Insemination

Skogstroll

Trådstartare
Jag är totalnovis på detta med ineminationer. Har alltid kört på naturligt.
Har nu ett sto hermma som inseminerades 13 maj förra året. Kan man räkna på att hästen blev dräktig samma dag som insemination eller kan det ta några dagar tills graviditeten sätter sig så att säga? Om jag räknar på att hon blev dräktig samma dag så är hon ju på 335 dygn idag. (14/4)

Sv: Insemination

Det är inte konstigare om stoet blir seminerat än att hingsten hoppar på henne. Så räknar precis på samma sätt som vid naturligt På vissa seminstationer seminerar man precis som man gör vid naturligt d v s flera gånger på samma brunst. På andra som kanske har bättre tillgång till UL och veterinär seminerar man bara precis när ägget är klart.

Hästen är inseminerad i USA så jag har inte full koll på hur exakt dom gjorde. Vet bara att det är just 13e som hästen blev seminerad. Men man räknar alltså från 13e då?

Tackar! :) Hästen har nämligen aldrig gått över normaltiden enligt de i USA. Skulle enligt dem föla i mitten av april. Blev seminerad 13e som sagt. Är femte eller sjätte fölet. Så då bör hon ju föla när som helst!

Tackar! :) Hästen har nämligen aldrig gått över normaltiden enligt de i USA. Skulle enligt dem föla i mitten av april. Blev seminerad 13e som sagt. Är femte eller sjätte fölet. Så då bör hon ju föla när som helst!

Fölmärrar brukar hålla sig till ungefär samma tidsintervall år efter år.

T.ex
får dom stoföl är det minus 1 till 2 veckor.
Hingstföl är den plus 1-2 veckor.

Är du med?

MEN det finns 2 faktorer till.

1

VÄDRET.

Ska Hulda föla 1 april och det är snöstorm och driv-is just den dagen så kan du ge dig på att hon ställer bakbenen i kors.

Nu beror det på var i USA hon kommer. Kan ske har dom varm och soligt vid den perioden dom skall föla?
Då brukar det inte bli så många plusdagar.

Här i Sverige är det annat. Din märr kanske tycker att hon hamnat i Alaska.
Och då lär du få vänta ett tag till :D

2
KOMPISEN
Har hon blivit mycket nära vän med ett annat dräktigt sto som kanske har földatum 14 dagar senare så kommer din att hålla sig ett tag och den andra kanske fölar tidigare.
Och då fölar bägge i mycket nära anslutning tidsmässigt.

AM

Hon kommer från Nebraska, och jag har bara hört att klimatet är liknande där som här. Jag har ju riktig vår nu med 15 plus på dagarna det senaste men någon minus på natten. Har varit ett rejält högtryck. Eftersom hon fått fem föl på raken och aldrig gått över tiden (och dessutom alltid fölat runt halv tolv på natten) så tycker man det är underligt att hon skulle gå över helt plötsligt. Men som sagt så kan en flytt såklart ställa till det. Finns inga andra dräktiga i stallet! Tack för bra svar Naffa!

Edit: Väderprognoserna från Nebraska såhär års verkar visa på liknande temperaturer som här, men mer nederbörd och lite åska..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 875
Senast: Lhas
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka