Inseminering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DjChuikita
  • Startdatum Startdatum
D

DjChuikita

är sugen på att betäcka mitt sto, korsning halvblod/arab till våren men eftersom hon inte gillar att åka transport så vill jag inseminera henne med hjälp av vetrinär eller av en welshuppfödare i närheten som får inseminera...men var hittar jag en hingst som har insemineringsrätt...vill ha en arab eller ett halvblod till henne..en liten hingst ej över 165 i mankhöjd...tacksam för svar!!!

Sv: Inseminering

Det är inte så lätt att hitta någon som kan åka hem till ditt stall och seminera. Var i Västernorrland bor du, i Sundsvallstrakten? Det finns två seminstationer i Kovland, en i Bjärtrå och en i Bonässund. Bäst är nog om du kan åka till någon av dem. Du hittar igen deras adresser på www.asvh.se under rubriken för avel.
Vet inte om det finns så många araber på semin, men det finns gott om arabexperter här som kan svara på det.
Små halvblodshingstar finns det några att välja på, det beror på vad du är intresserad av. Så där ur huvudet så kan jag komma ihåg att Acacio, Dirco Hästak, Master och Hermes är små, men om de lämnar smått är en annan sak...
Master och Acacio finns med i BLUP-listan där Acacio verka lämna lite mindre än Master.
Är det hopp eller gång du är ute efter? Hur ser ditt sto ut exteriört?

Även om man är utbildad, och har semintillstånd, får seminering BARA ske på stationen.

Bland ridponnyhingstarna finns Minotaurus, hbl 156,5 cm och Shalomon ox 151 cm.

Senast ändrad:

http://mitt sto är jättefint utseendemässigt, hon är svart, med bred bläs, 4 vita stumpor...hade jag vetat hur man lägger in bilder så hade jag lagt ut en på henne här inne

Färgen har ju inte mkt med det exteriöra att göra...att endast färgavla brukar inte plocka ut russinen ur kakan sas.

:smirk:

Det som är intressant att veta är hennes exteriör och rörelser, svagheter och starka sidor, samt stam så att man inte föreslår en hingst som är för nära släkt.

Isf känner jag till flera som bryter mot det, bl a ett stort välkänt travstuteri i Sthlmsområdet. :angel: Jag har själv fått semineringar utförda hemma i stallet, av behörig veterinär från godkänd station. :D

Ja om det sköts korrekt så är det väl inge fel med att göra på det viset, även om paragrafryttarna tycker annorlunda!!!

Jag vet också en häst som blivit till i hemmastallet av en behörig veterinär, men vill minnas att det var lite hysch-hysch i samband med det. Det var ca 5 år sedan tror jag.

Jag lade inte in nån moralisk värdering i mitt inlägg, utan upplyste bara om vad som är okey och inte. :mad:
Sen är det upp till var och en att göra som man tycker. :smirk:
Ville bara att trådskaparen skulle veta detta, så hon inte kallt räknade med att det skulle gå.
Bäst att kolla upp om nån går med på detta, INNAN hon lägger massa tid på hingstval.

CK skrev:
Jag lade inte in nån moralisk värdering i mitt inlägg, utan upplyste bara om vad som är okey och inte. :mad:
Sen är det upp till var och en att göra som man tycker. :smirk:
Ville bara att trådskaparen skulle veta detta, så hon inte kallt räknade med att det skulle gå.
Bäst att kolla upp om nån går med på detta, INNAN hon lägger massa tid på hingstval.

lite humm om avel har jag nog..hade inte tänkt få någon att komma hem till mig & betäcka, men jag har ingen möjlighet att åka till uppsala eller dyligt med henne för att få en bra hingst...men jag har två hingstar på G nu i närheten av mig, en i näsåker, welshhingst på moflo stuteri, samt en varmbloding i kramfors eventuellt..

Eh, får man fråga vad du har för mål med din avel när du väljer två så vitt skilda raser? :confused:
men jag har två hingstar på G nu i närheten av mig, en i näsåker, welshhingst på moflo stuteri, samt en varmbloding i kramfors eventuellt..
Har någon av dem tillstånd att betäcka andras ston? :confused:
Vad krävs för att en hingst ska vara bra enligt dig? :confused:
Passa ditt sto? :confused:
Vara fertil men inget mer? :confused:

Då fattar jag inte överhuvudtaget vad det är du är ute efter? :confused:
Först fattade jag det som att du ville ha sperman skickad hem till dig, och seminera stoet på plats, sen kan du tänka dig att åka "en liten bit".
Då är det väl bara att köra henne till närmaste seminstation, så går ju allt rätt till.

Om ditt sto inte gillar att åka transport-boka transportbolag!De flesta svårlastade hästar går faktiskt upp i en lastbil och dessutom är det kunniga som kör och hanterar hästarna.

Du verkar inte ha något avelsmål...de flesta vet åtminstone vad för typ av kommande föl de är ute efter.Man behöver inte tillverka hästar bara för att man har ett sto heller.Det finns de med varmblodsston som åtminstone har något vettigt mål i sikte om vad de vill ha för kommande föl....även om inte sån avel rekommenderas heller.

Jag kan inte se vad du har för skäl till att avla-här finns inte ens ett syfte för att skapa detta föl!

Jag tycker inte att någon av raserna du valt passar på ett sto som är halvblod/arabkorsning. Araben är ju en godkänd ras inom halvblodsaveln, liksom anglo och engelskt fullblod. Om ditt sto är fallen från godkända hingstar så har hon ju gröna papper, varför "förstöra" detta hos avkomman?
Varför inte lägga några extra kronor och betäcka på en seminstation med en för avel (och rasen) godkänd hingst?
Du nämner en welshhingst som står på ett stuteri, antar att den är avelsvärderad? Travarhingsten i Kramfors tvivlar jag på är avelsvärderad? Du vet att det inte bara är olämpligt utan även olagligt att avla med hingstar som inte är avelsvärderade (om du inte äger hingsten själv)?

Ta en rejäl tankestund och se om du inte ändå kommer fram till att OM du ska ta ett föl så vore det lämpligast att välja en godkänd halvblodshingst, alternativt arabhingst. Alltför mycket "kakafoni" i rasblandningen kan bli väldigt tokigt. Travaren är ju inte ens en ridhästras...

Jag tror att trådskaparen driver lite med alla som utför seriös avel här på Buke, åtminstone om man ser på svaren från henne...
Om det mot förmodan inte är så är det tråkigt att läsa då man bara kan anta vad det kommer att bli för avkomma och enda anledningen verkar vara att få ett föl för det är ju så gulligt....

Mia_R skrev:
Eh, får man fråga vad du har för mål med din avel när du väljer två så vitt skilda raser?

Att avla fram en "italienresa" :angel:

Trådskaparen borde kolla om inte någon granne har en åsnehingst det duger säkert lika bra med den.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
352
Senast: cowgirl81
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka