Inställd ridning vid regn

Glimris

Trådstartare
Jaha, då var det ösregn idag när jag skulle ha två ridlekisgrupper. Föräldrarna ringer och undrar om det blir någon ridning och blir väldigt lättade när de slipper komma. En gång hade jag teori, vi putsade träns, fikade och pratade häst. Men barnen är väldigt små, mellan tre och nio år, så det var föräldrarna som gjorde allt. Dessutom blev vi väldigt många i klubblokalen, fem ridande + minst fem föräldrar och några syskon. Så denna gången fick vi ställa in och försöka rida igen det nån annan gång. Men om det blir fler regniga dar...hur ska man kunna rida igen allt??? Hur gör ni som inte har ridhus??? Tips på aktiviteter som små barn klarar av. Sköta hästen ingår ju i lektionstimmen.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Vi rider ändå ;) lite regn har väl aldrig skadat? Annat är det om det är snöstorm + en massa minusgrader, då har man mer skäl till att ställa in.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Vi rider ändå ;) lite regn har väl aldrig skadat? Annat är det om det är snöstorm + en massa minusgrader, då har man mer skäl till att ställa in.

Lite regn ja, men idag öste det ner...Alla har inte regnkläder och hästar och utrustning genomblött. Det ger liksom inget,glafsigt på marken och gnällande barn och föräldrar.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Man kanske kan ha lite praktisk teori? T.ex. först gå igenom några olika kroppsdelar på en häst teoretiskt, och sedan ge dem i uppgift att hitta dem på en häst.

Eller köpa in några dvd:s som du kan sätta på?

Eller ha några små tävlingar på lager, t.ex. en tipspromenad att sätta upp i stallet som handlar om redskap, fakta om hästar o.s.v., eller en rykttävling eller liknande?
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Inte så mysigt då.. Men om det inte regnar så mycket bör ju ungar och föräldrar klä sig efter vädret ändå.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Det är klart att barnen har regnkläder att dra på sig! ;)
Och vräker ner så mkt att man måste ställa in gör det ju väldigt sällan.
Är ju en annan sak med snöstorm och ishalka.

Annars kan man ju alltid ha teori med lekar.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Informera vid terminens början att regnställ ska på vid regnväder. Man rider även om det regnar, det är väl lika bra att lära ut det från början.

Jag tror ju dessutom att det mest är föräldrar eller andra vuxna som är rädda för regn o rusk, barn brukar inte bekymra sig. Visst är teori också en viktig del men inte kan man ha teori varenda gång det regnar:confused:
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Men vad händer...? Klart man kan rida trots regn. Jag skulle vara försiktig med mitt barn om det åskade väldigt mycket. För övrigt finns det kläder och man kan ju bara byta om efteråt om man är blöt. För vems skull ställs det in? Föräldrarna? Vad är det för föräldrar som inte ställer upp på sina barn den stunden? Folk är alldeles för bekväma nuförtiden. ;-)
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Men det är väl ändå skillnad på regn och regn. Jag har inget emot att rida vid regn men det som kom här igår var mer dusch. Regnandet låg på en nivå där jag allvarlgit funderade på att ta en schampoflaska och gå ut och schamponera den ena hästen som behöver bada. Hade jag gjort det hade jag sluppit att skölja. Det hade lätt gått att gå ut och duscha sig själv inklusive hårtvätt. De jag (försökte) tala i telefon med som körde bil fick sakta ner till mellan 50 och 60 då sikten försvann fullständigt. Dessa skurar var långa och kom med ojämna mellanrum hela eftermiddagen korta stunder var det uppehåll och övrig tid rejält regnande.
Om det var denna typ av regnande TS hade förstår jag henne till fullo. Min häst hade knappt gått att rida då hon spännt sig något oerhört och hon är inte överdrivt kinkig med regn.
Jag hade inte gett mig ut i går, inte en chans.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Men det är väl ändå skillnad på regn och regn. Jag har inget emot att rida vid regn men det som kom här igår var mer dusch. Regnandet låg på en nivå där jag allvarlgit funderade på att ta en schampoflaska och gå ut och schamponera den ena hästen som behöver bada. Hade jag gjort det hade jag sluppit att skölja. Det hade lätt gått att gå ut och duscha sig själv inklusive hårtvätt. De jag (försökte) tala i telefon med som körde bil fick sakta ner till mellan 50 och 60 då sikten försvann fullständigt. Dessa skurar var långa och kom med ojämna mellanrum hela eftermiddagen korta stunder var det uppehåll och övrig tid rejält regnande.
Om det var denna typ av regnande TS hade förstår jag henne till fullo. Min häst hade knappt gått att rida då hon spännt sig något oerhört och hon är inte överdrivt kinkig med regn.
Jag hade inte gett mig ut i går, inte en chans.

Precis, igår ösregnade det, men idag bara lätt regn så idag blir det ridning. Kanske är man lite bekväm också, mycket efterarbete med sex dyngsura sadlar, träns och schabrak. Hade jag bara haft min egen häst så hade det varit lättare. Tack för tips på aktiviteter, det var mest det jag var ute efter.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Jag tränar mina hästar oavsett vilket väder det är. Är det spöregn (det har vräkt ner hela dagen) så kör jag hästarna ändå, de får gå in och torka efter att jag tränat klart och jag har regnkläder på mig och byter givetvis om, om jag har blivit genomblöt.

:D
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Det är ju lite skillnad på vad man själv gör och på en treåring som ska sitta i en dyblöt sadel på en ponny som kanske inte heller tycker det är så kul med regn. Trots regnkläder.

Ha teori i stallet, rykttävling, lära sig hästens delar, smaka på foder (kolla gietvis allergier först), mocka, persedelvård, hästens färger och tecken, vad borstarna kallas och vad de används till, stallets regler och varför de finns, tipsrunda osv.

Ett annat tips, men som kräver lite förarbete, är att man bygger en trähäst som man lägger en gammal avlagd sadel på. Kan användas för att träna upp- och avsittning, väldigt basic sadling (hur man spänner gjorden, hur den ska läggas på osv), sits osv. Bygg den så at den håller för både stora och små alt. bygg två - den är även bra till vuxna och duktigare elever för att visa på och förklara sitsproblem, vikthjälper osv.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Det är ju lite skillnad på vad man själv gör och på en treåring som ska sitta i en dyblöt sadel på en ponny som kanske inte heller tycker det är så kul med regn. Trots regnkläder.

Ha teori i stallet, rykttävling, lära sig hästens delar, smaka på foder (kolla gietvis allergier först), mocka, persedelvård, hästens färger och tecken, vad borstarna kallas och vad de används till, stallets regler och varför de finns, tipsrunda osv.

Ett annat tips, men som kräver lite förarbete, är att man bygger en trähäst som man lägger en gammal avlagd sadel på. Kan användas för att träna upp- och avsittning, väldigt basic sadling (hur man spänner gjorden, hur den ska läggas på osv), sits osv. Bygg den så at den håller för både stora och små alt. bygg två - den är även bra till vuxna och duktigare elever för att visa på och förklara sitsproblem, vikthjälper osv.
Äntligen någon som fattat mitt dilemma:bow: Tack för tips , jättebra, man blir lite hemmablind och behöver lite synpunkter från andra.
 
Sv: Inställd ridning vid regn

En lite kul sak som jag sett ridlärare i vårt stall göra på teori är att skriva hästens delar på färgglada post-it-lappar som barnen sedan får sätta på en (mycket snäll) ponny. Påverkar inte ponnyn speciellt mycket men ser ganska kul ut :)
 
Sv: Inställd ridning vid regn

En lite kul sak som jag sett ridlärare i vårt stall göra på teori är att skriva hästens delar på färgglada post-it-lappar som barnen sedan får sätta på en (mycket snäll) ponny. Påverkar inte ponnyn speciellt mycket men ser ganska kul ut :)

:banana:kul!
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Lite regn ja, men idag öste det ner...Alla har inte regnkläder och hästar och utrustning genomblött. Det ger liksom inget,glafsigt på marken och gnällande barn och föräldrar.

Mjo fast om det är med den inställningen vi lär ut kommer ju dagens barn aldrig kunna skaffa egen häst. Så mkt som det regnar i Sverige så kan det väl ändå inte vara bara jag som tycker att hästen måste ju ändå ridas? Utrustningen kan man torka av snabbt efteråt, hästen blir lika blöt i hagen som på ridturen och människor kan gott ha regnkläder. Det är långt ifrån alla som har tillgång till ridhus, då får man ta vad man har :)
 
Sv: Inställd ridning vid regn

Rykttävling minns jag som väldigt kul när jag var barn. Ha gärna lite pälsglans, rosetter och hovfett som bonus. Köp en påse dumleklubbor och dela ut som pris, kanske nån rosett till vinnaren? Dessutom får du rena ponnyer:)

För övrigt, för mindre regniga dagar (om du har stabila ponnys) kanske du kan ha några regnponchos att låna ut till barn vars föräldrar inte förstått grejen med regnkläder.
 

Liknande trådar

Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 147
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör...
2
Svar
33
· Visningar
3 254
Senast: NNH
·
Dressyr Brukar ofta vara och titta på mindre tävlingar, ofta på klubbnivå där många ridskoleryttare kämpar med sina småfeta ponnyer som är av...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: Birke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp