Insjunken vid flanken..

Sv: Insjunken vid flanken..

efter vad jag kan gissa mig till efter bilden så tycker jag hon ser lite tunn/omusklad ut. hon kanske behöver mer foder ändå ? min gamling behöver bra mkt. mer än vad tabellerna säger och hon tenderar ändå att bli lite tunn imellanåt.

Den uträknade foderstaten är nog i underkant för hennes individuella behov. Öka maten lite till så blir det nog bättre.

Vad kan det bero på?
Har en maxad c-ponny på 20 år i lagom hull som rids ca 6 dagar/vecka men varierande träning.
Hon är avmaskad, tänderna är kollade och hon har en uträknad foderstat..
Förslag? :confused:

Här är en bild; http://dusci.bilddagboken.se/index....kPTE3NDk1NTIzMCZ0PTEyMDQ2NzE2MDEmY3VycmltZz0w

Kanske inte den bästa bilden men man ser lite.

NÄR räknade du på foderstaten? Vad får hon för mat och hur mycket? Endel kan se ut så som din när dom inte tål ensilage.

Insjunka flanker kan vara ett tecken på grovfoderbrist.

Hur mycket grovfoder innehåller den uträknade foderstaten?

Vad kan det bero på?
Har en maxad c-ponny på 20 år i lagom hull som rids ca 6 dagar/vecka men varierande träning.
Hon är avmaskad, tänderna är kollade och hon har en uträknad foderstat..
Förslag? :confused:

Här är en bild; http://dusci.bilddagboken.se/index....kPTE3NDk1NTIzMCZ0PTEyMDQ2NzE2MDEmY3VycmltZz0w

Kanske inte den bästa bilden men man ser lite.

Jag skulle räkna ny foderstat med hänsyn till att hästen faktiskt har några år på nacken och behöver lite extra. Jag ger min 20-åriga ponny både lite krafft protein och olja (inräknat i foderstat) eftersom vi har lite dåligt med protein i hösilaget. I hennes foderstat har hon ett litet överskott på både energi och framförallt protein med hänsyn till åldern. Annars ser hon likadan ut. Det är ingen ungdom:bump:

Min häst har en tendens att bli insjunken i flanken. Sen började jag ge han foderjäst av någon anledning, efter några veckor så var han inte insjunken i flanken längre.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, är en ganska nybliven ponny mamma :) Har själv inte jätte stor erfarenhet av hullbedömning eller en super lätt född ponny. Vi...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 215
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 066
Senast: axel
·
M
Hästvård Jag har varit i väg i 3 dar nu och vet inte om han fortfarande håller på men, veckan innan jag åkte upptäckte jag detta. Mitt...
Svar
12
· Visningar
2 779
Senast: Mos410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka