Intagning på vintern

L

Liqo

Om det är kring -18 till -30 grader ute på vintern

När kommer Era hästar ut och in? Får dom alls gå ut när det är så kallt?

Om hästen har fri tillgång till hö, hur länge är det ok att ha dom ute på vintern när det är så kallt om dom kommer ut vid 8 tiden på morgonen?

Sv: Intagning på vintern

Spelar egentligen ingen roll hur kallt det är...frågan är väl mer om och hur det blåser, har dom skydd att söka sig till, vatten??

Mina får vara inne om det är runt 20-25(beror på blåst o dyl) men den främsta orsaken är att vattnet istallet fryser ihop om alla hästarna är ute....jobbar på det nu(cirkulationsanordning) får jag bara ordning på vattnet så åker hästarna ut hur kallt det än är...med täcken på då.

Min häst går ut iaf en stund, oavsett väder och vind. Täckar på, om det är så illa att det behövs.
Är det riktigt illa, med kyla, nederbörd får hon vara ute 2-3 timmar och andas lite "frisk luft".

För att inte vattnet ska frysa i stallet brukar vi prova olika varianter. Ute några timmar eller att några hästar är ute ett par timmar i taget, de får turas om att gå ut. Det har dock hänt att alla fått stå inne. Som tur är brukar det inte vara så kallt många dagar på ett år. :bump:

för att vattnet i stallet inte ska frysa sönder brukar vi ta in dom runt 18 om det är riktigt kallt.
dom går ut som vanligt vid 6-7.

Mina får bara stå inne om det blåser jättemycket på vintern. Det är nämligen så öppet så om det blåser så flyger maten iväg. Är det inte allt för kallt så får de höet inne på morgonen och sen får de vara ute några timmar.

Om det är kring -18 till -30 grader ute på vintern

När kommer Era hästar ut och in? Får dom alls gå ut när det är så kallt?

Om hästen har fri tillgång till hö, hur länge är det ok att ha dom ute på vintern när det är så kallt om dom kommer ut vid 8 tiden på morgonen?

Här kryper det ner till iaf -30 under längre perioder (ibland mer) *brrr*
Hästarna går ut vid 7 oavsett väder men beroende på hur kallt det är så brukar dom komma in vid 14 tiden, endast pga att vattnet fryser, trots värmefläkt och filtar för dörrar och fönster.

Kylan är sällan problemet då dom har mat, "värre" är det när det är -20 och snålblåst eller snöstorm :crazy: kan säga att jag inte längtar till den perioden

Jag har två varmblodstravare ute dygnet runt, året om på lösdrift. De har en ligghall att gå in i om de vill och fri tillgång till grovfoder. Jag har låga höhäckar att lägga höt i så att det inte blåser iväg när det stormar. Är det riktigt dåligt väder får de höt inne i ligghallen.

Är det bara kallt är de ute normal tid, dvs. 9-22 (13 timmar alltså) och får tre fodringar hö ute.
Om det blåser hårt blir det nog några timmar kortare, då tar vi in dem när vi har mockat och gjort i ordning, blir kanske vid 19-20.
Nederbörd gör ju ingenting när det är såpass kallt, då är det ju torr snö. Är det däremot varmare och kommer blötsnö eller underkylt regn är det hopplöst att fodra ute (blir bara is av höet) så släpps de ut vid 11 och kommer in vid 19 kanske, men det händer väl en gång per år.

Kyla har ingen påverkan på om mina hästar kommer ut eller inte. Är det riktigt kallt och de inte har vinterpäls så täckar jag dem efter temperatur.. När det är så kallt som ner mot 18-20 minus så är det sällan nederbörd och de får täcken på och fritt med hö i hagen. Sen är de ute lika länge som vilken dag som helst.

Även dagar med regn, snöstorm, snålblåst och allt tänkbart skitväder man kan ha på vintern så åker de ut i hagen. Täckade efter väder.. Men riktigt grisväder så kommer de in i stallet lite tidigare än normalt.

Vissa av mina har fått sätta full vinterpäls... dessa täckas sällan. Men de som är i träning och i full tävlingskondis täckas och dessa tillbringar heller inte fullt lika många timmar i hagen som de som vilar. Dels för att de rids dagligen och dels för att de behöver vilan för att återhämta sig efter träningen....

Men som sagt.... alla hästarna kommer ut varje dag oavsett väder....

De går ut som vanligt men med täcke och mera hö.När det är över trettio(vilket inte är så ofta) kan jag ta in dem lite tidigare.Hästar tål ju kyla bättre än snöstorm med blötsnö...

Just kyla är inte så farligt för hästar oftast. Det är värre om det regnar i samband med blåst. Hästar var från början vilda djur som levde ute dygnet runt hela sitt liv. Det betyder att de självklart är anpassade för att klara alla väder. Om det blir ovanligt kallt en dag, så anpassar sig hästens kropp automatiskt till kylan. Alltså är det inga problem för en häst att vara ute öven om det är kallt. Dock bör de, vid regn+blåst, ha tillgång till vind- och regnskydd. I vild tillstånd hade flocken vid den typen av väderlek, sökt skydd bland träd eller varandra.

Min häst kommer ut mellan 8-9 på morgonen - beroende på hur fort de äter sitt morgon-hö osv. Oftast vill de inte in, varasej det är varmt eller kallt. De trivs ute i hagarna. Men står de vid grinden i hopp om att få komma in, så kan stallägaren - eller om någon annan är där - ta in dom. Men vi tar inte in dom bara för att vi tycker att det är för kallt. Hästar fungerar inte som människor. Dessutom får de alltid fri tillgång till hö i hagarna under de kallare perioderna.
Annars kommer hästarna i regel in mellan 16-18 beroende på väder mm.

Senast ändrad:

Våra går ute med fri tillgång till mat samt kan söka skydd om de vill (vilket de sällan och aldrig gör de ggr jag själv skulle ha gjort det!). I vintras hade vi dock inte kallare än -24 (otroligt behaglig vinter)! :)

Det finns inget dåligt väder... bara dåliga kläder...
De brukar åka ut. Om det inte är kuling ute och regnar eller haglar eller snöstorm. Men är det uppehåll eller bara snöar lite så får de på massa tcken och åker ut vid halv 8 tiden på morgonen och får istället komma in tidigare... Runt 14-15-tiden.

Yndrar hur kallt vi brukar ha här i Skåne? Är det 14 - vanligast? Jag har lite problem med min häst, jag pluggar samtidigt så det är svårt att bara åka hem och ta in om det är skitväder. Han ska i alla fall ut redan kl 6 på morgonen eftersom min buss går några minuter i 7 och innan dess ska jag duscha, byta om och få skjuts till bussen ( 1,5 mil ) och det innebär att jag få fodra senast kl 5. Visserligen hade jag tänkt ha en hösilagebal i hagen, men lite frukost inne borde han väl ha? In kommer han vid ungefär 6 tiden på kvällen, beroende på vädret. Det är en nordsvensk så han klarar oväder ganska bra. Frågan är om jag öht behöver lägga pengar på ett täcke?

Jag har täcke i beredskap "utifallatt". Efter ridning har eventuellt svettäcket använts ett par timmar. Vintertäcket har ej behövts i vintras.
Fri tillgång på stråfoder tror jag däremot är ett måste vid "ruskväder".

Mina hästar får frukost-hö direkt i hagen. Eftersom ingen av dem står på mycket kraftfoder, nordsvensken får bara morötter, mineraler och vitlök så brukar de få det när de kommer in på kvällen. Då har de ju stått på fri tillgång till hö och får inte kraftfoder på tom mage.
Täcke har jag köpt ett billigt som jag slänger på när det är snöstorm eller ösregnar och bara någon plusgrad. Egentligen tror jag inte att de skulle behöva täcke eftersom de har en stor hage med många naturliga skydd för väder och vind, men eftersom jag är lite "mammig" så känns det bättre så.

Jag har både svetttäcke och stalltäcke, fast det känns lite onödigt att sitcka och köpa vintertäcke till honom, när han aldrig har behövt det tidigare.
Fri tillgång till hösilage kommer han ju att ha under hela tiden han är ute.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar