Inte lönt att analycera grovfodret

Sv: Inte lönt att analycera grovfodret

Tar de inte skiftesanalys själva då? Eller är de inte aktiva mjölk/köttproducenter?

Kicki :)

Hm, en sanning med modifikation. Jag har en svårfödd häst men har trots avsaknad av analys inget problem att hålla henne i hull nuförtiden. Innan jag lärde känna henne däremot så hade en analys varit bra.

Det är ju sant. Fast då kanske man kan önska att det nämns i sammanhanget lite oftare. Som det är nu så får man känslan av att BARA analysen är viktig, och att allt annat är förkastligt.

Givetvis är en kombination av båda det bästa!

Anledningen till att jag diskuterar saken är att jag tycker att man stirrar sig blind på det "tekniska". Jag är som jag skrivit tidigare såklart inte emot analys.

Senast ändrad:

Åh hej Kickan min vän på Buke! :)
Jag frågade om analys men iår(läs förra året, frågade i höstas) hade de inte gjort någon o så började han pladdra om svårigheterna med en analys. Vet inte om de är mjölk/köttproducenter. När man pratar med honom är han lite...norrländsk(vågar man säga så *hukar mig igen*). Svarar inte heller rakt på någonting. Men jättetrevlig ändå.

Efter att ha läst artikeln igen inser jag att det inte stod exakt att mineraler går ur, snarare att värdena ändras. Det med mineralerna var nog min egen tolkning helt enkelt.

Och du har rätt, aktiva och kloka bönder låteringa marker utarmas. Däremot kanske vissa betesmarker/hagar kan bli det om man de inte sköts av bönder;)

Olika skiften, vad betyder det egentligen? *är ju själv ingen bonde*
Men om du säger att det inte skiljer så mycket så blir jag jätteglad, då kanske analysen från mitt nuvarande parti kommer stämma hjälpligt överens med nästa? :)

jag har analyserat i ett antal år nu. Mindre partier brukar jag bara analysera med avseende på protein och energi för att få ett hum om den kvoten och större partier analyseras med mineraldelen också. För protein/energi betalar jag strax under hundralappen och det har det helt klart varit värt i vårt fall. I stallet står enbart lättfödda hobbyhästar vilkas behov på kraftfoder normalt är obefintligt och dessa hästar har höets betydelse enorm inverkan. Med en häst i full träning är ofta ändå kraftfodergivorna existerande och den skall ha så mycket mat så proteinbehovet blir ändå lätt tillgodosett. Till våra lättfödda valacker är fallet inte sådant. Nu vid nyår kom vårens hö hem. Här var det katastrofsommar förra sommaren så höet är sent slaget. Tidigare år har denna leverantörs hös kvot legat på kring 7,5. I år gnuggade jag ögonen när analysen kom... Kvoten ligger på 0, någonting, dvs tidernas katastrofhö. De mängder lusern våra hästar äter nu hade vi nog inte kommit oss för att lägga på utan analys och utan analys hade våra hästar helt klart proteinsvultit denna vår.

Men vad det gäller analyser generellt är ju att som man frågar får man svar. Gäller ju att se till att man då har hö från samma parti samt att man tar ett representativt prov för detta parti för att få ett hyfsat bra svar.

Hej svejs! :D

Olika "åkerbitar"/skiften ter sig lite olika, om man markkarterar och gör jordanalys så vet man vad man behöver tillföra. Sedan så blir det ju inte riktigt lika ändå eftersom andra saker åxå påverkar. Tar man då foderprover från varje enskilt skifte så vet man mer om hur landet ligger! :)

Eftersom vi har ensilaget i strumpa á c:a 50 meter så märker vi upp utanpå var olika skiften börjar och slutar så att det är lättare. Likadant görs med balarna, de grupperas efter skifte och märks. På så vis så är det lätt att hålla koll på vad som är vad!

Visst är det så att det finns många som har betesmark och tuggar på den år efter år utan att lyfta ett finger, ja då blir det som det blir!

Jag tycker ändå att folk tänker lite snävt när det gäller analyser. Som många säger så ger analysen svar på ungefär vilket innehåll grovfodret innehåller på det fältet /den kommunen just det året. Många tycks glömma bort att det inte bara är vilket fält fodret odlas på som ger utslag. Väder har också en mycket stor inverkan. En kall vår och sommar skiljer sig mycket från en varm vår och sommar på samma fält. Så det är inte bara vilket fält fodret kommer ifrån som spelar in i analysresultatet. Därför är det lämpligt att analysera fodret varje år ändå även om man inte kan få grovfoder från exakt samma parti eller fält.
Någon säger att hästarna hade det bra förr utan någon analys. Vad vet du om det? Har du obduserat hästar från tidigt 1900-tal för att kolla dödsorsaken eller. Man hade bara hö, havre och korn att tillgå (rovor och lite sånt i vissa fall) Blev det ett dåligt skördeår för höet så blev det till att fodra med kvistar, löv och annat för att få hästarna att klara livhanken över vintern. Havre och korn var dyrbart och användes oftast till människoföda i första hand. Man hade inte en susning om vad hästarna behövde men man gjorde så gott man kunde. Korna fick man stötta upp på våren när de skulle ut för att få äta gräs. De var i de flesta fall så avmagrade efter vinterns torftiga foder (även här ofta lövruskor, kvistar mm.) att om de överlevde så var det nätt och jämnt att de kunde gå. Så bättre förr (som du faktiskt medvetet eller omedvetet insinuerar) var det sannerligen inte.
Med en analys kan man dessutom optimera sin foderstat och få en bra foderstat till ett mycket lägre pris. Folk går och klagar på att kraftfoder är så dyrt! Det finns stor chans att man kan minska ner på kraftfoder om man vet analysen på grovfodret. Grovfoder är i nio fall av tio mycket billigare än samma energimängd kraftfoder.
Det är inte bara smart att analysera grovfodret för hästens skull utan också för din egen plånboks skull. Man kan tjäna in åtskilliga tusenlappar på att optimera sin foderstat med hjälp av analyserat grovfoder. Jag fick 200 kronors skillnad per månad på en (!!!) normalstor häst mellan det dyraste och billigaste alternativet i min foderstat (samma kraftfoder och grovfoder i båda fallen) Säg att jag har hästen uppstallad med full foderstat 10 månader/år (nu är de ute i drygt tre månader men det blir lättare att räkna) så ger det en vinst på 2000 kr på ett år. Det är en del det!!!

Det här blev långt, men nu har jag sagt mitt i alla fall!

Jag kan ju se om de verkar hungriga = får för lite(kommer springandes o gruffar med varandra om maten) eller
om de verkar nöjda med givorn = kommer lunkandes och kan samsas.
Menar du att det är kriterier för att veta att hästarna får rätt mängd foder?:confused: Det finns gott om hästar i lagom hull eller överhull som ändå alltid vill ha mera mat och alltid gruffar om maten i hagen.

Var tvungen att googla på Eddy Blom. På Aftonbladet finns bland annat följande läsning:

"Eddy Blom behandlar och botar sjuka hästar med akupunktur. Genom att jobba med meridianer kan man påverka kroppen både på utsidan och insidan.
Eddy brukar ofta sätta moxa på akupunkturnålarna. Moxa tillför kroppen energi. De är formade som små kulor som han trär på nålarna och tänder på.
- Då förstärker man en svag individ eller ett svagt organ genom att ge det energi, förklarar han."

Ja, jag vet inte... Är man troende så är man.

Och ja, Eddy Blom verkar vara en försäljare av naturmediciner och annat jox.

*KL*

Och jag säger som jag brukar.

Jag analyserade inte under många år, och hästarna mådde bra.

Sen började jag analysera, och insåg att det är skillnad på att hästarna mår bra och att de mår optimalt.

Hästarna var runda och 'finaä med oanalyserat med (proteinbrist hade de de facto, ingen extrem dock), men de är ännu finare, betydligt mer välmusklade/sätter muskler lättare osv MED analyserat foder. Och vilken skillnad det på flera av mina hästar varit mellan en kvot på 6 och en kvot på 7. Resultatet på 6 i kbot har varit bra, resultatet på 7 i kvot har varit optimalt.

Och JAG ser inte varför jag ska chansa, och i BÄSTA fall att det blir bra, med oanalyserat foder, när jag kan få det OPTIMALT med analyserat foder?

Vädret är en outtald självklarhet, och eftersom samma väder drabbar ens skiften (oftast) så är det något de har gemensamt under året, så det är ju något jag har svårare att påverka! Men jordmånen på enskilda platser kan jag ju dola med.

Och att ta analys på skiftena varje år ju givet, allt annat är ju verkningslöst, nytt år nya förutsättningar.

Senast ändrad av en moderator:

Vädret är en outtald självklarhet, och eftersom samma väder drabbar ens skiften (oftast) så är det något de har gemensamt under året, så det är ju något jag har svårare att påverka! Men jordmånen på enskilda platser kan jag ju dola med.

Och att ta analys på skiftena varje år ju givet, allt annat är ju verkningslöst, nytt år nya förutsättningar.

Precis
:D

Jo fast han har räddat min häst en gång, då hon gått på flera kurer från vet med sprutar pulver allt, hon var en kronisk hosthäst som alltid halvt skulle host lungorna ur sig, provade en kur utav hans grejor och vips så hostade hon inte, var helt frisk i 6 år, så det räddade henne då hon annars skulle blivit avlivad. så jag har svårt för att bara tro att han är en kvacksalvare. Men svårt att veta.

Du ändrade inte på något annat i samband med det?

Men "kunnigt" folk som säger att man inte behöver analysera är inte kunnigt folk.

De vill bara sälja sina produkter...

("Du behöver inte analysera men ge det här här här och här och lite av det här så du är på den säkra sidan. Jag säljer allt.")

Nej jag gjorde faktiskt inte det, då det inte fanns något annat att förbättra, men hon gick kvar på sitt vanliga hö och jag tror vi hade havre och betfor då?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 648
Foder & Strö Nästa lass hö vi ska köpa skulle jag vilja anylsera eftersom jag då vet att vi får från samma bonde. Vilket inte sker nu. Men.. Nu...
Svar
5
· Visningar
1 007
V
Foder & Strö Två analyser. Skördat från samma fält, samma tidpunkt. Väldigt olika analysresultat!??! Så här är fallet. För några veckor sedan fick... 2
Svar
27
· Visningar
2 144
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka