Inte insläppt i vindskyddet

acj

Trådstartare
Har byggt ett fint vindskydd/lösdrift till våra två ston. Nu visar det sig att den lilla tjejen inte får komma in för den stora. Tacksam för tips om hur vi löser detta. Se tiden an och hoppas att det löser sig av sig självt? Bygga hel eller delvis mellanvägg? Risk för att den lilla kanske blir trängd om den stora väljer samma sida. Annan lösning? Ska bygga någon form av hölåda framöver så att maten inte dras ut men lär ju inte hjälpa mot detta.
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Vad är måtten på vindskyddet ? Och har det öppen front eller hur ser det ut ?
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Gott om plats med drygt fem meter djupt och sju meter brett. Två öppningar som är två meter breda på framsidan med tre meter vägg emellan. Tänkt att höet ska serveras på insidan av tremetersväggen så att de kan äta och se ut samtidigt. Finns en fönsteröppning på baksidan och en på ena kortväggen. (har bild men har inte lagt in här i Buke någon gång.)
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Jag hade inte valt att utfodra i skjulet, tänk om den lille inte får komma in och käka? den kommer uppleva väldigt mycket stress av det. Annars låter det som om storleken är väl tilltagen så det borde inte vara problem egentligen. Kanske avvakta lite?
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Säger som sassibal . Fodra ute tills de vant sig och se om de då funkar i skjulet ... Låter bra byggt osv ...
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Ja, de får nog stå ute och äta ett tag till. Hur tycker ni annars att man bäst gör
med "matlåda" om det funkar med det senare - ska man ha en stor typ halvmåneformad
på insidan av väggen som båda kan äta ur? En sådan fast med mellanvägg så de har var sin halva? Annan placering, t ex varsin på resp kortvägg?
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Hade haft på respektive kortvägg . Tar mindre plats att tränga dem och då har de full valmöjlighet . Men placera inte så krubborna tränger ingångarna .
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Låter logiskt! Tänker om och placerar i så fall en bit in på kortväggarna. Tack för råd!
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Gott om plats med drygt fem meter djupt och sju meter brett. Två öppningar som är två meter breda på framsidan med tre meter vägg emellan. Tänkt att höet ska serveras på insidan av tremetersväggen så att de kan äta och se ut samtidigt. Finns en fönsteröppning på baksidan och en på ena kortväggen. (har bild men har inte lagt in här i Buke någon gång.)

Det är svårare för en ranghög häst att vakta öppningar på två olika sidor samtidigt.
Jag tror också att det lilla stoet ser flyktvägen som begränsad eftersom öppningarna är på samma sida, har man öppningar på olika sidor känner sig inte så trängda.
Vi har en öppning på en långsida och en på en kortsida, och hittills har vi inte haft problem med att ranglåga hästar inte vågar gå in i ligghallen.
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Mackan: Ska försöka komma ihåg att göra ett litet kom-ihåg-fack i hjärnan för rapport framöver. Tack igen för hjälpen!
Rebus: Tyckte vi läste på och gjorde allt efter konstens regler med öppningar mm men kanske skulle vi gjort som du skriver. Lite svårt att ändra nu - för att inte tala om vad min man som jobbat med detta på nästan varje ledig stund i drygt två månader skulle säga om jag vill göra om, det blir nog skilsmässa då :d - så vi får hoppas på att pållorna samsas som det är byggt nu. Men tack ändå. Bygger vi nytt någon gång ska jag ta ditt råd med mig.
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Din är ju byggt som rekommenderat enligt optimala lösningar , för maximalt vindskydd ska det inte vara diagonala öppningar ...
Prova och se om det löser sig , finns god chans .
Vill gärna ha rapport som sagt .
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Hoppas också det funkar framöver. Skulle kännas betydligt bättre om jag visste att de kan få skydd mot blåst, regn och snö när jag är på jobbet och ibland har ganska långa dagar. Återkommer med rapport framöver.
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Bygga hel eller delvis mellanvägg?

Jag skulle undvika att fodra inne så långt det bara är möjligt. Vi fodrar bara inne om det ösregnar eller blåser storm. Vi fodrar ute, direkt på marken. Har man kleggigt i hagen så kan man ju göra särskilda fodringsplatser.

Behöver du bygga en mellanvägg, så gör inte en hel! Två små lösdrifter kommer inte locka den ranglåge att gå in öht... Vad som däremot kan göra det lättare för den ranglåge att få stå i fred är att ha en liten 'rumsavdelare' precis i mitten av lösdriften. Kanske 1,5 meter bred så att det blir rätt bra plats att slinka förbi på vardera sida.
,
Lycka till!
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Fodringsplatser i hagen finns och kommer att användas. Meningen var just att det skulle gå att fodra i ligghallen/vinddkyddet också vid dåligt väder osv, ev tänkte vi komplettera med hemmagjord variant av tidsstyrd höautomat inne i skyddet. Alltså lägga ut morgonhöet i hagen om vädret är OK och servera lunchhöet i skyddet. Förutsätter ju då att båda kan stå där förstås. Hur tänkte du med mellanväggen? Att den står i mitten och är öppen på båda sidor, typ som ett lågt fristående plank och inte förankrad i någon vägg? Låter som en vettig ide' tror jag! Ska definitivt fundera på det. Tack!
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Att den står i mitten och är öppen på båda sidor, typ som ett lågt fristående plank och inte förankrad i någon vägg? Låter som en vettig ide' tror jag! Ska definitivt fundera på det. Tack!

Precis, två stolpar från golv till tak och så ett plank en bit upp på detta. Vi har en variant av 'rumsdelare' i vår yttre lösdrift, och det passar vår ena häst som vill ha lite space runt omkring sig. Har även sett sådana här fristående plank på ritningar av lösdrifter.

Vi har en automatisk utfodringsgrind som öppnar en annan hage där vi lagt höet för nästa mål, är också en variant!
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Tror att det skulle kunna funka riktigt bra med en sådan typ av mellanvägg. Får gå hem efter jobbet ikväll och lirka lite med maken så kanske vi kan få till en sådan. Det och så möjlighet till utfodring en bit in på resp kortvägg så tror jag det blir så optimalt vi kan få det just inne i vindskyddet. Det där med tidsstyrd grind till annan hage vore också kanon men tyvärr har vi inte riktigt bra utformning av hagarna för det just nu. Kan såklart stolpa upp och fixa grind på något ställe men det får nog bli på sikt. (Rom byggdes ju inte på en dag och inte vårt lilla hästställe heller. Finns hur mycket som helst att göra precis som hos de flesta som har hästar. Jobbigt men kul!)
Tack för hjälpen!
 
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

Och jag säger servera hö så långt från öppningarna som möjligt, alltså längst in, på det viset kommer den ranghögste få välja bevaka ingången eller äta hö funkar nästan alltid. Och naturligtvis alltid minst två (gärna fler)serveringsställen med så långt avstånd som möjligt om man sett dessa tendenser så att båda alltid har möjlighet att äta.
 
Senast ändrad:
Sv: Inte insläppt i vindskyddet

om den lilla hästen är bra mindre än den större så fyll inte mellanväggen lägg en ribba tvärsöver så du delar lösdriften, men den lilla kan springa under, då blir det aldrig trängsel eller olustiga situationer för den lilla. Den stora behöver gå runt om och den lilla kan smita undan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 392
Anläggning Nu vill jag ha lite tyckande från er sida kära bukefalister! Jag bifogar en karta över hur våra hagar ligger, och skulle vilja ha...
Svar
9
· Visningar
2 252
Senast: No1
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 681
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har funderingar på att göra en liten lösdrift av ett vindskydd vi har. Det är i såfall ämnat för 2-3 ett-åringar. Vindskyddet står i...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp