Inte insläppt i vindskyddet

Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Vårt vindskydd/ligghall är också byggd på en plats där hästarna trivs. Solig, skapligt i lä och där de ser vad som händer runt omkring. Finns ett ställe till där de gillar att stå och sova mm men hade inte funkat att bygga något där pga berghäll under, stenblock och stora träd.

Än är det tjäle men kommer att
1) fylla på med sand samt ev torv i sommar, halm till vintern
2) bygga en liten mellanvägg som ett H med nederdelen fylld, ovandelen öppen
3) servera maten utanför om det inte blir extremt dåligt väder, i så fall lägger vi ut på marken inne i vindskyddet
4) sätta dit någon typ av "draperi" i öppningarna åtminstone sommartid för att i möjligaste mån stänga ute insekter (tar gärna emot tips om typ av draperi, första tanken är köldridå men annat kanske funkar också?)

Med tanke på den sena våren dröjer det lite till innan vi kan sätta igång men så småningom om så...;)
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

kl - och lånar den här tråden lite om det är ok?

Har tänkt bygga lösdrift till mina två hästar och vi grunnar nu på om det är bäst med gjutet golv eller genomsläppligt/grus?

Har tänkt mig tre hela väggar, två öppningar i söderläge med en höhäck stor nog för en storbal hö emellan, öppet på båda håll så de kan välja inne eller ute att äta. Utdraget tak så att även utedelen är tak över, plus en förlängd vägg i väster, eftersom det oftast blåser därifrån.

Andra tips eller bra idéer mottages tacksamt!
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Hej Tajger! Klart du gärna får låna tråden, alla tips är ju välkomna även om vi redan byggt vårt vindskydd.

Mina reflektioner när jag läser ditt inlägg:
Ska dina hästar vara i lösdriften dygnet om eller har du stall att växla med? Om marken är beskaffad på passande sätt och det är dygnet runt som gäller skulle jag nog välja gjuten platta. Känns mer stabilt och även lättare att mocka samt sparar till viss del strö tror jag. Dessutom misstänker jag att kisslukten är lättare att bli av med än när man som jag har grus under. Stannar liksom kvar där längre eftersom det ju inte regnar bort naturligt som i övrigt utomhus.

Vad gäller öppningar har vi också två öppningar på södersidans långvägg men några har ju tidigare här tipsat om att ha öppningarna på olika väggar. Skulle valt det om jag byggt nytt. (Men dina hästar är kanske mer toleranta mot varandra än mina.)

Utdraget tak och förlängd vägg låter toppen. Hade själv valt att ha ett eller ett par fönster på den förlängda väggen för att hästarna ska kunna se vad som händer åt det hållet också.

Är ju ingen expert på något sätt men hoppas något kan vara till hjälp och att fler skriver om för-/ nackdelar med både mina och dina ide'er.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Tack! Ja, mina två äter ihop som det är nu iaf. Jag har stall, men har tänkt prova på att ha dem ute så mycket som möjligt. Jag kan ju ta in om jag känner att det blir katastrofväder...

Har haft ett par inackorderingar, men är riktigt trött på att passa tider hela tiden, med ut och in, mat mm. Så nu har jag sagt upp dem för att prova på detta. Mina två är inga storätare, så jag tror att det ska funka att ha dem på fri tillgång, och idag är de ute 7-21, och när jag ska ta in dem står de ofta uppe i skogen, så de är inte så att de står vid grinden och hänger...

Men som sagt, jag har ju stallet om inte det fungerar, och då kan jag iaf förlänga utesäsongen...
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Hej och hå, vad tiden går... Sommaren är väl tyvärr på sluttampen men har ju det goda med sig att även den mest intensiva insektsperioden går mot slutet även om de envisaste arterna förstås hänger kvar någon månad eller så till. I vilket fall, vilken otrolig nytta vi haft av vindskyddet i sommar. Är supernöjd! Byggde en liten mellanvägg som ett fyllt "H" och båda hästarna går nu in i vindskyddet för att få skydd mot insekter och väder. Så ni som tipsat om detta, tusen tack - det funkade!

Nästa projekt blir att bygga någon typ av höautomater med mekanisk timer eftersom valacken inte klarar att gå på fri tillgång och vi inte är hemma och kan utfodra vid lunch. Vill ha något i stil med Sesame the drop (H*ngr* H*rs*s). Vet att jag hittat någon tråd tidigare om ett hemmabygge för det men trots att jag letat hittar jag inte den nu. Tacksam för tips om denna tråd eller om hur man får till ett sådant hemmabygge. Misstänker att det säkert finns någon som gnuggat geniknölarna här på Buke. ;-)
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Byggde en liten mellanvägg som ett fyllt "H" och båda hästarna går nu in i vindskyddet för att få skydd mot insekter och väder. Så ni som tipsat om detta, tusen tack - det funkade!
[...]
Tacksam för tips om denna tråd eller om hur man får till ett sådant hemmabygge. Misstänker att det säkert finns någon som gnuggat geniknölarna här på Buke. ;-)

Så bra att H:et fungerade!
När det gäller höautomater så är det förstås Alex du ska konsultera :p Ska se om jag kan lotsa hit henne!
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Vore jättesnällt om du kan göra det! Måste på allvar få ner midjemåttet på vår matälskande herre framöver. Har funkat bättre än väntat under sommaren. Visserligen har han inte gått ner särskilt mycket men heller inte ökat som tur är. Mycket ridning har kanske gjort sitt plus att han är ute mycket mer än han var på förra stället. Och så är det magert bete också. Men som sagt, krafttag mot rondören väntar i höst, troligen till herrns stora förtret ;-).
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

FlipTheFrog lyckades i att lura hit mig ;)

Grejen med hemmabyggen är att nästan alla har sina nackdelar, och vad som är "smartast" beror så mycket på vilka förhållanden man har, och vad för slags hästar.

Jag har en uppsjö olika system, dels automater som går på batteridrift och är uppbyggda kring elektromagneter som styrs av ett digitalt styrdon. I särklass dyraste lösningen, men den jag tycker bäst om. Dock har även den sina baksidor.

Sen har jag ett system med mekanisk äggklocketimer och automat - det är i teorin nästan lika bra som ovan, men i verkligheten är mekaniska timers inte så lätta att jobba med och inte helt pålitliga...

Sen har jag ett hissas upp - släpps ner system som i grunden är byggt kring en mekanisk grindtimer, och ett hissa upp - släpp ner system byggt kring digitala, programmerbara grindtimers.

Att försöka kopiera Sesame The Drop bör man pga patenthänsyn låta bli, men det är även inte helt lätt att göra en sån lösning (om man inte kopierar den) - men ffa så t ex mina hästar skulle bryta sig in i den på en pisskvart. Även om den hissades upp såsom de beskriver man kan på hemsida, så "hallå, det sitter ett snöre här, haha jag kan släppa ner min egen mat, yihaa".

Genom åren och testandet så har jag mer än en gång svurit över överintelligenta welshar och att jag "borde skaffat korkade hästar istället" ;) Så vad som fungerar beror mycket på häst. Mina kan "trick" som att skaffa giraffhals, böja den i en vinkel som borde vara anatomiskt omöjligt, i blindo bakom en skiva haka av exakt rätt handtag från hållaren och släppa ner maten. Eller skaffa sig tapirmule och myyyycket pillemariskt rycka loss exakt rätt sladd för att bryta strömmen och utlösa ALLA de timerstyrda automaterna samtidigt..
Eller för den delen ta till konceptet att "går det inte med våld så går det med mera våld"...
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Först och främst, tack för att du tog dig tid.

Egentligen hade jag velat köpa just Sesame The Drop men fyra stycken (två inomhus och två utomhus) går absolut inte in i budgeten tyvärr. Skulle jag dessutom då lägga cirka 12 000-13 000:- (har jag för mig att det blir på ett cirkus) och hästarna, eller snarare hästen - det är hungriga valacken jag misstänker är mest smart och envis, pajar dessa känns det väl inte så kul i plånboken.

Misstänker att inte heller jag har så "korkade" hästar att vad som helst funkar. Har en liten idé om att både i stallet och i vindskyddet bygga någon variant med rör (stort med slät insida) och någon typ av lock, påse e dyl som öppnas/släpps ner med hjälp av timer, helst då en mekanisk sådan. Funkar det riktigt bra kanske man t o m kan bygga i två nivåer så man kan ha två omgångar med mat i, dvs lite mindre mat men i fler omgångar, men det är bara som jag har spånat lite.

Det jag främst undrar över är kanske egentligen vilken typ av timer som kan tänkas funka bäst och så klart också andra tankar, erfarenheter etc som du och ev övriga här på Buke kan tänkas ha. De automater med batteridrift du skriver om, vågar man fråga om pris, inköpsställe osv?

Tacksam för all typ av input här.
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

De med 12 V elektromagnet så har köpt elektromagneten på nätet, styrdonet på annat ställe på nätet. Sen fick pappa fixa sladdar och inkoppling.

Systemet med hissa upp - släpp ner styrs i grunden av Battlatch grindtimers, batteriet laddas via solcell (inbyggd).

Ingetdera är direkt billigt, tusenlappar hur man än bär sig åt. Minns inte exakt totalpris per färdig matstation med elektromagnet, en battlatch går på drygt 3000 kr...

De som har mekaniska timers, så det är faktiskt samma timer som sitter i sesame, men jag får det inte att fungera sådär jättebra som sagt. Dessvärre.

Sista mekaniska är som sagt Feed-X grindtimer, kostar nån tusenlapp om jag inte minns fel.

Jag har lagt i runda slängar 25 000 kr på mitt "system" :S Men då kan jag fodra 7 fodringar = ett drygt dygn (fodrar var fjärde h) i två olika hagar. De delar på en mekanisk och en battlatch-timer, övrigt är det "varsina" i respektive hage. De ligger dock intill, annars skulle det inte fungera utan innebära en högre kostnad.
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Tack snälla för all info. Inser förstås att det kommer att kosta en del hur man än gör. Inte allt är gratis här i världen...:crazy:
Ska visa min händige make det du skrivit och så får jag se vad han kan få till för lösning. Med din info och hans kunnande (jobbar som servicetekniker och är från födsel och av ohejdad vana en sån där människa som bara är otroligt händig, mycket praktiskt att vara gift med för övrigt :p) går det nog att fixa något bra.

Tusen tack igen!
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Mm, PMa om du vill ha inköpsställen, tror dock de går att googla fram av infon i tråden, men PMa annars =)
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Kollar med experten (=maken) om han har koll. Om inte PM:ar jag. Tack, tack!
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Tillägg förresten - mitt hissa upp, släppa ner system har IKEA-påsar som bas vad gäller hålla maten. Jag har klippt dem på ett sätt, och sen "viker och rullar" jag ihop dem som korvar, fäster med en klädnypa. Sen fästs de i en lina, och hissas upp. När "tiden är inne" släpps lina och allt ner (ej till marknivå, utan bognivå), hästarna rycker upp påsen (klädnypan släpper), maten ramlar ner på marken.

Inte det vackraste, men fungerat i många år nu, både ute och inne (på den tiden jag hade uppstallat).

I en drömvärld hade jag haft bara elektromagnetstyrda, och som satt så högt att hästarna inte nådde dem (men de ändå gick att fylla utan att klättra på stege). Då släpper de ju helt enkelt bara ner maten på mark/box. (Det gör de ju nu med, men sitter lägre så hästarna vandaliserar dem lite).

Min "drömlösning" för stallbruk inkluderar en höskulle/innertak. Då fäller man helt enkelt in "luckor" i taket som styrs av elektromagnet. Sen när man är uppe på skullen (eller innertaket) så portionerar man bara ut fodret och lägger det ovanpå luckan. När tiden är inne trillar luckan ned, och maten ramlar ner på boxgolvet. Helt onåbart från hästarna, och närmast noll tidsåtgång för att fylla för människorna..
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

IKEA-påsar är bra! Och billiga! Har som så många andra ett antal i stallet.
Klipper du bort handtagen då? Och hur mycket hö får det plats på ett ungefär?
Det där med lucka i taket är ju lite som jag tänker med mitt rör fast det då på fler nivåer. Jag tänker mig att ha ett hål i taket upp till logen, ovanför hästarnas matplats. Röret går bara ner en liten bit, större delen är på logen. Inne i röret finns då någon typ av lock, t ex två st, på lagom avstånd för att fylla det hö hästarna ska ha. Locken släpps ner via timerstyrning, höet ramlar ner i mathörnan. Efter det antal timmar man väljer släpps nästa lock ner osv. Typ en gång per dygn går man upp på logen, laddar timrar och hö och Voila! så har man en smidig foderhantering. I min fantasi vill säga. Är långt ifrån säker på att det går att genomföra...
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

IKEA-påsar är bra! Och billiga! Har som så många andra ett antal i stallet.
Klipper du bort handtagen då? Och hur mycket hö får det plats på ett ungefär?
Det där med lucka i taket är ju lite som jag tänker med mitt rör fast det då på fler nivåer. Jag tänker mig att ha ett hål i taket upp till logen, ovanför hästarnas matplats. Röret går bara ner en liten bit, större delen är på logen. Inne i röret finns då någon typ av lock, t ex två st, på lagom avstånd för att fylla det hö hästarna ska ha. Locken släpps ner via timerstyrning, höet ramlar ner i mathörnan. Efter det antal timmar man väljer släpps nästa lock ner osv. Typ en gång per dygn går man upp på logen, laddar timrar och hö och Voila! så har man en smidig foderhantering. I min fantasi vill säga. Är långt ifrån säker på att det går att genomföra...

Klipper bort alla handtag utom ett. Lite svårt förklara i text. Sen klipper jag upp två hörn så det blir möjligt att rulla/vika ihop och maten ramlar ut när den öppnas.

Jag ger silage, och fodrar var 4e h så blir inga jättemängder per fodring, men inga problem med 2 kg torrt silage/4 kg blött. Hö blir nog knepigare, man måste kunna rulla fodret lite med. Å andra sidan hade jag en något annorlunda lösning inne till de små (som inte når så högt...) som rymde 10 kg hö. Så går nog anpassa.
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

598849_329467560482557_1127089646_n.jpg


560391_329467610482552_903243909_n.jpg


530174_329467653815881_2086148593_n.jpg


246745_329467743815872_1064047978_n.jpg


185250_329467773815869_1632249782_n.jpg


521587_417676051661707_1195089422_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Vilka bra bilder! Smart! Kan nog hitta på något med hjälp av det. Hoppas det är OK att sno lite (men antar att du inte skulle lägga ut bilderna om det inte var det ;)). Har också silage vintertid men hö i mellanperioderna. Går nog att modifiera för båda sorterna. Blir något att fundera på... (Risk att jag drömmer om hö, IKEA-påsar och timrar inatt ;-).)
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Sno på =) Det går inte ta patent på alternativa användningsområden av befintliga grejer ;P

Lådorna (varken de batteristyrda eller de med mekanisk timer) däremot avslöjar jag inte lika gärna i detalj hur jag löst ;P Det går nog dock att räkna ut om man bara är normalbegåvad ;P

En bekant gjorde en annan smart variant med en feed-x timer. Byggde en låda där feed-x timern släpper så botten ramlar ner, och sen en större låda utanför med en "rutschkana" så maten faller ut i marknivå på framsidan. Hästarna kommer aldrig åt själva bottenluckan och kan dra i den eller liknande.

Finns otrolig uppfinningsrikedom och många kreativa hemmabyggen ute i stugorna. Och kan jag inspirera fler är det bara bra, automatiserad fodring gagnar både hästar och folk! =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 392
Anläggning Nu vill jag ha lite tyckande från er sida kära bukefalister! Jag bifogar en karta över hur våra hagar ligger, och skulle vilja ha...
Svar
9
· Visningar
2 252
Senast: No1
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 681
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har funderingar på att göra en liten lösdrift av ett vindskydd vi har. Det är i såfall ämnat för 2-3 ett-åringar. Vindskyddet står i...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp