Inspännings tyglar

Shettisar

Trådstartare
Eftersom jag inte tillhör dom som använder en massa hjälptyglar och annat tjaffs så är jag helt nybörjare gällande alla hjälpmedel.Min fråga är då: Är det "bra" att använda inspänningstyglar vid longering och tömkörning?
Jag longerar endast med syftet att träna "lydnaden" samt även för att de ska få "träna" musklerna.Likaså med tömkörningen.Men jag har inte riktigt fått hästarna att arbeta med ryggen och läste då (flera gånger) om att inspänningstyglar får hästarna att arbeta mer med bla ryggmusklerna vid ex longeringen. Är detta så bra som det låter eller?? Någon som kan tipsa hur man går tillväga med att få de att arbeta med just ryggmusklerna mer? Jag kör endast med mina.

jag tycker du skall göra öppnor o slutor o klättra lite, den som börjar prata om hjälptyglar eller andvänder det klarar inte av att rida sin häst rätt, då ska man inte ha den hästen enligt min åsikt, vet att många blir sura men ja orkar inte bry mig.

med inspänningstyglar får du en såkallad falsk form där hästen gå o spänner emot tygeln hela tiden för att det sitter fast, då får du muskler som spjärnar.

läs om skol longering inne på barock sidan där kan du få hjälp om du frågar..

mvh

Jag har enbart hjälptyglar (inspännings/halsförlängare) vid logering, jag anser personligen att det är ett bra hjälpmedel OM man använder dom rätt....inte för att trockla ihop pållen och slå knut på halsen typ...utan för att hjälpa pållen att söka sig i rätt form.

När jag tömkör så har jag inga hjlptyglar...utan jag överför de jag gör när jag rider..fast till marken och med hjälp av min röst och en pisk att PETA med....funkar utmärkt!!

Ja det är shettisar det är frågan om.
Jag får inte dom riktigt musklade i ryggen och tycker istället de svankar när de blir lite "varma" i kläderna.Allt annat tränas med hjälp av körning,promenader,tömkörning samt longering (kommandona slipas)men ryggmusklerna förblir slappa om man nu kan säga så :p

Det beror ju på hur man rider hästen med inspänningen. Sitter man bara upp o spänner in så den inte kan sträcka ut kanske det kan bli så ja, men arbetar man hela tiden hästen i form inspännd lösgör m.m så kan det vara till stor hjälp, jag slutar inte rida bara för hästen är inspännd.
Har man en häst som inte har byggt upp rätt muskler för att orka gå i form så är det bra för pållen att bli inspännd o kunna slappna av bli låg o bara flyta på. Rider du utan finns en risk att ni bara bråkar mot varandra.
Det beror ju på hästen ibland inte bara på ryttaren. Inte ens min tränare kunde få min häst i form när hon inte var inspännd. Så att säga att om man inte kan rida hästen utan inspänning så ska man inte ha den är typiskt snack från en som inte riktigt vet nått om det!

Ursäkta men det var bland det dummaste svar jag ngnsin fått.

hur mnga av er har sett en lösgjord häst med inspänningstyglar,isåfall har du inte sett ngn avslappnad o lösgjord.

för att dom inte har muskler e det ju inte meningen att du skall tvinga in dom i en form med hjälp av inspänningstyglar.
då får du göra det på ett annat sätt. markarbete,klättring,öppnor,slutor m.m.

det är bara för att vissa ryttare inte kan klara av att vänta på sin häst tills den är färdig utan skall börja pressa en häst utan muskler................

snacka om att man kan bli irriterad!!

När jag tömkör så har jag inga hjlptyglar...utan jag överför de jag gör när jag rider..fast till marken och med hjälp av min röst och en pisk att PETA med....funkar utmärkt!!

Varför gör du inte på samma sätt när du longerar då? Samma princip gäller ju där, som vid tömkörning. :confused:

mvh Jessica

jag tycker du skall göra öppnor o slutor o klättra lite, den som börjar prata om hjälptyglar eller andvänder det klarar inte av att rida sin häst rätt, då ska man inte ha den hästen enligt min åsikt, vet att många blir sura men ja orkar inte bry mig.

med inspänningstyglar får du en såkallad falsk form där hästen gå o spänner emot tygeln hela tiden för att det sitter fast, då får du muskler som spjärnar.

läs om skol longering inne på barock sidan där kan du få hjälp om du frågar..

mvh

Håller med.

mvh Jessica

ps Känns lite som om jag har blivit din fan-club. :angel: :D

Jag använder inga hjälptyglar. Vid longering så tycker jag att det är bra att dom får gå i en egen form och vid tömkörning så gör jag mitt bästa genom tömmar, röst och piska för att få dom att gå rätt. Förstätt att tömköra, tillslut hittar du hästen "knappar" och får den att gå rätt. Eller så kan du kanske ta hjälp av nån som är väldigt duktig på tömkörning som kan ge dig tips.

Men det finns ju inte heller några hjälptyglar som passar bra till shettisar. En halsförlängare eller vad det heter kan man ju korta av så den passar förstås. Men det är bättre utan tycker jag.

Varför gör du inte på samma sätt när du longerar då? Samma princip gäller ju där, som vid tömkörning. :confused:

mvh Jessica

Longering...en longerlina till bettet alt. grimman...jag tömlongerar inte..

Jag tycker att inspänningstyglar är ett bra hjälpmedel för att få hästen att finna formen, trampa under sig och använda ryggmusklerna. Men när man använder inspänningstyglar får man inte spänna in för hårt, när hästen går i rätt form skall inspänningen slaka. Så jag tror nog att även shettisarna skulle må bra av detta... Om du provar så börja med att spänna in dom väldigt löst och sedan spänna mer och mer så ser du vad som blir lagom...
Mvh Betty och Perla

"
"

Du måste skämta? Klart att hästarna stretar emot Inspänningstyglarna om DU spänner dem fel. Men har du dem rätt, så börjar hästen att jobba rätt. Och MAN ser när hästen jobbbar rätt. Man kan försöka tvinga ner hästen med all sorts hjälptygel om man INTE använder dem rätt. och så blir hästarna spända och de går emot, men änvänds dem rätt går allt bra..

mvh Jessica

Longering...en longerlina till bettet alt. grimman...jag tömlongerar inte..

Jag "tömlongerar" inte heller utan jag har en longerlina i innerringen på mitt sidepull eller i innerringen på mitt vanliga bett. Alltså ingen yttertygel. Det fungerar ypperligt bra.

Så min fråga kvarstår: Varför inga inspänningstyglar när du tömkör, men när du longerar?

mvh Jessica

"
"

Du måste skämta? Klart att hästarna stretar emot Inspänningstyglarna om DU spänner dem fel. Men har du dem rätt, så börjar hästen att jobba rätt. Och MAN ser när hästen jobbbar rätt. Man kan försöka tvinga ner hästen med all sorts hjälptygel om man INTE använder dem rätt. och så blir hästarna spända och de går emot, men änvänds dem rätt går allt bra..

För att hästen inte ska spänna emot inspänningen så måste de vara helt lösa, och då behövs de inte. En paradox alltså.

En inspänningstygel kan inte samverka med hästen och ge eftergift när det behövs, som en ryttare kan. Alltså kan man jämföra en inspänningstygel med en stum, oflexibel hand.

mvh Jessica

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 549
Senast: Mia_R
·
Dressyr Jag köpte en unnghäst (3 år) för två veckor sedan, hon som har ridit in hästen har antagligen haft en ganska hård hand vilket medfört...
2
Svar
21
· Visningar
3 440
Senast: Vitsippan
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 733
Senast: Sel
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 090
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka