Inspäningstyglar hur spänt

vinkelina

Trådstartare
använder mig av de som man fäster från bett till gjord, läder med en gummiring på mitten.

Undrar dock hur man man skall spänna in dem i rätt längd. Söker effekten av ett stadigt tygeltag med eftergift. Inte för spänt men inte heller så att de bara hänger där i onödan. Nu känns de att hur jag än ställer dem springer hon med huvudet i marken. Använder mig av dem just nu mest som säkerhet då hon vill dra in huvudet mellan frambenen och dra iväg i rasergalopp med vilda bockningar, inte säkert för någon av oss. Med inspäningstyglar gör hon de inte lika ofta i alla fall.

använder mig av de som man fäster från bett till gjord, läder med en gummiring på mitten.

Undrar dock hur man man skall spänna in dem i rätt längd. Söker effekten av ett stadigt tygeltag med eftergift. Inte för spänt men inte heller så att de bara hänger där i onödan. Nu känns de att hur jag än ställer dem springer hon med huvudet i marken. Använder mig av dem just nu mest som säkerhet då hon vill dra in huvudet mellan frambenen och dra iväg i rasergalopp med vilda bockningar, inte säkert för någon av oss. Med inspäningstyglar gör hon de inte lika ofta i alla fall.

Mission impossible.
Du kan aldrig få eftergift med inspänning (bara ordet ger mig ryggvärk), du kan möjligen få en häst som viker in nosen och kommer bakom på det viset.

Alltså de är ju alltid väldigt stumma hur man än gör, och därför tycker jag inte man ska använda de mer än att påminna hästen att inte resa upp huvudet för mycket t.ex. (bra om man vill påminna hästen att gå i lång och låg). Men hästen ska alltid kunna hålla huvudet normalt och avslappnat utan att inspänningarna hindrar.

Sen tycker jag inte heller att man ska rida med de om de inte bara hänger löst.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 937
Senast: Maja_Kandi
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 824
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp