Inseminatör?

perplexedmind

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om det är någon av er som har någon aning om hur man går tillväga för att utbilda sig till inseminatör och vad som isåfall krävs för att man ska kunna genomföra den utbildningen?

Tack för svar! :laugh:
 
Sv: Inseminatör?

Har en kompis som är det. Hon gick en utbildning som kostade ganska mycket pengar, som dåvarande arbetsgivaren betalade åt henne och som hon sedan "jobbade av" så att säga. Kan det varit på Flyinge hon gick kanske? Det var mest travfolk med på kursen iaf.
 
Sv: Inseminatör?

Kursen finns på Flyinge, kanske någon mer stans? Kostade för några år sedan runt 10 000,- och var en vecka lång om mitt minne är helt åt helsike. Då krävdes att man hade viss vana av semin och avel, exakt vad minns jag inte, men du borde kunna hitta all info på Flyinges hemsida.
 
Sv: Inseminatör?

Jag (och ett gäng andra bukefalister) gick kursen till seminassistent i våras. Den kostade ca 20' och var 2 veckor lång. Boende, resa och mat får man stå för själv, så där blir ytterliggare en slant. Vi var 20 deltagare, 10 genom ASVH och 10 genom ASVT. Vi hade bla många föreläsningar, praktisk träning, studiebesök och sista dagen tentamen och praktiskt prov.
För att få komma in på kursen måste du bla bli skickad av en seminstation och ha minst 1 års vana från arbete på seminstation. Ju mer erfarenhet du har, desto bättre! Vi var en rätt blandad grupp på många sätt, vilket gjorde att man kunde få mycket utbyte av varandra.
Kursen jag gick var på Flyinge i samband med att PS tog över och i och med det så var det antagligen den sista kursen som hölls där. Men den kommer säkert anordnas någon annanstans, jag tycker du ska hålla koll på ASVH's hemsida framåt februari.
Sammanfattningsvis var det två jätteroliga och lärorika veckor där man fick många nya vänner!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 159
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 153
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 118
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp