Inte pullarnosgrimma på tävling?

S

Shout Whisper

STämmer det att det har kommit en ny regel i helgen, förbud mot pullarnosgrimma på hopptävling? :O

Sv: Inte pullarnosgrimma på tävling?

Oj, det tror jag då inte...? Varför skulle den vara det?

Var har du hört det??
Det är ju inte 1 april redan;)
Sen är det ju inte så troligt att en regeländring kommer "mitt på året" utan dom brukar ju ske vid årsskiftet om det inte är något helt speciellt.

Har en kompis som var och tävlade i helgen, hon & många andra fick tillsägelsen att de inte fick tävla med just den nosgrimman längre, eftersom att den kan skava på hästens kindben.
Detta skulle tydligen gälla sedan helgen & finnas uppgifter om på på Svenska Ridsportförbundet, men jag har då inte hittat någonting!
Iallafall så tog kompisen en sveng förbi Kungsbacka Ridsport och köpte ett nytt Dyónträns med aachennosgrimma på, för säkerhets skull ;)
Jag vet inte vad jag ska tro om det här, enda som verkar känna till detta är ju de som var på den tävlingen, men man kan ju undra...

Man var det för personer som sa till dom då? Kan aldrig tänka mig att det skulle vbli förbjudet, för då hade man säkert hört en massa om det.

Om den sitter rätt så ska den ju inte skava, lixom all annan utrustning så kan det ju skava om det ligger fel.

Vart får folk allt ifrån?!
Måste varit en domare som bedömde att just den utrustningen inte var lämplig till den hästen.

Min häst måste gå på pullarnosgrimma om jag rider med bett, aachen har veterinär rekommenderat att inte använda pga min pålles tandproblem.

Så har jag också förstått det, om man tänker på hur en pullargrimma skall sitta korrekt fastsatt, så borde det vara en av de bättre nosgrimmorna.
Trycker fördelas och ligger inte direkt på.

Jag har precis läst i TR på SvRF hemsida och där står klart och tydligt att du får lov att tävla med pullarnosgrimma (flat och i läder) Precis som det ska!
Folk måste lära sig att läsa på i TR och inte gå på sådana här skojerier!;)

Nej det är inte sant... Satt å bläddrade runt på SvRF nu för att försöka klura ut detta med säkerhetsväst, blir förvirrad av allt som sägs!

Men då såg jag denna artikeln:
http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=89713&x=1&a=1126094

Om länken inte funkar står det såhär:
2008-03-11
Förtydligande om pullarnosgrimma
På förekommen anledning vill vi förtydliga att så kallad pullarnosgrimma med ringar på sidan är godkänd att använda vid hopptävling för ponny

Jag tror anledningen till det här var att enligt bild i TR var endast pullarnosgrimmor utan ringar godkända, tror att ridsportförbundet insåg sitt misstag ganska fort...

Aha, efts. jag inte tävlar ponny så har jag ingen koll vad som gäller för dem!

De har väl inte uppdaterat gissar jag. För några år sedan så fanns det ju inte pullargrimmor med ringar, då var de ju utformade på annat sätt utan ringar. Jag hade en sådan på min gammelpålle.
Så de fotade väl helt enkelt en pullarnosgrimma för några år sedan, sedan glömde de att de inte ser ut så numera.

Det är ju en ritad bild i TR som förmodligen kom från något annat lands regemente. Från början så stod ju inget om att dessa bara gällde ponny heller, så alla trodde att det bara var dessa tre nosgrimmor man fick ha, så det fick dom ju snabbt meddela att så inte var fallet, utan att det bara gällde ponny. Sen kom ju det här med att en del överdomare tolkade det som att ringar på pullarnosgrimman det fick man inte ha, för så visade inte bilden i TR.... Suck man kan ju undra om ridsportförbundet ens korrekturläser och går igenom TR innan det publiceras... det blir ju alltid så här så fort det kommer ändringar...

De kan ju inte korrekturläsa värst noggrant om det blir så där!

Dessutom så är väl sunt förnuft samt kunskap om hur utrustning fungerar en bra egenskap hos en hoppdomare! Vilket om det funnits ju borde ha gjort att just detta problem inte ens skulle uppstått!

Har en kompis som var och tävlade i helgen, hon & många andra fick tillsägelsen att de inte fick tävla med just den nosgrimman längre, eftersom att den kan skava på hästens kindben.
Detta skulle tydligen gälla sedan helgen & finnas uppgifter om på på Svenska Ridsportförbundet, men jag har då inte hittat någonting!
Iallafall så tog kompisen en sveng förbi Kungsbacka Ridsport och köpte ett nytt Dyónträns med aachennosgrimma på, för säkerhets skull ;)
Jag vet inte vad jag ska tro om det här, enda som verkar känna till detta är ju de som var på den tävlingen, men man kan ju undra...

Varför köpa en aachen som ligger ännu sämre? :eek: Pullargrimman är en förbättrad version av aachen, som bara är skräp, och jag begriper verkligen inte varför man måste rida med någon av dessa förutam att det är snyggt. :cool:
Hästar har överbett, deras överkäke är betydligt bredare än underkäken, och det kan bli väldigt läskiga sår om man drar åt för hårt. Förresten kan hästen aldrig slappna av riktigt i käken med en aachen / pullar.

forts. (hade inte tid att skriva klart)

Den vanligaste anledningen till att man rider med aachen/pullar är för att man har en häst som tuggar överdrivet mycket på bettet, eller gapar. Det undgår mitt förstånd varför man då löser detta med att dra åt en rem istället för att byta bett, tänka på sin hand och sin ridning eller kolla hästens mun så att allt är som det ska. :o

Har man dessutom spänt bettet för högt upp kan tuggreflexer utlösas, och hur schysst är det då att förhindra hästen från att tugga istället för att sänka bettet ?

Hästar ska inte tugga på bettet, hur konstigt det än låter. (Kan orsaka väldiga slitage/sönderskavda nedre kindtänder) Dom ska vara nöjda och stilla i munnen, och då behövs som mest en löst spänd engelsk nosgrimma.

forts. (hade inte tid att skriva klart)

Den vanligaste anledningen till att man rider med aachen/pullar är för att man har en häst som tuggar överdrivet mycket på bettet, eller gapar. Det undgår mitt förstånd varför man då löser detta med att dra åt en rem istället för att byta bett, tänka på sin hand och sin ridning eller kolla hästens mun så att allt är som det ska. :o

Har man dessutom spänt bettet för högt upp kan tuggreflexer utlösas, och hur schysst är det då att förhindra hästen från att tugga istället för att sänka bettet ?

Hästar ska inte tugga på bettet, hur konstigt det än låter. (Kan orsaka väldiga slitage/sönderskavda nedre kindtänder) Dom ska vara nöjda och stilla i munnen, och då behövs som mest en löst spänd engelsk nosgrimma.

Jag vet många som enbart använder pullargrimma för att det är snyggt och en del för att det skulle hjälpa på heta hästar. Men jag vet inte ngn som haft det av den anledningen du nämner. Men det du säger kan säkert också stämma.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att Kevin Stauts OS tog slut redan på den inledande veterinärbesiktningen har han hunnit rida två stora internationella tävlingar...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 319
Senast: Murray
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets första världscupstart i hoppning och till helgens tävlingar i Basel kommer flera svenska ryttare för att försöka...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka