs han är islandhäst med massor av päls) hon kommer ned och ska ta in honom och torka och låta honom äta medans han torkar. hon tänkte bara ut och skritta i skogen. sen kommer stallägaren och skäller ut henne för man kan tydligen inte rida ut när hästen är blöt den blir tydligen sjuk då enligt henne...(påminna bara att han är islandshäst) nu undrar jag om det stämmer? vi vill juh inte vara arga i onödan att någon bestämmer över hur vi ska göra med min häst.

alltså stämmer det att hästen blir sjuk om rider ut i skogen på en 30 min skritt tur när hästen är blöt ? (alltså stått utan täcke i regn)
skulle vara tacksam för svar
MVH //Annakarin och Anna:)

Sv: inte rida i regn?

Nu har ju inte jag någon islandshäst förstås, men jag kan nog inte tänka mig att dom lättare blir sjuk av regnet än andra hästar :confused:

okej... men alltså man borde kunna rida ut en sväng.. det är väl igentligen bara bra för att få igång kroppen och magen ? eller är jag helt ute o cyklar? ja tänker själv om ja är blöt så vill jag antingen röra på mig massor el bara kyrpa under täcket värma mig (som blir för hästar att få på sig täcke)
MVH //Annakarin och Anna:bump:

nej inte blir den sjuk av det!! skillnad om hästen hårdtränat och va blöt av svett i regnet....

ok, den blir ju lite varm och blöt, och sedan står den stilla inne i stallet. DÅ kan den frysa. Men det är ju bara att slänga på ett fleecetäcke efteråt.

man blir såå trött på en del som bara lägger sig i helt i onödan:devil:

så sant så. tack så mycket för era svar nu blev vi lite klokare
MVH //Annakarin och Anna

strösslet skrev:
hej!
medryttaren till min häst skulle ned och rida i dag det har regnat hela dagen och hästen har stått ute i regnet (obs han är islandhäst med massor av päls) hon kommer ned och ska ta in honom och torka och låta honom äta medans han torkar. hon tänkte bara ut och skritta i skogen. sen kommer stallägaren och skäller ut henne för man kan tydligen inte rida ut när hästen är blöt den blir tydligen sjuk då enligt henne...(påminna bara att han är islandshäst) nu undrar jag om det stämmer? vi vill juh inte vara arga i onödan att någon bestämmer över hur vi ska göra med min häst.

alltså stämmer det att hästen blir sjuk om rider ut i skogen på en 30 min skritt tur när hästen är blöt ? (alltså stått utan täcke i regn)
skulle vara tacksam för svar
MVH //Annakarin och Anna:)

Här pratar vi 1-2+grader= underkylt regn. Inte att leka med.
Det är väl olika hur känsliga hästar är, och hur kallt och blåsigt, samt hur mycket mat hästen har fått innan, dvs om den är varm trots regnet eller inte.
Själv tycker jag det känns hyggligt mot hästarna, att ta in dem mellan varven och låta dom torka upp om det regnar oupphörligt i kanske fem dar i sträck.
Och är det verkligen så många dagar, har jag faktiskt regntäcke på lösdriftshästarna. Islandshästar eller inte....
Väderleksrapporten är hästägarens bästa vän!...Så man kan planera så gott som möjligt.
Sen är det väl inte världens bästa att rida direkt efter en stor måltid.
Men jag gör också så, att hästen får en mindre giva och rider på den ibland, om det är lugnt tempo.
I ett sådant läge föredrar jag länd eller skrittäcke, fleece/bävernylon, för att hålla hästen varm.
Sen tycker jag personligen, att det är läge för teddyfodrat täcke med bävernylonutsida med hel hals, efter en sådan tur om det är ca 2+grader, om hästen sen ska direkt ut igen.
Ett sådant täcke klistrar sig inte blött på hästens päls och ligger o kyler, utan hästen får lättare att torka inuti det, men får skydd mot blåst och regn.
Det bästa är väl att planera sina ridturer i förhållande till vädret, att man tex ser till att hästen bär täcke och är någorlunda torr inför en ridtur i Decemberregn, som inte är att jämföra med sommar-regn precis.
Men det finns säkert tusen åsikter om det här.
Bara för att det är en islandshäst, betyder det inte att den inte kan frysa, även om den har fri tillgång på grovfoder.

Jag brukar aldrig rida på mina hästar om de är blöta. För det första så är jag noga med att borsta där sadeln skall ligga så att de inte får skav eller dyl av gammal smuts. Om jag då borstar när de är blöta, så känns det som om jag borstar in vätan under pälsen på dem. Närmast huden är iaf min ulliga nordis helt torr även om han stått ute en regning dag. Sen känns det som om jag kanske inte riktigt får bort all smuts om hästen är blöt. Vidare så kan jag inte tänka mig att det är speciellt skönt får hästen att få en sadel som trycker på den blöta pälsen mot ryggen. Detta kanske inte stämmer, men av dessa anledningar rider jag inte mina hästar om de är blöta. Inte för att jag är rädd att de skall bli sjuka. De dagar jag vet att jag skall rida har jag regntäcke på båda pållarna.

de va juh de att han skulle in för att bli torr och äta hö samtidigt...
vi har täcke på våra hästar men i dag så hade ja tagit hem täcket för att laga det tyvärr har ja bara 2 utetäcken... islandshästar är inte lika kinkiga som storhästar.. speciellt inte de som kommer från island.
våra hästar har ett STOR vindskydd att gå in m.m men de ja just haka upp mig på va att stallägaren förbjöd min medryttare att rida.. även fast hästen skulle stå inne o torka nån timme.... så de va bara de jag undrade om de va fel av stallägaren.. och om hon hade fel ? personligen tycker inte jag att andra ska lägga sig i hur man sköter sin häst så länge den inte far illa av ens behandling.... och min häst frös inte de va bara vatten i de "yttre laget" av päls... men ja... vill inte sitta här o försvara mig för de finns juh massa synpunkter på hur man ska göra..

jag vill bara få konstaterat om hästen kan bli sjuk om man rider den blöt (torkad med fleectäcke typ) men hästen e juh alltid fuktig oavsett hur man torkar.. skulle va om man stod me hårtork el dyl..

och ha täcke på hästarna hela tiden kan vi inteha.. för då klarar de inte vinterkylan och snön lika bra, då måste de gå in på nätter och eller ha täcke... visst de e inte så jobbigt att sätta på o ta av... men vissa bor inte så nära stallet så man bara kan åka dit på 5 minuter.. o man går i skolan o allt :)

tack alla som gett mig lite råd o tips
mvh //Annakarin:banana: :rofl:

Tölva skrev:
Här pratar vi 1-2+grader= underkylt regn.
Ett litet påpekande; bara för ett temperaturen är låg behöver det inte betyda att det är underkylt regn. Underkylt regn är när regn faller ur ett högre luftlager med högre temperatur till ett lägre luftlager med frysgrader och trots detta förblir i vätskeform. Detta beror på en speciell arrangering av vattenmolekylerna som förhindrar kristallisering. När sedan vattendropparna splittras (träffar t.ex. marken) förstörs arrangeringen av vattenmolekyler och vattenmolekylerna har då möjlighet att arrangera sig på ett "normalt" sätt för vattnet vid frysgrader, alltså att de fryser direkt. Detta är ett mycket ovanligt fenomen! Däremot är det inte ovanligt att regn kan ha en låg temperatur (dock ej under frysgrader) och att regndropparna när de träffar marken, som också är kall, fryser väldigt snabbt. Båda typerna av regn ger alltså samma resultat (mycket halt väglag) men beror på olika saker.

Till trådskaparen: Att rida hästen när den är blöt gör inte att den blir sjuk, däremot kan hästen bli det om den inte får torka upp efter ridningen. Detta gäller allra helst om man har jobbat hästen lite hårdare så att den är svettig. Det som kan göra en häst sjuk är att vatten eller fukt kommer in under täckhåren och ligger direkt mot skinnet och dessutom förstör det isolerande luftlagret som finns mellan täckhåren. Då ger det samma effekt som svettning = nedkylning av kroppen. En häst blir normalt inte blöt ända in på skinnet om det bara handlar om en vanlig regnskur utan vattnet rinner av hästen och det isolerande luftlagret mellan täckhåren finns kvar. Har hästen stått länge i regnet och det dessutom blåser är det större risk att vattnet har lyckats tränga in under täckhåren. Om hästen blir svettig kommer ju fukten "innifrån" och gör att täckhåren klibbar ihop sig vilket leder till att det inte längre finns något isolerande luftlager.

När man rider kommer täckhåren att bli "oordnade" vilket gör att det är större risk att vattnet inte rinner av hästen utan kommer in under täckhåren. Samma sak gäller när man borstar hästen, täckhåren blir oordnade. Så det som är viktigt är att hästen får torka upp efter ridtur.

Den nackdel som jag skulle kunna se med att rida en blöt häst är att det kan orsaka skav. När täckhåren är blöta blir det större friktion vilket gör att det lättare kan bli skavsår än annars.

Det som jag har skrivit gäller oberoende av om hästen så är en arab eller islandshäst.

/Sara

saen skrev:
Ett litet påpekande; bara för ett temperaturen är låg behöver det inte betyda att det är underkylt regn. Underkylt regn är när regn faller ur ett högre luftlager med högre temperatur till ett lägre luftlager med frysgrader och trots detta förblir i vätskeform. Detta beror på en speciell arrangering av vattenmolekylerna som förhindrar kristallisering. När sedan vattendropparna splittras (träffar t.ex. marken) förstörs arrangeringen av vattenmolekyler och vattenmolekylerna har då möjlighet att arrangera sig på ett "normalt" sätt för vattnet vid frysgrader, alltså att de fryser direkt. Detta är ett mycket ovanligt fenomen! Däremot är det inte ovanligt att regn kan ha en låg temperatur (dock ej under frysgrader) och att regndropparna när de träffar marken, som också är kall, fryser väldigt snabbt. Båda typerna av regn ger alltså samma resultat (mycket halt väglag) men beror på olika saker.

Till trådskaparen: Att rida hästen när den är blöt gör inte att den blir sjuk, däremot kan hästen bli det om den inte får torka upp efter ridningen. Detta gäller allra helst om man har jobbat hästen lite hårdare så att den är svettig. Det som kan göra en häst sjuk är att vatten eller fukt kommer in under täckhåren och ligger direkt mot skinnet och dessutom förstör det isolerande luftlagret som finns mellan täckhåren. Då ger det samma effekt som svettning = nedkylning av kroppen. En häst blir normalt inte blöt ända in på skinnet om det bara handlar om en vanlig regnskur utan vattnet rinner av hästen och det isolerande luftlagret mellan täckhåren finns kvar. Har hästen stått länge i regnet och det dessutom blåser är det större risk att vattnet har lyckats tränga in under täckhåren. Om hästen blir svettig kommer ju fukten "innifrån" och gör att täckhåren klibbar ihop sig vilket leder till att det inte längre finns något isolerande luftlager.

När man rider kommer täckhåren att bli "oordnade" vilket gör att det är större risk att vattnet inte rinner av hästen utan kommer in under täckhåren. Samma sak gäller när man borstar hästen, täckhåren blir oordnade. Så det som är viktigt är att hästen får torka upp efter ridtur.

Den nackdel som jag skulle kunna se med att rida en blöt häst är att det kan orsaka skav. När täckhåren är blöta blir det större friktion vilket gör att det lättare kan bli skavsår än annars.

Det som jag har skrivit gäller oberoende av om hästen så är en arab eller islandshäst.

/Sara

Ursäkta "formfelet", men oavsett faktaunderlaget om vad 1+grad kallas i olika former, kan vi antagligen dra slutsatsen att:

Det är bättre att hästen är torr där sadeln ska ligga så det inte blir skav eller tillplattat hår, så blött tränger igenom.

Att man bör täcka och torka den ordentligt efter ridturen.

Och jag tycker personligen att det är en viss skillnad på en regnskur, och 5 dagars ihållande 1+regn, då man kanske ska fundera på att skydda hästen, så vätan inte tränger igenom ner till skinnet, och gör att hästen står och fryser.

Det var bara det om regnet som jag reagerade lite på i ditt inlägg, annars så håller jag helt och hållet med om det du skrev om täckning av hästarna, fodra hästen innan ridtur, planering och så vidare. Det var därför jag bara citerade den lilla delen om regn. Om du uppfattade det som att jag "klagade" på ditt inlägg ber jag så mycket om ursäkt, det var inte alls min tanke att klaga på något utan bara att "ta död" på myten att allt regn som faller när det är under en viss temperatur är underkylt regn och att försöka förklara för trådskaparen på vilket sätt väta kan vara farligt för en häst då jag inte sett något inlägg som förklarade det.

/sara

Senast ändrad av en moderator:

Nja...är hästen blöt in på skinnet är det nog bäst att den får torka först ...men min erfarenhet av islänningar säger mig att vattnet inte nått ända in på huden...det gör det inte på min unghäst (welsh cob) fastän det blåst och härjat i hagen;)...Däremot den äldre korsningen har regntäcke men rids i alla väder...och hon blir blöt om det ösregnar...

nej den blir inte sjuk. och sen fattar jag inte vad det har med saken att göra att det är en islandshäst?

Förstår inte heller varför det skulle vara skillnad för isisar än stora hästar det där med att rida i regn ???

Däremot så är det så att deras tjocka päls, hindrar regnet från att krypa in på bara skinnet.
Våra lösdriftshästar går ute, alltid utan täcke, oavsett väder.
När dom ska användas, tas dom in.
Har känt på dom, varje gång dom tagits in och varit blöta, längst in i pälsen, närmast huden, och där har dom alltid varit torra. oavsett om det regnat i en hel dag eller bara någon timme.

En liten tanke bara.... vilket väder är det på Island? Är det sol och sommar väder? Nej så klart inte. Det är ju förtusan blött och kallt för det mesta =)

Islänningarna har ju inte ens sina hästar uppstallade (jo om de är tävlingshästar då förstås) de tar in dem och rider oavsett om det är snööö eller regn el bägge =)

Klart att man kan låta hästen torka, inte så trevligt att lägga på en sadel om hästen är blöt. Men de gjorde hon ju?!

jag kör då mina hästar fast dom har varit blött å inte har nån av dom varit sjuk inte...

Jag rider en isis som står üte dygnet runt och jag rider henne oavsett väder. (kanske inte i snöstorm då...)
Är hon blöt när jag ta in henne, vilket hon oftast är så får hon stå och självtorka en stund och sen torkar jag bort den värsta vätan med handduk...

Att islänningarna inte skulle ta in sina hästar är en gammal skröna. De hästar som står på träning eller rids är oftast stallade dygnet runt - se bara på området Vididalur utanför Reykjavik.

De hästar som går på vila eller avelsdjuren går däremot oftast ute, helt korrekt. Och det finns en del som även släpper sina dyra tävlingshingstar i stora flockar om hösten, men de stallas då träningen påbörjas igen.

Själv lägger jag inte en sadel på blöt rygg, det är för stor risk med skav etc. Man kan också tänka på att häst som går ute kanske inte får den vila den behöver (sömnen då de ligger), så just av den anledningen är inte några timmar på stall förkastligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 906
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 556
Senast: Yrja
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka