S
Shout Whisper
STämmer det att det har kommit en ny regel i helgen, förbud mot pullarnosgrimma på hopptävling? :O
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har en kompis som var och tävlade i helgen, hon & många andra fick tillsägelsen att de inte fick tävla med just den nosgrimman längre, eftersom att den kan skava på hästens kindben.
Detta skulle tydligen gälla sedan helgen & finnas uppgifter om på på Svenska Ridsportförbundet, men jag har då inte hittat någonting!
Iallafall så tog kompisen en sveng förbi Kungsbacka Ridsport och köpte ett nytt Dyónträns med aachennosgrimma på, för säkerhets skull
Jag vet inte vad jag ska tro om det här, enda som verkar känna till detta är ju de som var på den tävlingen, men man kan ju undra...
forts. (hade inte tid att skriva klart)
Den vanligaste anledningen till att man rider med aachen/pullar är för att man har en häst som tuggar överdrivet mycket på bettet, eller gapar. Det undgår mitt förstånd varför man då löser detta med att dra åt en rem istället för att byta bett, tänka på sin hand och sin ridning eller kolla hästens mun så att allt är som det ska.
Har man dessutom spänt bettet för högt upp kan tuggreflexer utlösas, och hur schysst är det då att förhindra hästen från att tugga istället för att sänka bettet ?
Hästar ska inte tugga på bettet, hur konstigt det än låter. (Kan orsaka väldiga slitage/sönderskavda nedre kindtänder) Dom ska vara nöjda och stilla i munnen, och då behövs som mest en löst spänd engelsk nosgrimma.