Inte min häst

P

Panni

Skulle som vanligt, i morse, släppa ut hästarna. Mina egna hälsar och är ivriga att få komma ut. Men russet ställer sig med huvudet i hörnet som är längst in i boxen.
Öronen är bakåt och när jag går in för att ta på grimman vänder hon blixtsnabbt häcken mot mig. Och samma sak händer när jag försöker på andra sidan av henne.
Normalt sett vill hon också ut på morgonen.
Men nu vill jag höra hur ni hade hanterat denna situation om den skulle uppstå igen. kan tillägga att russet inte är glad för att man tar henne i hagen heller. Funkar bäst när det är matdax. Men eftersom det inte är min häst är jag inte beredd att lägga en massa tid på bygga upp hennes förtroende. Jag släpper bara ut och tar in.

Sv: Inte min häst

Stå vid boxdörren och vänta tills hon vänt på sig och beröm. Eller stäng och gå därifrån en stund. Sen brukar dom vilja gå ut. Det kan ju ta tid , men vad har du för val?

Jo jag brukar ta russet sist eftersom hon står längst ner i stallet. Att vänta ut henne så hon vänder sig TAR SÅN TID! Det bär mig emot att locka med foder.

Ska försöka få hennes ägare att ägna sig mer åt henne och göra positiva saker. Tyvärr så går hon bara mellan boxen och hagen nu för tiden.

Så här kan du göra för att få hästens fokus på dig: ta med dig en plastpåse eller något annat som prasslar/låter och som du vet att hästen tycker är lite läskigt. Stå i boxöppningen med öppen dörr när ponnyn har rumpan mot dig och prassla så att hon vänder huvudet/blicken/ett öra mot dig. Var uppmärksam på det lilla, ett öra eller en intresserad blick mot dig är ett litet steg i rätt riktning. I precis det ögonblicket som du får hennes uppmärksamhet blir påsen tyst. Ta med dig godis som hon tycker om. Förmodligen står hon fortfarande kvar och kommer att ignorera dig igen - då börjar påsen att prassla igen. När du fått uppmärksamhet: tyst och beröm. Det din ponny skall upptäcka är att det enda sättet att få tyst på den läskiga saken som stör hennes frid i boxen är att vända sig mot dig och slutligen komma fram - belöning med godis. Det kan ta sin tid men är väl värt mödan jag lovar. Att fånga häst i boxen är närapå omöjligt och börjar man dessutom höja rösten när man tappar tålamodet - ja då kan det vara kört! Man får luras lite =)

Senast ändrad av en moderator:

Lite godis nån gång gör ingen skada, hon kanske blir lite mer positiv till dig nästa gång. Sen kan man sluta med godis och det går bra ändå. Jag hade gjort som Moheed !

Korven skrev:
Stå vid boxdörren och vänta tills hon vänt på sig och beröm. Eller stäng och gå därifrån en stund. Sen brukar dom vilja gå ut. Det kan ju ta tid , men vad har du för val?

Hmmm jag känner igen det där.....

"Normalt sett vill hon också ut på morgonen."

Det skulle signalera till mig att något var fel med hästen. Jag skulle förmodligen ringt ägarna och lämnat hästen inne till de kom.

/Jane

Sjuk? Som vad då menar du? Finns väl ingen anledning att inte vilja gå ut av den ev orsaken? Tror inte att hästar tänker att man ska vara inne pga sjukdom.

Jag väntar ut hästar som inte vill komma fram till boxdörren (om nu inte veterinären eller hovslagaren är där eller så, då får man väl hämta dem...).

Hästen tänker säkert inte att den vill vara inne för att den är sjuk, men att den drar sig undan på ett sätt som den inte brukar kan kanske vara ett tecken på att den inte känner sig riktigt fräsch.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka