Instabilt hasarbete efter OCD-op?

Noa

Trådstartare
Opererade bort en lös benbit i vänster has på mitt 3-åriga halvblodssto för drygt 1 år sedan. Upplever nu när hon börjat arbetas och löshoppas att hon är både instabil och ostadig i sitt sätt att använda benet. Minns att jag frågade den opererande veterinären en vecka efter operationen om det var vanligt att hästarna blev lite "sladdriga" i det opererade benet en viss tid efteråt men hon trodde mer att det berodde på hennes gänglighet och ålder. Är det någon mer som upplevt detta och vad är det som gått fel?? Tips och råd mottages gärna.

Noa

Sv: Instabilt hasarbete efter OCD-op?

tror heller inte att det har med benbiten att göra, utan att hon är allmänt otränad bara, eller om du ska söka felet nån annanstans.
Vi som har travare får oftast konvalecens 3 dar i box, 3 veckor skritt och 3 veckor jogg...sen är hästen i den status den var innan op...

Tack för ditt svar. Givetvis hoppas jag att det är något övergående som försvinner när hon har börjat muskla på sig. Hon är just nu i en riktig slyngelålder och går dit hon tittar, dvs vägen blir krokig...

Någon mer som har erfarenheter?

Noa

Tror som Marta att den är unghäst-vinglig. Har inte erfarenhet av OCD, men vet hur fel-fixerad man kan bli när ens unghäst opererats.
Träna på bara.

Jag håller med de övriga, just själva operationen tror jag inte påverkat. Däremot har min tvååring haft ett sånt rörelsemönster ett tag efter att han rullat fast i boxen och sprattlat så att SI-leden gick ur led. Det finns inte så mycket rörelse i SI-leden så den gick tillbaka men det blev många månader på box/sjukhage för lill-grabben. Efter den konvalescensen opererades han för OCD och är numera helt stabil i båda bakbenen.

Eftersom du skriver att det är ett ben och vid arbete tror jag inte att det är så allvarligt som det var på min (för där var det tveksam prognos ett tag) men skulle kunna tänka mig att hästen gått omkull eller rullat fast vid något tillfälle.

Ang. felsökeri så är det väl det jag är bäst på. :smirk: Hon gick faktiskt omkull rätt ordentligt i vintras och är kollad av både vet. och et. Friskförklarad av vet och et tycker att hon är något muskelstel över korset men där får hon behandling (elterapi) med gott resultat.

Tack för era svar och jag ska försöka sluta leta fel hos min trevliga 3-åring.

Noa

:idea: :idea:

Bra, där tror jag du har problemet!

Jag vet precis hur orolig man blir, så fort min är aningen stelare än normalt så blir jag nojjig. Ändå ser jag honom rulla sig och trava omkring i hagen i racer-fart vilket han inte kunde när han började gå ut efter boxvilan.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Sitter med en del funderingar runt mitt 3-årssto och hennes framtid. Känner mig lite ledsen och uppgiven och är i behov av er kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: Noa
·
Hästvård Min treåring (ja, nu är det ju nytt år...) opererades för OCD i båda haserna i höstas. Op gick bra på alla sätt, och - otroligt nog-...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: kotbullen
·
Hästvård Min unghäst opererades förra tisdagen (24/5) för en lös benbit i v has (artroskopi). Operationen gick jättebra, han fick butta i fem...
Svar
17
· Visningar
3 945
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka