Insticksprogram, Firefox

Ragatan

Trådstartare
Det är finns ju ett sammelsurium av olika insticksprogram till Firefox.

Tänkte man kunde använda den här tråden till att tipsa om vad de olika programmen har för funktioner, detta på svenska (m.a.o. inga direktkopierade engelska innehållsförteckningar).

Just nu håller jag på att anpassa mitt Firefox så att jag får de funktionerna jag gillar bäst med Opera (vissa vitala funktioner försvann för mig i Gunnars uppdatering, de hamnar bakom reklambanneren :crazy: ) .

Musgester!!!!

Det ska finnas insticksprogram med det men det är inte helt lätt att hitta. Någon som är bra på teknisk engelska och kan ge mig åtminstonne en ledtråd till vad jag ska söka på.

Sv: Insticksprogram, Firefox

Det låter som denna du är ute efter

https://addons.mozilla.org/firefox/29/
Där en liten ruta kommer upp och man får välja vad den ska göra.

--------------------------------------------------------------------

Får väll tipsa för de som jobbar med hemsidor Web Developer
https://addons.mozilla.org/firefox/60/

Ett bra plugin som kan ta reda på en massa information och testa sidor.

Senast ändrad av en moderator:

Nja, det verkar inte helt rätt.

Jo efter två ominstallationer fick jag igång det (inställningsrutan gick inte att justera och den var yttepyttig) och det verkar funka ganska bra. Måste bara lära om :crazy:

I Opera kan du högerklicka och föra musen som ett L för att stänga fönstret eller som ett I för att duplicera sidan. Det är det jag söker. Jag vill inte behöva använda TB samtidigt.

Har hittat fler funktioner jag saknar från Opera:
Anpassa till fönsterbredd, så att man kan se bilder utan att behöva scrolla
Radbrytning av länkar, nu måste jag sidscrolla när det är lååååånga länkar t.ex.

Senast ändrad:

Firefox är säkert bra, men varför måste det vara så många olika insticksprogram som är nästan exakt likadana :confused:

För att det är "open source". Det sitter alltså massor med små programmerare i sina krypin och kodar små funktioner som de tycker de saknar, dvs add-ons. Därför blir det miljaaaarder add-ons (varav många är väldigt lika varanda, vissa buggar massor, andra buggar lite och ytterligare andra inte alls - åtminstone för vissa versioner av firefox).

musgester har jag aldrig orkat med riktigt. beror väl på att datorn kan lagga till och uppföra sig konsigt ibland och allt blir fel med sådant igång då ^^ .

Iallafall, jag använder fasterfox, adblock, flashgot, ieview och linky. väldigt användbara :D

och det måste finnas så mågna insticksprogram som är likadana, för att alla vill göra sitt egna. precis som med bilar. varför måste det finnas så många olika bilar för :P

Baka_kun skrev:
musgester har jag aldrig orkat med riktigt. beror väl på att datorn kan lagga till och uppföra sig konsigt ibland och allt blir fel med sådant igång då ^^ .

I Opera har det iaf funkat klanderfritt.

Baka_kun skrev:
Iallafall, jag använder fasterfox, adblock, flashgot, ieview och linky. väldigt användbara :D
Jag skiter faktiskt högaktningsfullt i vad du använder för insticksprogram så länge du inte talar om vad de har för funktioner.
Som du kanske såg i orginalinlägget så vill jag och säkerligen andra användare veta funktionen.
A_K_N skrev:
Tänkte man kunde använda den här tråden till att tipsa om vad de olika programmen har för funktioner, detta på svenska (m.a.o. inga direktkopierade engelska innehållsförteckningar).

Baka_kun skrev:
och det måste finnas så mågna insticksprogram som är likadana, för att alla vill göra sitt egna. precis som med bilar. varför måste det finnas så många olika bilar för :P
Fast så många olika bilmärken finns det inte :angel:

Du kan inte jämföra äpplen med päron.

Jo jag fattar varför, men det är förbannat krångligt för en novis på programmet att hitta rätt. :eek:

Jag förstår faktiskt varför många som inte är så bevandrade i datorns värld stannar kvar vid IE.

Fasterfox, bakgrundsladdning av länkar på sidor, använder sig av
nätverksoptimering, tex hur många anslutningar man kan göra till webbservern simultant för att aldda sidan snabbare etc.
En klocka som timear hur lång tid det tar att ladda sidan.
Blockerar popups som flashanimationer startar.

adblock, gör det lätt att blockera reklam och annat. antingen så blockerar man nedladdning av bilder ifrån hela domäner, eller så blockerar man dem en och en.

flashgot, nerladdnings extension, tex om du har en massa olika länkar på en sida, låt oss säga att det är en sida med musik på, alltså så högerklickar man på en länk, väljer undermenyn flashgot, och väljer, download all files with same extension. användbart ibland, men inte jämt.

ieview, öppnar en sida temporärt (bara denna gång) eller permanent (sparas i inställningarna) i internet explorer

linky, öppna alla länkar med samma namn, samma domän, ja, gemensam nämnare i nya tabbar eller nya fönster. eller bara markerade länkar.

OK, det här kommer att låta som en väldigt dum fråga, men då får jag verka dum :) Varför byta till Firefox om Opera gör det du vill?

LÄSTE du orginalinlägget öht???

A_K_N skrev:
Just nu håller jag på att anpassa mitt Firefox så att jag får de funktionerna jag gillar bäst med Opera (vissa vitala funktioner försvann för mig i Gunnars uppdatering, de hamnar bakom reklambanneren :crazy: ).

Senast ändrad:

BRAVO GRABBEN, du lär dig! :bow:

Det är liksom inte bara trådskaparen som har nytta av tråden och då får man hålla det på en väldigt basic nivå ;)

Javisst gjorde jag det. Men eftersom jag inte sett någon skillnad alls i min Opera pga Gunnars ändringar på Buke så förstod jag inte att du menade webbläsarskillnader. Ursäkta om jag gjort dig upprörd, jag var nyfiken.

Har hittat ett insticksprogram som är kanon!

Cooliris Previews, ett som förhandsgranskningsfönster öppnar sig när man för muspekaren över en länk.

Däremot har jag inte hittat något bra som anpassar bilder till fönsterstorleken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar

Tillbaka