Inskolning på stång, hur gör man?

Sv: Inskolning på stång, hur gör man?

Du komma inte med latta frågar precis.
Jag har förståt att Per Larsson har blivet duktig på sånt och säkert finns det fler. Jag vet inte om han hålla kurser i sånt.
Alla har sina idear och det kan bli en valdig diskussion.
Jag har mitt sätt som jag har trainet mina haster på och det fungera för mig.
Jag tänker det har är en 1 on 1, där Par eller nån som är bra på betsling komma hem och se vad som fungera for din hast och hur just den bet ska änvandas.
Sorry I was not much help.
Arizona

Du kan rida med two-rein.
Alltså, du har en liten smal bosal och träns med stångbett över. Till en början kan man rida utan att röra stången, så att hästen bara vänjer sig vid att ha den i munnen. Sedan kan man börja rida med tyglarna till stången, men om hästen behöver korrigeras eller liknanade använder man bosalen.

Såhär har man two-rein, fast nu är det med tränsbett istället för stång. Observera den smala bosalen.
22151320.jpg

Lycka till!

Ett alternativ är att ha en stång där man kan fästa tyglarna på två olika sätt, med och utan stångverkan. Börja med att sätta tyglarna i tränsbettsläget på bettet, helt utan stångverkan. Det rider man på tills hästen är van med den nya mundelen, kan ju ta olika tid med olika hästar.

När det fungerar så sätter man dubbla tyglar och försöker förstås fortfarande att rida med med sits och neckreing, ha stångtygeln lös. Succesivt så rider du mer med stångtygeln och skolar om hästen till det.

Det finns många olika skolor, men det här är en metod som jag har fått lära mig.

Nu vet jag inte om min lady gått på stång innan, men jag red bara på banan som vanligt och det tog väl en 40 min innan hon hade accepterat det, men det var inga problem alls... :crazy:

När min häst fungerat bra på tränsbett, och vikthjälper, har jag bara helt enkelt bytt till stång. Fungerade hur bra som helst.

*kl*

Jag var i nuläget mest bara nyfiken på hur man gör övergången så jag kan förbereda mig lite med ev. nya/nytt bett osv.
Jag antar att min tränare säger till när det är dags att byta men som det känns nu så skulle jag kunna göra det för han fungerar utmärkt i neckreining och vikthjälper.

Fortsätt gärna berätta hur ni gjorde :laugh:

Det är ju viktigt att inte välja en skarp stång som övergångsbett. En stång med korta skänklar och en "snäll" mundel som gärna liknar mundelen som du har ridit på innan. Om det går att hitta. Bett som SER likadana ut för ögat kan uppfattas väldigt olika av hästen. Man måste prova sig fram helt enkelt och lyssna på sin häst.

Jag har provat honom på ett tredelat bett (med kopparringar på) som har skänklar och det accepterar han jättebra. Dock är ju detta inget godkändt bett har jag fått veta i tävlingssammanhang så därför känns det inte som någon idé att fortsätta rida på det.

Troligtvis är han "van" vid skarpa bett med hävstång från sitt tidigare liv men givetvis kommer ju inte jag utsätta honom för det.

Idag rider jag på ett vanligt tredelat bett.
Jag har hört att det är bra att börja på ett delat bett med skänklar vid övergång, stämmer det? Någon som vet?

Får man tävla på delade bett med skänklar eller är det rakt som gäller ?

Jo, du får tävla på delade bett. Åtminstone så fick man det förut om man red Wras klasser. Jag har ju ingen aktuell regelbok.

Däremot så är det en mängd olika skumma bett som inte är godkända. Är man osäker så är det bra att fråga en domare. Men det bettet som du nämner var i alla fall ej godkänt tidigare. Min häst trivs bra på ett sånt bett men eftersom det inte är tävlingsgodkänt så försöker jag träna på ett bett som är godkänt.

De delade stångbetten räknas ju som övergångsbett eftersom det är lättare för hästen att förstå signalerna från ett ledat bett som har lösa stänger på sidorna.

En hel stång kräver en mer utbildad häst.

jag skulle bytt till tex ett correctionbit med låg port och korta skänklar. har nämligen lärt mig av erfarenhet att väldigt många hästar inte gillar de tvådelade stångbetten när de "nyper" åt runt tungan. Du skulle även kunna använda ett bett med billy allen-mundel.

Men det bästa är nog att du pratar med din tränare och tar kontakt med tex Per Larsson som är jätteduktig på bett och att ni provar ut något som passar just din häst bra. :)

lycka till!

Var helt säker på din hand och att du till fullo kan hantera din häst på övriga bett innan du ger dig in i stångbettshärvan.
När hästen är utbildad nog att ridas på stångbett bör den även vara såpass utbildad att den inte behöver korrigeras med "specialnosgrimmor" längre.
Allt för många rider sina western hästar på stång utan att se/känna att hästen knäpper av´och bettet blir ett vapen inte ett verktyg.

Stångbett ska användas med korrekt spänd kinnkedja alt läderrem om hästen är känslig.
Som Arizona skrev, se till att ta hjälp från erkänd instruktör! Finns allt för många amatörer där ute.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: Fiorano
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
520
Senast: Mirre
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen