Inspektion

S

Stalltokan

Hej är det ngn här som haft folk ute för att inspektera stallarna? jag har hört lite om att de har varit på vissa ställen men hur kommer ? dom går dom efter nån lista? Vad händer om man inte blir godkänd?
 
Sv: Inspektion

På förra stället jag bodde hade de hästinventering. Dvs de dök upp i vartenda stall i kommunend e hittade, och gjorde oanmälda insepktioner. Nyss har kommunen jag nu bor i dragit igång samma sak, så snart dyker de väl upp här med.

Lista och lista, kan man väl på sätt och vis säga att de har,d e går ju efter djurskyddsreglerna (som du kan läsa själv på djurskyddsmyndigheten), och ser till att de uppfylls.

Om de har något att anmärka på så får du en viss tid på dig att åtgärda det, annars blir det vite. Är det bara små saker de har att anmärka på och du lovar att åtgärda det brukar det inte bli något nytt besök, är det lite större saker så kommer de tillbaka när tidsfristen har gått ut och kontrollerar om du åtgärdat.

Besöken kostar dessutom i de flesta kommuner, ca 500 - 750 kr är de summor jag vet folk har fått betala.

År 2000 när jag fick inspektion vai hästinventeringen så blev stallet godkänt förutom några små punkter. De ville jag skulle ta bort en krok i en box, skydda en elkabel i taket samt att de tyckte jag hade för brett mellan brädorna i en ventilerande boxdörr. Personligen anser jag att det var 'tjafs' bara alltihop, dvs de var nojiga i överkant. I alla fall, jag lovade att fixa det, och sen var det bra med det.

Andra stall hade mindre tur, blev ålagda att höja taket t ex. Ett stall blev helt utdömt och bedömdes helt olämligt att hålla djur i så det var bara bygga nytt eller göra sig av med hästen. Det var ffa bönderna som hade en häst som mest bara gick som åkte på rejäla anmärkningar. Det försvann (slaktades) mer än en gammal trotjänare pga den där inventeringen tyvärr.

Är det någonting du vet som du inte uppfyller?
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 062
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag och en kompis har fått möjligheten att åka på utlandspraktik (kommer gå åk 3 på hästlinje) i höst och vi vill åka till Irland...
Svar
0
· Visningar
519
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 272
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp