insektsmedel

bsmx

Trådstartare
Hej !
Är det någon som har tips på bra insektsmedel. :eek:
Både sånt man kan göra själv och sånt man kan köpa.
Känner att det är lång tid man smörjer dem med medel och man vill ju inte att de ska få problem med huden. Det är ju trots allt gift.
Vissa tider behövs ju lite tuffare medel, men kanske inte varje dag.
Tacksam för svar :rofl:

Sv: insektsmedel

RB-86 tycker jag brukar ge bra resultat (vissa somrar) men är ganska starkt.
Renons fungerar hyfsat men är ganska svagt och man måste spruta på ofta. Har inte provat så många medel, men hade man råd skulle jag köpa en massa olika och prova vilket som fungerar bäst för sommaren..

Man kan ju själv "göra" vitlökssprej. Genom att blanda vitlökspulver och vatten skulle jag tippa är lättaste sättet, och sen hälla i en blomspruta. Men som jag fattat det ger vitlök inte effekt på alla insekter.

Ett tips är också att smörja på tjärsalva eller Nylanders hästkräm på de mest drabbade områdena, på bringan, under magen eller vart nu din häst blir mest biten. Man kan också smörja tjärsalvan alldeles under ögonen så håller lukten flugorna borta. (Har aldrig vågat prova det själv, men undviker man att smörja inuti ögat borde det inte vara någon fara.)

Jag varierar mellan RB 86 och ett hemmagjort flugmedel, samt så smörjer jag vegebom eller skillingaryd på de värst utsatta ställena.

Mitt hemma gjorda medel gör jag på 15 droppar citronella olja, 5 droppar lavendelolja och 5 droppar kryddnejlika samt en skvätt pälsglans så att oljorna löser sig lite. Blandar allt i 1 L vatten. färdigt.

Föllinge har bra flug/knott medel. Lindrar lite vid lättare exem också!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
459
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar