Inte insläppt i vindskyddet

Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Gylle: Vad tror du om att ha serveringsställena i resp innerhörn? Finns nog inte tillräckligt med utrymme inne i vindskyddet för att göra fler än två matställen. Däremot finns det en matplats precis utanför - också lätt åtkomlig för dem och där den lilla kan gå undan om hon behöver.

Kol: Nej, så liten är hon inte att hon kan springa under. Skiljer cirka 5 cm i mankhöjd på dem plus att "den stora" är grövre. Så då är frågan - ska jag fylla mellanväggen eller inte?

(Ska kanske tillägga att det inte alltid är "matbråk" mellan damerna. Inte sällan står de åtminstone utomhus och äter i samma höhög även om det finns fler att välja på.)
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

När vi fodrar våra inne så lägger vi en höhög i ena sidan av vardera öppning (vi har tre öppningar på långsidan). De står gärna och kikar ut samtidigt som de tuggar. Innan du monterar något väggfast så skulle jag provat att lägga höet på olika ställen och se vad som fungerar bäst för dina tjejer.

En mellanvägg behöver inte fyllas helt. Jag har sett de som bara är som ett H!
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

i det läget tror jag inte det har någon betydelse om du fyller mellanväggen eller inte, en smaksak troligen, skjulet ser ju större ut utan att fylla väggen, det är nog det enda(om dom inte kliar ner väggen förstås).
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

FlipTheFrog: Valde ju nu idag då att inte lägga in något alls i vindskyddet utan höet serveras utanför men de gånger vi hann lägga in hö inne i vindskyddet la vi några högar på olika ställen. Ett litet problem i sammanhanget är att den dominanta damen i fråga är en liten slarvmaja och när hon har rumsterat om en stund är hela vindskyddet/ligghallen en enda stor höhög - en smutsig sådan dessutom. Så hon lär nog behöva ha något att ha sitt hö i precis som inne i boxen i stallet. Får väl dock avvakta lite och se hur de beter sig framöver innan vi gör något fast.

Kol: Ja, klirisken finns ju men designen får jag fundera på. Ska ju vara snyggt när det är nytt. ;)
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Jag hade provat längst in i innerhörnen, den placeringen för ju också med sig att de inte är lika naturligt att upp och gå i det om din ena nu är sådan att hon drar omkring höet.
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Nu börjar det våras även om det fortfarande är kallt som 17. Soligt i alla fall och inte särskilt blött och geggigt=positivt! Lite förändringar sedan jag skrev i höstas. Bytt häst till en ponnyvalack (:love:) ist för dominanta stoet som har det bra hos sin förra ägare igen. Har inte gjort någon variant för maten inne i vindskyddet än men återkommer om det så småningom. Däremot har valacken kommit på att det är toppen att stå därinne och även mitt sto har jag hittat där emellanåt.

Problemet nu är att det börjar lukta väl mycket urin om halmen nu när det börjar bli varmare. Mockar självklart därinne men då det varit fruset har jag inte fått med all kissig halm. Ska nu ta ur all gammal halm men funderar på om jag ska lägga in ny halm eller istället använda sand, spån e dyl. Botten består av ett bra lager med genomsläppligt grus och ett tunnare lager med stenmjöl. Vad använder ni andra? För- resp nackdelar?
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Har sand i lästallet. Hästarna älskar det, är alltid torrt och lätt att gödsla ut. Problemet är att de älskar att rulla sig i sanden så de tar lite med sig ut varje gång så man får fylla på vartannat år ungefär :eek:

Rolle
IpL
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Linetta: Ja, hade varit super med gjutet golv men hade pga mycket stora stenar/berg bitvis inte varit rimligt arbetsmässigt och ekonomiskt.

Rolle: Hade funderingar på just sand. Får nog bli det, i alla fall i sommar. Vintertid kanske man kan ha ett halmlager beroende hurdan vinter det blir.
Tack för svar.
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Linetta: Ja, hade varit super med gjutet golv men hade pga mycket stora stenar/berg bitvis inte varit rimligt arbetsmässigt och ekonomiskt.

Rolle: Hade funderingar på just sand. Får nog bli det, i alla fall i sommar. Vintertid kanske man kan ha ett halmlager beroende hurdan vinter det blir.
Tack för svar.
Halm eller annat strö måste du definitivt ha vintertid för att ge hästarna termisk komfort. Sand blir för kallt på vintern. Trixet med halm är att man måste ströa riktigt mycket för att få en bra bädd som inte släpper igenom gaser från bädden. Så det kan du tänka på till i höst sedan :)
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Sand blir för kallt på vintern.

Jo, torr sand blir kallare på vintern än sommaren. Men så länge den är torr kan jag inte se problemet? På vintern lägger sig hästarna gärna på snön, och de lever än ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Jag har botten av stenar och sand. På detta grundade jag med torv och spån.
Mockar ur och fyller på med spån vid behov. Upplevs bädden fuktig kör jag antingen på torv eller spånpellets. Luktar fräscht och rent nästan alltid! Har fodrat i hallen en handfull gånger men undviker detta då det blir onödigt grisigt.
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Visa gärna hur sand fungerar som isolerande underlag. Skulle vara intressant att veta hur mycket hästarna använder ligghallen som liggplats när det bara finns sand som underlag (vintertid tänker jag då). Om de inte ligger i ligghallen kan man ju klura på anledningen till det. Har för mig att du förut sagt att dina hästar sällan använder ligghallen vintertid.
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Hej!

De använder inte lästallet även då jag hade halm så det la jag av med snabbt. Men frågan kvarstår, vad är problemet för hästen? Den har ju överlevt i ett antal miljoner år utan halmade ligghallar och levt mycket ute på stäpperna ;)
Jag har friska och pigga hästar och veterinären kommer bara då det är vaccinationer oftast, peppar peppar :cool:
Har du vägarna förbi får du gärna komma på besök, ring innan så kan jag sätta på kaffe tills du kommer ;)

Mvh
Rolle
IpL
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Börjar nog att testa med sand och vid behov kanske fyller på med torv. Gillar av olika anledningar inte torv inne i stallet men i vindskyddet kanske jag blir mer nöjd med den.

Betr halm har jag haft ett rejält lager i vinter och kommer med all sannolikhet att ha det kommande vintrar också. Likadant i stallet - vintertid har jag halm- och träpellets i botten och halm ovanpå, sommartid skippar jag halmen och kör med pellets/spån istället. Funkar bra tycker jag.

Det där med att fodra i vindskyddet kan jag inte riktigt besluta mig om. Finns för- och nackdelar. Nackdelen då att det blir grisigt förstås. Fodrar på marken utanför vid bra väder. Är det blött finns det ett slags foderhus med tak som vi byggt på lastpallar och som fungerar jättebra. Kanske ska nöja mig med det. Hm, vad veligt det blev igen (:crazy:).
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Hej!

De använder inte lästallet även då jag hade halm så det la jag av med snabbt. Men frågan kvarstår, vad är problemet för hästen? Den har ju överlevt i ett antal miljoner år utan halmade ligghallar och levt mycket ute på stäpperna ;)
Jag har friska och pigga hästar och veterinären kommer bara då det är vaccinationer oftast, peppar peppar :cool:
Har du vägarna förbi får du gärna komma på besök, ring innan så kan jag sätta på kaffe tills du kommer ;)

Mvh
Rolle
IpL
Ja, de ligghallar jag träffat på har blivit mer använda när de haft halm (eller annat isolerande material) än de som haft sand. Och är man duktig och bygger en ligghall känns det som man kanske vill främja användandet av den också. Men i ärlighetens namn så är nog den sand jag sett (mer krossand) mindre inbjudande än den sand jag kan tänka mig att man har tillgång på Österlen (natursand gissar jag då).

Tyvärr blir det väldigt många mil för en fika, annars hade jag inte bangat;)
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Jo, jag tror att om man lade halm i lästallet och ute på en öppen plats hade de nog valt den öppna platsen. Jag tror att platsen är viktigare än underlaget ofta.

Vad jag är tveksam till är om det är så mycket bättre för hästen med halm att det är värt jobbet. De klarar sig bra utan om man har hagar som inte står under vatten eller är leriga.
Inbjudan står kvar :D

Rolle
IpL
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Det är svårare för en ranghög häst att vakta öppningar på två olika sidor samtidigt.
Jag tror också att det lilla stoet ser flyktvägen som begränsad eftersom öppningarna är på samma sida, har man öppningar på olika sidor känner sig inte så trängda.
Vi har en öppning på en långsida och en på en kortsida, och hittills har vi inte haft problem med att ranglåga hästar inte vågar gå in i ligghallen.

Jag byggde också så för att min ranghöga häst inte skulle kunna hindra kompisen från att komma in samt för att kompisen inte skulle kunna riskera att någonsin bli instängd där inne utan alltid kunna kasta sig ut när min häst blev grinig. Fungerade jättebra så och de sov även där inne (sommar lösdrift i beteshagen).
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Mina ligger ute och trynar, på samma ställe alltid = där det är som mest öppet. Funderar på att göra en ligghall där också men misstänker att de lägger sig utanför ändå...
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Byggde hall på ett ställe där hästarna gärna stod och sov i solen, var passande nog ett bra ställe.
Mina ligger gärna där inne och sover, även samtidigt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 392
Anläggning Nu vill jag ha lite tyckande från er sida kära bukefalister! Jag bifogar en karta över hur våra hagar ligger, och skulle vilja ha...
Svar
9
· Visningar
2 252
Senast: No1
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 681
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har funderingar på att göra en liten lösdrift av ett vindskydd vi har. Det är i såfall ämnat för 2-3 ett-åringar. Vindskyddet står i...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp