Inte lönt att analycera grovfodret

skogsridmulle

Trådstartare
läste jag i Hästfocus igårkväll. Det skiljer sig ändå bal till bal, energi o mineraler går ur så det som stämde för två månader sen stämmer inte längre osv. Jag gjorde analys i år o programmet kom fram till nästan exakt vad hästarna fick o det var väl kul iof. Men mest har min medryttare varit på mig om att då VET man, och jag ska ju få från samma bonde så jag gjorde analys. 1090:- gick det på:eek:plus porto. När jag sa det till bonden sa han, ja, jag vet inte vilket parti du fick senast, det är ju taget vid några olika tillfällen så det skiljer sig nog lite. Och då kände jag lite som artikeln skrev; att det inte verkar ha så stor betydelse. För balarna är ändå olika.

Jag vet att de som skriver om analyser på Buke tycker att det är jätteviktigt, så jag ser framför mig massvis av mothugg nu *är beredd att ta skydd*, men finns det nån mer som känner att betydelsen inte är så stor?

Sv: Inte lönt att analycera grovfodret

Till att börja med så ska man ta analys på flera balar från samma gärde. Då får man ett medelvärde. Min analys kostade runt 500kr.

Med blotta ögat så ser mitt ensilage ut att innehålla massor av protein, mkt klöver och skördat i bra tid.......analysen berättade att det var mindre än hälften med SmRp mot vad man kunde tro.

Det som brukar försvinna är vitaminerna, inte mineraler el energin.

Hästfocus skriver så mkt konstigt ibland.

Det är upp till dig att berätta för bonden att du vill ha foder från samma parti och att han ska säja till dig när ha byter till nytt parti.

I mitt fall hade det varit förödande om jag valt att fodra efter ögat istället för analys + ögat. Men så föder jag upp hästar........

Jag tycker inte heller det känns så jätteviktigt. Visst är det bra att veta vad man har men som du säger så skiljer det sig från bal till bal även om det är samma skörd.
Hö består ju av olika sorters gräs/strå och det är olika mycket av de sorterna i varje bal. Den bal man tar ur på måndagen kan ha högre värde av en viss mineral tex. än balen man tar från på tisdagen.
Och jag ser ju på min häst om han börjar bli tunn/rund eller om han verkar må dåligt.
Så visst, gärna analys men det är inte ett måste för mig.

Det är gjort forskning på detta och Hästfocus har fel.
"energi o mineraler går ur" stämmer inte.
Givetvis så är värdena inte exakt lika i varje bal. Det är därför man tar prov kors o tvärs på fältet eller från flera balar. Då får man ett medelvärde.
// Linda

Just pga. detta väljer jag att i fortsättningen ta grönmasseprov direkt på gärdet istället. Samlar tussar på diagonalen över hela fältet, då får jag ut ett medelvärde som stämmer bättre med det verkliga innehållet i höet. A och O i analystolkning är att veta att allt foder kommer ur samma parti foder. Det kan skilja oerhört mycket från fält till fält samt olika skördetider på samma fält.

Jag har inte analys på det foder som min häst får (stallet gör inte analyser). Hon är svårhullad, men jag har inga större problem att hålla henne i fin form. Jag vet ju på ett ungefär vad hon behöver i mängd, och sen är det ju bara att öka/minska vartefter.

Hon är aldrig sjuk, och då utgår jag från att hon får i sig de vitaminer/mineraler hon behöver.
(Hon får dessutom Biovimin).

Förr i tiden analyserades inte höet, och hästarna mådde bra ändå. Därmed inte sagt att det är onödigt att analysera, men riktigt så viktigt som vissa påstår kan det inte vara!

Om energin inte förvinner borde ju då fjol fjolårs hö vara lika bra som fjolårshö?
Självklart är det mer lönt om man som ni har möjlighet till att göra analys på hela partiet, men jag får i omgångar o nu minns inte bonden vilket parti jag fick från sist(my bad, borde sagt att jag skulle göra analys)
Men som lillsyrran säger, förr i tiden gjorde man inte det öht. Man får anstränga sig att ha koll.

Welsch: jag förstår att du är nöjd med analysen.
Min blev väl dyare för att jag kontrollerade hygienen också.

Sen är det kanske extra viktigagt om man har hästar i hård träning, digivande eller någon som behöver gå upp/ner i hull att veta exakt.

Förr i tiden analyserades inte höet, och hästarna mådde bra ändå.
Fint resonemang.
Förr i tiden trodde vi att jorden var universums medelpunkt.
Förr i tiden "visste" vi att jorden var platt.
Förr i tiden visste vi inte att bly var farligt så det användes bland annat som smink.
Förr i tiden visste vi inget om bakterier så läkarna gick direkt från obduktioner och liknande in till förlossning vilket medförde ett stort antal fall av ond bråd död osv.
Förr i tiden talade man om dåliga hästårgångar, tror du det berodde på något astrologiskt fenomen? Jag tror det berodde på brist på analys jag.
Vi har lärt oss lite om vad som är farligt vad vi behöver osv det kallas utvecklilng varför då inte använda den kunskapen? Det har forskats mycket om hästens behov av riktiga forskare inte Hästfocus hemmapulare som tycker mycket men inte kan något.

Angående att olika balar innehåller olika värden så stämmer det men om man tar ett korrekt prov så har man koll på hur det ser ut över en längre period och vet att hästen får i sig det den behöver på sikt.
Sen undrar jag vart de som utalar sig om att mineraler försvinner ur fodret tror att de tar vägen. Poff borta eller? För att få bort mineralerna krävs det en kärnreaktion vilket skulle betyda antingen fission (sönderdelning av atomkärnan) eller fussion (ihopslagning av flera atomkärnor till 1). Fission används i dagens kärnkraftverk, fussion sker i solen. Den som får detta att fungera i vanligt hö utan radioaktiva restprodukter kommer att bli rik.
/Shaggy :devil: trött på hästägares bakåtsträvan och okunskap på foderfronten.

:bow:

Mycket bra skrivet. Ja hästfolk är ett släkte för sig. Så många bakåtsträvare tror jag knappast det finns nån annan stans än just inom den kategorin.

Om energin inte förvinner borde ju då fjol fjolårs hö vara lika bra som fjolårshö?

Ja, det stämmer. Det förutsätter dock att man lyckats väl med lagringen av grovfodret. Får man till exempel problem med att hålla fukten borta från höskullen kommer kvaliteten försämras.

läste jag i Hästfocus igårkväll. Det skiljer sig ändå bal till bal, energi o mineraler går ur så det som stämde för två månader sen stämmer inte längre osv.

Näringen ändras inte under lagring, såvida inte grovfodret lagras dåligt (möglar så sporerna "äter upp" näringen). Vitaminer försvinner ur allt som exponeras, så även vitamintabletter man köper t.ex. så det behöver man komplettera med om man använder fjolårshö.

Grejen med analysen är inte att få EXAKTA värden (för hur vet du EXAKT hur mycket din häst behöver bara för att en tabell säger så?) utan att få ett riktvärde för att inte hamna helt galet. Att kunna komplettera i tid om värdena ligger skevt, eller ge mindre om det visar sig vara höga värden så inte hästen hinner gå upp för mycket innan ögat registrerar det.

Vad ögat säg om grovfodret stämmer tyvärr inte alltid överens med sanningens värden.

Betänk alltid källa när du läser saker. "Vem som helst" kan skriva en artikel till en hästtidning. Vad skulle det stå i artikeln om foder DU skrivit?

Ett korrekt taget prov kommer från flera balar och ger ett genomsnitt på hela partiet.

Det är i princip ointressant exakt vad hästen äter idag, det är genomsnittet över flera veckor/månader som är viktigt att veta, och då är en korrekt utförd grovfoderanalys ett oslagbart hjälpmedel.

Hästfocus är en bra tidning, om man har erfarenhet och kunnande att sätta artiklarna i ett större sammanhang och läsa lite mellan raderna. Att lita blint på deras artiklar och ta dem för den enda sanningen blir sällan bra... :crazy: ("För medvetna hästägare". :idea:)

*skratt* jag visste väl att detta skulle provocera, men personligen för min egen del tyckte jag att pengarna på min analys var borkastade eftersom foderstaten efter analysen var densamma, om ingen kan förstå att jag hellre lagd den tusenlappen på annat så gör det mig inget heller.

Vem har skrivit artikeln?
// Linda

Tidningen fick jag i julklapp så det är dec 2007(men inte hunnit läsa den förrän nu:crazy:), artikeln är skriven av Ann-Marie Hedlund och åsikten kommer från Eddy Blom. Citat;

-Egentligen är det väldigt enkelt: Hästar behöver gräs, hö o vatten. Men jorden är numera utarmad på mineraler o näringsämnen. Och hästar är lika känsliga som människor för mineral- och näringsbrist. Det betyder att vi behöver ge fodertillskott.........Jag anser inte att man behöver några särskilt uträknade foderstater. Även om vi analyserar gräs och hö/ensilage så ändrar det sig mellan olika delar av hagen, mellan olika balar o olika partier. Dessutom ändras värdena vid lagring månad för månad. Under betesperioden görs ofta inga uträkningar men under vintern tror många att det är nödvändigt. Istället gäller det att vi använder ögonen och luktsinnet när vi utfodrar......Om hästen är tunn behöver den mer att äta, främst hö/ensilage och kanske fodertillskott. Är den tjock drar man ner på fodret, framförallt tar man bort krafftfodret.....Sen följer man med hur hästen ser ut och hur den mår.
Slut citat

Och då kände jag att det här med att det kan komma från olika partier stämmer på mig och då känns det som ännu mer bortkastade pengar, om nu någon förstår det.

Hade du känt det som bortkastade pengar om det visat sig att höt var mycket sämre/hade högre värden än du trott så foderstaten visat sig vara helskev?

Varför vänta tills hästen är för tjock eller för smal innan man ändrar något, är det inte bättre att förebygga? Jag är ute på många tävlingar och ser på varje tävling ett antal hästar som har proteinbrist, allmän näringsbrist eller får alldeles för mycket, så många behöver nog hjälp med sina foderstater.

Här tas frågan upp, och besvaras av en husdjursagronom:
Förlorar höt näring under lagring?

En annan sak att tänka på om man får partier från olika skördar eller fält är att det blir en omställning för hästen varje gång partiet ändras. Det tar 2-3 veckor innan tarmfloran stabiliserat sig. Kanske det är smartare både för din plånbok och hästens hälsa att välja en leverantör som kan boka upp leverans från samma fält hela vintern.

Tidningen fick jag i julklapp så det är dec 2007(men inte hunnit läsa den förrän nu:crazy:), artikeln är skriven av Ann-Marie Hedlund och åsikten kommer från Eddy Blom. Citat;

-Egentligen är det väldigt enkelt: Hästar behöver gräs, hö o vatten. Men jorden är numera utarmad på mineraler o näringsämnen. Och hästar är lika känsliga som människor för mineral- och näringsbrist. Det betyder att vi behöver ge fodertillskott.........Jag anser inte att man behöver några särskilt uträknade foderstater. Även om vi analyserar gräs och hö/ensilage så ändrar det sig mellan olika delar av hagen, mellan olika balar o olika partier. Dessutom ändras värdena vid lagring månad för månad. Under betesperioden görs ofta inga uträkningar men under vintern tror många att det är nödvändigt. Istället gäller det att vi använder ögonen och luktsinnet när vi utfodrar......Om hästen är tunn behöver den mer att äta, främst hö/ensilage och kanske fodertillskott. Är den tjock drar man ner på fodret, framförallt tar man bort krafftfodret.....Sen följer man med hur hästen ser ut och hur den mår.
Slut citat

Jag vet inte vem Ann-Marie Hedlund är men vågar nog ändå undra om man kan jämföra en häst som går på bete med en som står uppstallad. Det borde visserligen bero på vad det är för sorts bete. Mina hästar går på beten med många olika växter så de kan själva i alla fall lite bestämma vad de vill äta och hur mkt. Det kan de inte när de står på stall. För mig är det en viktig skillnad.

Sedan är min uppfattning och erfarenhet av att fodra utan analys att det är väl möjligtvis OK så länge man har svårfödda hästar. De lättfödda hästarna tycker jag är en betydligt större utmaning. Det kan vara så dags när man väl ser att de blir tjocka. det var det i alla fall för min häst.

De lättfödda hästarna tycker jag är en betydligt större utmaning. Det kan vara så dags när man väl ser att de blir tjocka. det var det i alla fall för min häst.

Exakt!
En lättfödd häst vill man ju ge så lite som möjligt, men ändå så att det blir tillräckligt med strå och inte brist på t.ex. protein och mineraler. Klurigt värre!:crazy:

En svårfödd häst är ju "bara" att ge mer av allt, typ...;)

jag har aldrig analyserat mitt grovfoder,har hösilage och har haft från olika partier och från 1:a respektive 2:a skörd.
i år har jag dock fått foder skördat och pressat i 2:a skörd från en och samma åker.kan se att det håller en jämn kvalite rakt igenom alla balar.
jag tycker nog att jag ser på hästarna att de får det de behöver,när jag började med årets balar så visade dej på bara ett par veckor att jag var tvungen att dra ner lite grann ersatte med ett par kilo halm per dygn istället.
har två väldigt lättfödda kallblod som knappt får kraftfoder ett par dl per dag med mineralerna till,sen är det ju viktigt att de får motion så att de inte går upp i vikt man kan ju inte bara dra in på grovfodret som ju är hästens basmat.
jag ser ju att de har ett bra hull är blanka och fina i pälsen (folk brukar komentera deras fina päls)trots att de går ute många timmar varje dygn utan täcken så ser de inte ut som utegångsfår i pälsen.
de är lugna och harmoniska,hovkvaliten är väldigt bra.mm
så jag tycker inte att analysen behövs för min del iallafall.
ja mina hästar lever på oanalyserat hösilage och det går sannerligen ingen nöd på dom.....
/k

En fråga, varför ger du mineraler egentligen ? Varför tror du att just mineraler måste ges ? Du analyserar ju inte och har inget hum om vad du ger, ändå anser du att det fattas mineraler. Hur kommer man fram till detta egentligen ?

KL

Jag tror att det finns mååånga hästar som lever på oanalyserat grovfoder. Men jag tror även att det finns minst lika många som äter analyserat men som trots detta inte har en uträknad foderstat efter konstens alla regler. Många av dessa hästar lever ett långt och lyckligt liv, några kommer däremot säkert att lida av diverse brister till och från (alltså oavsett om grovfodret är analyserat eller inte).

För mig som föder upp hästar är det dock ingen tvekan om att jag tycker att en analys är jätteviktig. Det är viktigt för hästens välbefinnande och hållbarahet under hela livet, att den föds upp på en välbalanserad foderstat.

När det gäller frågor om foderhjälp här på Buke trycker jag alltid på vikten av en grovfoderanalys därför att det är omöjligt för mig att ge råd som jag kan så för när jag inte vet vad hästen får i sig idag. Det är inte så att jag tycker att alla måste analysera, det gör man som man vill med, men för att kunna få svar på direkta "vad ska min häst äta för foder" frågor så behöver i alla fall jag en analys att utgå ifrån. :)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 648
Foder & Strö Nästa lass hö vi ska köpa skulle jag vilja anylsera eftersom jag då vet att vi får från samma bonde. Vilket inte sker nu. Men.. Nu...
Svar
5
· Visningar
1 007
V
Foder & Strö Två analyser. Skördat från samma fält, samma tidpunkt. Väldigt olika analysresultat!??! Så här är fallet. För några veckor sedan fick... 2
Svar
27
· Visningar
2 144
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka